Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 957 ggr
Theo
0

Berikning - Ta bort matskålen.

Hej allihop! Jag har en fråga angående mat.

Jag har länge varit intresserad av naturlig berikning… Och nu funderar jag på om det skulle funka att skippa matskålen? Dels tar den en stor plats. Och jag skulle vilja ha någonting annat på den platsen.

Att alltså strö ut maten i akvariumet istället, så att de på ett naturligt sätt kan leta upp sin mat? Problemet jag kan se är ju att man då inte ser hur mycket de får i sig. Ja det är frågan om.

Vad tycker ni om detta?

Twister
0

Jag ger alla mina gerbiler maten utspridd i spånet, de får ju mer att sysselsätta sig med då. Det fungerar super bra! Glad

[Maria-Gerbiler]
0

Hos mina gerbiler spelar det ingen roll om jag lägger maten i en matskål eller sprider ut den i spånet. Gerbilerna släpar endå in all maten i sitt lilla bo, så jag kan aldrig veta hur mycket de får i sig. Så nu för tiden lägger jag maten varsomhelst och det fungerar bra.

Se bara till att gerbilerna kan hitta maten.

EmmaG
0

Jag varierar mig faktiskt. Ibland får dom i matskålen & ibland på botten.. Men det stämmer ju att det är mkt mer naturligt för dom att buffa omkring i spånet efter mat än att gå till en matskål..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Lullan1
0

Det var ingen dum idé att ta bort matskålen och strö lite mat här och där! Det måste jag prova!

Gerbilflicka
0

Så har jag gjort väldigt länge nu. :) Helt klart super!

Theo
0

Tackar för kommentarerna. Jo det kanske är en idé!

Jag kanske ska testa en period och se hur det funkar,

shadowmoon
0

haha, jag hade inte vågat. vill ju vara säker på att dem får i sig maten.

Cydonia
0

Jag har gömt maten i tillknycklade toarullar, då måste de gnaga lite först för att hitta maten! :)

EmmaG
0

Ja, så gör jag oxå ibland =) Typ..
Tar en toarulle & toapapper. Gömmer godis i pappret & stoppar i rullen. Stänger igen kanterna på rullen & töserna får massa att pyssla med helt plötsligt! ^^

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Tina-A
0

Låter som en utmärkt idé. Gjorde så till mina möss förut och spred ut maten och det var väldigt uppskattat :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]