En färgfundering
Jag är inte så jätte insatt i färg genetiken då det inte riktigt är det jag har fokus på, men blir ändå lite nyfiken ibland.
Om man parar en BEW med en Black, kan det bli en agouti då?
Jag har suttit och försökt räkna ut och sådär och det jag kommer fram till är att det kan bli agouti.
Men är jag helt ute och cyklar då kanske? haha :P
Vill bara få bekräftat om jag tänker rätt eller om jag tänker fel :)
Om det inte är agouti vad tror ni att det är istället? :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jepp det kan bli agouti :) En black har ju "bara" aa som dubbel uppsättning recessiva gener och då BEW vad jag förstått i stort sett alltid har A- så kan det bli agouti, alla agoutiungar kommer då ha Aa.
Dock kan de bli något ljusa. En BEW har ju antigen cbcb eller cbch till skillnad från en Agouti som oftast har CC. Även med cb/ch som recessiv gen dvs Cch/Ccb så kan färgen blekas (ch bleker mer än cb).
Här är exempel på en agouti som har cb eller ch som recessiv gen (A-Ccb/chD-E-G-P-): http://poppis.zoomin.se/P2630984#body
Bifogar även en bild på min DEH som har Cch. (Jämför på google t.ex med andra DEH)
Förutsatt att BEW föräldern har AA och Black föräldern bara har aaC-D-E-G-P- så blir det bara (ev. blekta) agouti i kullen. Om BEW föräldern har Aa så kan det bli 50% agouti och 50% black.
Åh tack så mycket :)
Åh vad bra att jag inte va ute och cyklade ^^ då verkar det som att jag förstår färggenetiken en aning iaf :)
Och jätte fin gerbil du har förretsen :) jätte vacker!
#2 Ja genetiken är lättare än vad det verkar när man första gången kikar, jag blev i alla fall helt snurrig av alla bokstäver när jag först började läsa på xD
Här är en väldigt kul sida när man börjar lära sig: http://www.critterplaypen.com/gcal/gcal.php
Den är inte helt 100% tillförlitlig men ganska bra när man vill lära sig vilka gener som ger vilka färger osv. 
Och tack så mycket ^^!
Ja jag blir helt snurrig i skallen av alla bokstäver å veta vad som gör vad med mera :P
Tycker det känns krångligt, hehe.
Finns det nått enkelt sätt att lära sig genetiken? Alla sidor jag hittills vart på känns bara röriga, haha :P
Åh tack för länken, ska kika in detta :)
Om du vill kan jag skicka ett PM till dig och förklara hur basic genetik funkar?
Ja det vore jätte bussigt :)