en gerbil fråga
varför kan man inte bara ha sand i gerbil buren?
mina förra gerbiler hade det men mina nuvarande har spån.
jag har inte hört varför man inte kan det för om man tänker på ett av deras namn ''öken råtta''
i öknen är det väl bara sand ^^ det finns ju direkt inget spån där , och om jag har ett akvarium med sand, ett hus och sen sånt där bo matreial från djur affären :p
Det är jobbigare att hålla fräsht och de kan inte gräva tunnlar i torr sand heller. då måste man ju fukta sanden så att den är grävvänlig. men då riskerar det rasa ihop när sanden torkar å så.
Men visst vore det trevligt om man kunde ge dom så naturlig omgivning som möjligt. dock verkar ingen kommit på ett sätt att ge dom en naturlig miljö ännu.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Sand går ju bra, men det vore hemskt dyrt att ha så mycket sand och byta osv. Sanden vi har i våra sandlådor och på våra stränder är ju för grov och skulle inte gå att göra gångar i på samma vis som ökensanden, därför skulle man behöva köpa det. Sedan är det antagligen jord under sanden i öknen också. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
pengar är inte stt sånt stort problem, men min pojkvän och min bor frågar varför jag inte har sand til ''öken råtter'' hehe och jag fastnade för det själv och tänkte jag har ju haft det tidigare och ville veta varför det inte är så många som har det, men nu när jag vet kan jag ju ha 2 olika burar en med bara sand och en med spån och en skål med sand i så att dom kan bada/tvätta sig :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 dem ska ju alltid ha sand tillgängligt för att bada i.
Hur funkade det för dina förra gerbiler? kunde dem göra gångar i sanden?
#4 Det är inget fel med att ha en hel sandbur, men det behövs inte. Det räcker finfint med sand i en skål i buren.
Det är väl om du vill i så fall :) Men om du vill göra ett lite roligare sandlandskap än bara… sand ;), så kan jag tipsa om den här tråden: http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4e1dec66d4ebea695c00057b-kul-pyssel-for-dig-och-gerbilerna#discussions-4
# 5 nej det kunde dom inte… Men jag var nästan helt okundig om gerbiler då. och de på djuraffären hade sand till dom för det var för ca 2 år sedan eller kanske till och med 3… Men nu när jag vet mer så har dom mycket spån och sand bad och vatten skål (eftersom dom bor i ett akvarium) :)
#6 tack för tipset :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 ok så bra :)
#7 Vattenskål är ojämförbart mycket bättre än vattenskål. Inte nog med att de kommer spilla ut det, så kommer det hamna spån, bajs och kiss i vattnet = inte så fräscht att dricka. Då skulle du behöva byta vatten flera gånger varje dag vilket ju såklart inte är särskilt hållbart i längden. Nu har du ju inga ungar, men om man har det så ska man absolut inte ha vattenskål, då ungarna kan drunka i den.
Köper du en vattenflaska utan ögla i botten så kan du hänga upp den på detta sätt: http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d71402ab9cb46222d055f6a-hallare-for-vattenflaska#articles-1
Köper du en vattenflaska med ögla i botten så tar du den plastade ståltråden som följer med och sätter den i öglan och sedan hänger du den andra änden över kanten på akvariet.
Vattenflaska kommer bli mycket enklare för dig :)
oj vad bra :) tack så mycket för tipset jag byter vatten nästan helatiden 2-3 gånger på morgonen innan jag ska till skolan/praktiken och sen direkt när jag kommer hem och så många gånger att jag inte ens har räknat när jag kommer hem tills att jag går och lägger mig ^^ :)
#11 Så lite så