Hur mycket pengar kostar dem varje månad?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur mycket pengar lägger du/ni på gerbilerna varje månad?Mina kostar inte mycket då det är sand och mat som kostar varje månad. Spån köper jag inte varje :)
Hm bra fråga det där. 10:e april fick jag hem en 2,5 kg påse Gerbil Nature, den tog slut nu i veckan haha. Då hade jag bara två gerbiler fram till augusti, sedan 4 st. Så maten kostar väl inte så mycket, 0,7 kg för ca 60 kr brukar jag köpa. Den stora påsen finns inte här vad jag sett, en kompis köpte åt mig på rea i någon annan stad för 40 kr.
Sand ska jag försöka få tag på från Biltema då det är så dyrt i affären, ca 3 kg för 40 kr, som tar slut på någon månad. Det var väl runt 15 kg för 60-80 kr på Biltema O_o
Spånet är ju det som kostar mest, nu med 3 burar kan jag tänka mig att det går åt en hel säck hampaströ + Stl-strö varje månad. Men det blir ändå bara 200 kr/månad och då har jag ganska stora akvarium + Samla låda och mycket strö i.
Så säg 250 kr/månad för min del med 5, snart 6 gerbiler.
Ganska billigt egentligen, måste ju vara i stort sett gratis att äga en hamster eller annat smådjur som inte ska ha mycket strö xD
Sen så har jag alltid 1000-2000 kr undalagt till veterinär men har som tur är bara behövt röra de pengarna 1 gång under mina 11 månader som gerbilägare och då var det "bara" 400 kr för undersökning + antibiotikadroppar för Lillys ögoninflammation.
#1 skulle med behöva hitta en 2,5 kg säck ;) jag köper 5 kg sand på djuraffären för 49:- skulle köpa på biltema sist men då var den finkorniga slut :(
Maten kostar 40 kronor och räcker i flera månader (med det räknar jag dock inte in färskmaten), spånet kostar ungefär 100 kronor på Granngården och räcker i säkert ett år beroende på hur ofta jag städar.
Utöver det så får jag ju toalettrullar gratis då toalettpappret tar slut, likaså äggkartonger och andra liknande saker, och så slänger jag väl ut kanske någon hundring i månaden på sand, färskmat + russin och smask.
Så ja, svårt att svara på, men i genomsnitt någon hundring. Och då gäller inte detta enbart gerbilerna utan alla mina djur, en hundring i månaden för 3 hamstrar och 11 gerbiler är ju inte så farligt. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#11 oj det var inte dyrt..! vad köper du för mat?
#4 Menar du mig?
Nej, inte dyrt alls! Spånet på Granngården är ju 25 kilo, ungefär 800 liter, och gerbilerna behöver ju bara ha det bytt 1-2 gånger i månaden, så det blir jättebilligt just med det!
Jag köper maten som finns på djuraffären tyvärr, men uppfödaren tyckte inte att det var något fel med den sålänge jag kompletterar med färskmat så att de får i sig annat också. Så jag litar på henne. Jag ska dock försöka slänga ihop något eget framöver så jag vet exakt vad som läggs i!
#5 ja ;) okej. jag köper spån hos granngården med, ibland hos en bonde. maten köper jag i djuraffär. :) menar du typ gnagarblandning? jag köper gerbil nature :) jättebra!
#5 Du skulle inte kunna tänka dig att ta kort på säcken/balen med spån som du köper på Granngården? Skulle behöva något att gå efter, är lite osäker på spånet som finns på Granngården här i stan, ena dagen när jag frågade så fanns det barrträ i, andra dagen jag frågade så fanns det inte det.
Sen så behöver det inte vara dåligt med färdigblandat foder, bara det är ett bra foder som är sammansatt just för gerbiler 
#6 Jag har kollat efter gerbil complete och allt vad det är, men på våran djuraffär finns enbart en mat som gerbilerna kan äta och det är portionerat i plastpåsar. Antagligen någon sorts egen mix. Men där finns i alla fall inget som inte gerbilerna får äta, så det är ju bra sålänge man ger med måtta.
Ska kolla upp gerbil nature!
#8 Jag kollade med en uppfödare om jag behövde blanda ut Gerbil Nature med något och fick det här svaret:
"Gerbil nature är jättebra precis som det är!
Om du läser på den här sidan tex http://www.egerbil.com/gerbil_food_mixes#fats så står det lite om bland annat procenten proteiner, fetter mm som gerbiler behöver.
Och här http://www.versele-laga.com/nutri/nutrition/pages/Products/index.jsp?lng=3&mkt=11963&fam=224&ani=-1&ran=20644&pro=20711 kan du läsa om procentinnehållet i gerbil nature.
Den procent av protein, fett, aska och fibrer som gerbil nature innehåller är i princip exakt det som en gerbil behöver! Detta är mycket svårt att åstadkomma med ett foder man blandar själv."
Vad säger du Wand, skulle du kunna fota din (vad jag antar) jätte säck med spån från Granngården? Eller i alla fall beskriva förpackningen ^^.
#7 Jodå, det kan jag göra. Det jag har är dock en halv bal som jag fick av Lotte då jag fick hem gerbilerna, den är vit med grönt, och det står "Boxkutterspån" på den. Men kan fota om du vill.
#9 Oj, det låter ju jättebra.
Ska försöka tjata lite på djuraffären här och se om de kan börja ta in det. 
#10 Tack jätte snällt! Ska se om Granngården här har det, vore jätte praktiskt (och billigt!). Just nu kör jag hampa + Stl då jag inte hittat något kutterspån utan barrträ men jag tycker bättre om kutter, både till utseende och lukt ><.
Ja du kan ju alltid fråga, de flesta har väl samma grossist (Imazo) så det kanske går att ordna 
#11 Verkligen! Jag tycker inte att det luktar barrträ av spånet, men jag kan ju inte vara helt 100% säker. Har själv också funderat på att använda STL, men nu då spånet fungerar så bra så känns det ju onödigt. Jag gillar den mysiga trädoften. 
#12 Överallt här på GiF när jag läst varningar om kutter med barrträ så skriver alla alltid att det ska lukta väldigt starkt så om du inte tycker det luktar så är det säkert inget barrträ i :)
Ja om det är så billigt med kutterspånet (som ju går att gräva i precis som det är) så finns det ju ingen anledning att blanda i något annat. Man skulle ju kunna ha det för att dryga ut spånet men om det bara var någon hundring för den stora balen så spelar det ju ingen roll 
#13 Okej, då är det nog ingen fara då!
Nej precis, det ska vara ca 800 liter och det kostar bara någon hundring. Det räcker huuuur länge som helst! Jättepraktiskt när man har gerbiler som behöver mycket spån. Jag fick som sagt en halv bal av Lotte, och det syns knappt att jag tagit ur den trots att jag haft till 6 burar och bytt lite hit och dit. Jättebra!
köper med en grön bal från granngården ibland, är det verkligen 800 liter i den? trodde det var 400? vet inte om det är barrträd.. luktar ju som spån ska, och jag tror det är barr.. :s har alltid haft det till mina..
#15 Jag vet inte, det kanske är 400? Hmm.. nu blir jag fundersam.. men jag har för mig att det ska vara 800 liter aka 25 kilo. Men det kanske inte alls är så hmm.
Jag tycker inte att mitt luktar barr, men de kanske har olika.
#16 okej.. vet inte heller men trodde det. hmm jaa.. :s