Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 583 ggr
CelsiusT
2011-10-13 22:23
0

Utfodringsplacering?

Jag undrar hur ni med mycket bottenmaterial gör med skål till maten till era gerbiler. Gerbilerna är ju riktigt bra på att gräva runt och skålen tenderar till att vältas upp och ner och bli nergrävd, ibland ända ner till botten. Maten blir ju gärna då utspridd i bottenmaterialet och det blir svårt att få koll på hur mkt mat dom äter och det blir mkt städning osv.

Funderar på om man kan bygga en hylla i akvariet en bit upp som dom får hoppa upp till för att komma åt mat och vatten. Vad tror ni om det? Funderar på om man kan ta en plexiglasskiva och sätta fast i ett hörne alt mellan 3 väggar med samma material som akvariet är ihopsatt med. Eller har ni några bättre tips?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Jessica_91]
2011-10-13 22:35
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har lite olika lösningar då jag gärna byter inredning lite då och då.

I ett akvarium har jag en svart "hylla" jag hängt upp (bifogar bild), ibland får maten stå på/i höga hus och sen har jag även 2 trähyllor.
Helt enkelt en skiva trä på 4 träben (gerbilvänligt trä). Jag spikade fast benen eftersom mina tjejer inte gnager så mycket på träinredningen men annars är det säkraste att borra och köra med träpluggar.

Dock jag är väldigt sugen att göra såna här fina hyllor: http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4e4afe3488f472546c020a24-kala-flackar-i-ansiktet Kolla #7 och #12 :)

Annars så behövs inte alltid hyllor, man kan strö ut maten i spånet så dem får leta själva (det bästa alt. egentligen då det stimulerar mer än att äta ur skål). Men det är ju alltid skönt att ha en hylla ändå, t.ex för sandbad eller när man lägger in lite färsk mat.

CelsiusT
2011-10-13 23:18
0

#1 Men hur har man då koll på hur mkt dom äter, eller rättare sagt att dom äter? Sedan blir det ju väldigt mkt mer städning om man sprider ut maten, är väl sik att det blir dåligt?

Äter gerbiler på plexiglas? Funderar på om dom skulle ge sig på kanten om man använder plexiglas.

Medarbetare på westernridning.ifokus

AnneN
2011-10-14 00:41
0

Jag har trähus i akvarierna till mina gerbiler och där är det perfekt för oss att ställa matskålen på hustaket (platt tak), då grävs den inte över eller välter ut lika lätt.

Sedan så sprider jag även ut lite foder eller något gott i spånet också som lite miljöberikning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!