för smala?
mina två gerbiler ser ut att vara för smala och jag har lite fakta här om dem. säg om de låter smalt: man känner revbenen de är ganska päron formade när de sträcker på sig. en sak som jag har sett också är att de ungäfär lämnar de alltid ett halft matsked kvar varje dag.hur kan man få dem att öka om det låter smalt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gerbiler ska alltid ha foder tillgängligt, men om de lämnar så antar jag att de alltid har det också. Ge dem lite extra protein och se till så de får lite extra färsk mat, både nyttigt och gott för dem :)
Hirs/stänger/, ägg och vetegroddar är några bra proteinkällor.
Jag har provat ägg förut men de är rädda för den (hihihi) Jag har provat "kikling" och den är uppskattad :) Idag var det första gången de har ätit hela maten i skålen för mer än en vecka! Ska de få motion är de för smala? Jag har vägt dem och de är ca. 51-53 gr. De är 18 veckor och utan speciell erfarenhet kan jag inte säga om de helt enkelt bara är små gerbil typer.
Skall ägget vara rått eller kokt?
Dina gerbiler är inte helt färdigvuxna än så dem kan allt öka i vikt, runt ett halvår har jag läst att det tar +/- någon månad eller så.
När jag frågade en uppfödare om fodret jag hade så sa hon att hon brukade ställa in lite vetegroddar till de som var lite för smala, som Moiz säger så är det en bra proteinkälla. Hirs kan du hitta i djuraffären, oftast vid fågelgrejerna.
Jag tycker du kan motionera dem i alla fall om de är tama och sådär så du inte behöver jaga dem när du ska ha in dem igen. Att få komma ut och springa handlar ju inte bara om motion utan även om att gerbilerna får lite psykisk stimulans genom att få utforska lite annat förutom buren/akvariet. 
Vad ger du dem för foder förresten?
#8 Ah samma som jag ger mina då :) Jag gör likadant, plockar ur alla solrosfrön, jordnötter och pumpafrön som de får i handen eller som belöning när de gjort något bra. Hur mycket godis får de om dagen? Du kanske skulle kunna ge dem mer.
Men då tycker jag absolut du kan låta dem få utforska på någon säker yta. 
Jag har haft en vuxen gerbil i samma viktklass, men allt beror ju på kroppstyp eller vad mans ka kalla det :) Men eftersom dina är så unga så skulle jag säga att det inte är någon panik, dem kommer sig nog :) Alla mina unga jag har haft har varit ganska smala första halvåret/året, för att sedan lägga på sig mer :)
#11 Om du tar ut all godis ur Gerbil Nature (solrosfrön/pumpafrön/jorndötter) så kan du allt ge mer än 2/dag :) Mina brukar få ungefär 1 jodnöt, 1 pumpafrö och 3-4 solrosfrön var/dag och de håller vikten.
oj då kan de oxå vara därför de är lite smala (man kan känna revbenen)
de får till och med 1,5 - 2 tim. motion per dag 3-4 på helgarna. så nu kommer de att vara glada :) (där får du en shiro…) (jaja du får oxå en kiro)! japp de är pigga och vakna väntade på det så de kunde få vara lite ute.
#13 Hm jag vet faktiskt inte, jag tror inte det ska påverka så mycket men testa att ge lite mer godis. Dock inte för mycket, även om de kanske behöver gå upp i vikt så är det inte bra med för mycket godis.
Låter som att de har det väldigt bra :)
Kan du ta någon bild på hur de ser ut kanske?
ja. de bor fort farande i dunaburet då "gerbilariumet" inte är klar men snart!
jag kan ta kort på allt, buret, rastplatsen, vart maten står i och vart buret står på. det tar nog en kvart eller så. (mina är fortfarande små så kanske 1jordnör 1pumpafrön och 2-4 solfrön är för mycket men lite mindre borde funka bra)
ja.jag försöker att ha dem ute så mycket så möjligt då de har en litet bur.
eller kortet får ni nog imorgon då jag hittar inte kabeln (nu igen!!!) (pappa hjälp mig!!!) (men nu får du akta dej kiro! så du inte råkar trycka på några knappar!) hihihi just nu står kiro på mitt tangent bord och shiro springer ut och in genom ett rör.. jag har dem inte på golvet utan mitt skrivbord men annars får de vara på golvet. mamma typ städar i "biblioteket" där jag brukar ha dem.