Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 1403 ggr
[Koppsal]
2011-10-16 12:46
1

Barnmat = GOTT!

Idag var vi och handlade och vi köpte jordgubbspuré till gerbilerna! Den innehöll lite andra frukter som äpple och blåbär. Så jag var lite tveksam. Men vi köpte den ändå och när vi kom hem så smakade jag på den så att den inte skulle vara för sur. 

Den blev godkänd så jag la upp en en liten klick lika stor som en tesked på en liten tallrik och la in den i buren. De nosade på den, Men sen gick dem och la sig igen.

Då doppade jag fingret i purén och gav till dem via fingret. HERRE JÖSSES Vad gott det måste ha varit. De stog och gapade som fågelhålkar och lät det droppa i munnen på dem. Sen slickade de upp resten från fingret tills det inte fanns något kvar alls. 
Men de vill fortfarande inte äta från tallriken. De blir ju geggiga runt munnen då ju! HAHA mina sötnosar, värsta divorna. De ska alltid ha det serverat i boet så de slipper röra på sig och man får absolut inte få gegg i pälsen <3 

Jag ska se om jag kan ta lite kort sen :)

Brukar ni ge barnmat till era gerbiler? Vad for sort/smaker? :)

Eiiila-K
2011-10-16 12:53
0

hej jag ska testa det jag med :) jag har aldrig testat att ge dom barnmat men gröt älskade en av mina iallafal :)  Men tack för tipset :)

http://www.nattstad.se/LillaGullungen

[Koppsal]
2011-10-16 13:05
0

#1 gröt har jag inte testat med än, Men någon gång den här veckan kanske jag kan göra det :)

[Jessica_91]
2011-10-16 13:11
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Se bara till att det är gröt som inte innehåller mjölk då gerbilerna inte tål laktos så bra Glad

Ska nog kika i affären nästa gång efter någon barnmat så får vi se om det går hem hos mina^^.

[Koppsal]
2011-10-16 13:12
0

#3 Jag tänkte. Man kan väl göra egen? Havregrynsgröt kanske :D

Wand
2011-10-16 13:16
0

#3 Själv har jag aldrig funnit någon barnmat som funkar, det är kryddor och lök i nästan all barnmat som man köper. Obestämd

#4 Havregrynsgröt funkar jättebra, kom ihåg bara att inte salta!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Jessica_91]
2011-10-16 13:19
0

#4 Ja havregrynsgröt kokar man väl upp med vatten? Har ingen koll då jag hatar havregrynsgröt haha xD

#5 Ah det var det jag tänkte lite på också, ska kika i affären i alla fall, kanske kan man hitta något gerbilvänligt ändå Glad

Wand
2011-10-16 13:21
1

#6 Ja, det är ju alltid värt att kolla. Barnmaten som är avsedd för barn under 1 år brukar vara helt osaltad, och det är ju ett plus. Men kryddor och lök är ju inte heller så bra för deras magar, liksom skummjölk som också är i många sorters barnmat, så jag har själv aldrig funnit något som är anpassat till dem. Annars kan man ju alltid göra egen också och portionera ut i sådana is-behållare som man fryser is i, och frysa in och tina upp då det behövs. Jättepraktiskt! Glad

[Jessica_91]
2011-10-16 13:31
0

#7 Ja det låter faktiskt som en ännu bättre idé! Har länge velat göra nånting själv till gerbilerna, t.ex egna gangarsticks, så man vet vad som är i och slipper färgämnen, konserveringsämnen och gud vet vad haha.

[Koppsal]
2011-10-16 13:35
0

#5 jo så är det ju. Men just fruktpuréerna brukar funka. Sen behöver man inte ge allt på en gång. 

Vi gjorde iskuber av blåbärspuré förut. Sen tog vi fram en och lät den smälta och sen gav vi dem till gerbilerna. På det sättet håller dem länge :)

Wand
2011-10-16 13:36
0

#8 Absolut! Då det gäller just sådana saker så är det alltid säkrast att koka ihop själv. Ska köpa hem pasta, potatis, köttfärs och annat mums som jag kan koka ihop och frysa in. Bra för både gerbilerna och hamstrarna!

[Jessica_91]
2011-10-16 13:40
0

#10 Haha nu har du gjort mig hungrig kvinna!

#0 För övrigt så är det ju bara så mysigt med gerbiler som "putsar" ens fingrar ^^

[Koppsal]
2011-10-16 13:43
0

#11 jo. Det är hur mysigt som helst :) Och sen i slutet skrapar de av med tänderna aha :*

moawi
2011-10-16 20:25
0

Jag köpte en burk med jordgubbspuré för ett tag sedan, och fryste in i iskuber. Jag brukar ta upp pch tina lite då och då när man kanske inte har så mycket annat hemma att ge. Väldigt praktiskt tycker jag, och väldigt gott tycker gerbilerna! ;)

[Koppsal]
2011-10-16 20:53
0

#13 ja precis! ;)