äggkartonger?
jag vet att många har äggkartoger till sina gerbiler. men är det verkligen bra.
igår frågade jag mamma om jag kude få en till mina hårbollar men mamma sa nej för att de finns en viss typ sjukdom man kan få av smuttsiga ägg (och bajset från hönan). och bajset och smutset från ägget kan ju självklart sprida sej på kartongen så…. är det verkligen säkert med äggkartonger?
Jag har alltid gett gerbilerna äggkartonger, sålänge man tar bort klisterlappen så ska det inte vara någon större fara. Tror inte äggen läggs ner smutsiga i kartongerna heller, om det vore risk för sjukdomsspridning av det så skulle nog tillverkarna ta hand om det.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#2 Absolut! Det kanske är möjligt att det kan komma någon form av smitta, men å andra sidan så kan det mesta bära på smittor om man är oförsiktig.
Och jag vet att det är många här på GiF som använder äggkartonger till gerbilerna, så jag tror inte det är någon stor risk för att något händer! 
Nepp mina får absolut inte äggkartonger. Var och en gör väl efter sitt eget tycke men eftersom jag har en större mängd burar så riskerar jag inte något i onödan. Men jag ger dom inte äggkartonger med tanke på den röda blodsugande hönslusen och ifall det finns ägg från lössen på kartongen. Av samma skäl har jag inte vanligt spån till mina heller, och inget hö.
MvH Tsunamis
#4 Jag har för mig att fågelkvalster (som jag antar är vad du menar?) inte kan leva utan värddjur i mer än något dygn?
För de lever ju på blod, främst från fåglar men också från andra levande individer. Och sådant finns ju inte i äggkartonger. Tror då inte att det är någon större fara direkt. Men det är bra att du är försiktig, mina gerbiler dog av vad vi misstänker var rödlöss. Kommer aldrig ge dem hö igen och kommer definitivt inte klappa boskap utan att ta några rejäla duschar innan jag går i närheten av smådjuren..
#4 varför har du inte vanligt spån för och vad är det för spån du andvänder?

Jag ger äggkartong till mina om den ser ren ut, men jag tar det lite säkrare före det osäkra och har kartongen 1 dygn i frysen först.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#5 Ja det stämmer att de snarare kallas kvalster än löss. De flesta kvalster dör efter bara några timmar utan ett värddjur men det stämmer inte på dessa synnerligen otäcka små saker som kan leva i månader utan mat. Äggen läggs inte på värddjuret heller utan det läggs i omgivningen. Kyla dödar dem inte så jag rekomenderar inte att lägga saker i frysen i hopp om att det dödar dem. Vill minnas att någon finsk uppfödare testade att lägga några i en burk och hade den ute hela vintern i -25 och de vaknade bara till liv när de kom in i värmen igen. Jag hade ett angrepp av dessa för runt 3 år sen och det är inget jag önskar att någon får uppleva, det var riktigt vidrigt med att de även gick på mig inte bara djuren. De kan tydligen gå på en rad olika djur vilket gör dem till ett problem för smådjursägare. Själv testade jag att ha några i en burk innomhus för att de om de klarar sig utan mat och det gjorde de minsann. Temp vid 90-100 dvs ugn eller koka saker det tar kål på dem däremot. Och diverse ohyremedel förstås. Jag undrar bara hur det kommer sig att dina gerbiler dog av ev rödlöss när de ändå är lätta att upptäcka innan de gör någon skada? Jag har alflis och kartongströ runt 20/80 blandning till mina gerbiler istället och det fungerar bra för dem att göra tunnlar i. Pappströ t ex ToaLätt fungerar annars också bra. Nu fick jag ju aldrig veta exakt varifrån jag fick mitt angrepp ifrån men det var inte från nyinkomna djur i alla fall så det stod mellan spånet, ev hö, maten(inte troligt) ev grenar från skogen och t ex just äggkartonger som kunde varit i kontakt med hönslössen. Jag vill inte skrämma upp folk eller så men jag vet bara hur extremt otäcka de var och vilket problem de kunde ställa till med. Minns att andra uppfödare fick problem med dessa hönslöss tidigare så jag var ju själv redan uppskrämd av deras berättelser.
MvH Tsunamis
#9 Då vi upptäckte ohyreattacken som antagligen var rödlöss så hade det antagligen pågått ett tag då hela akvariet var sprängfullt av det och de kröp t.o.m på bordet som akvariet stod på. Flyttade över djuren till en samla-låda och skurade ur akvariet, bordet och allt i närheten med sprit och såpa samt slängde all inredning.
Vi skulle ta gerbilerna till veterinär, min far lovade att betala för kalaset, men jag hörde att många hade fått bort ohyran genom att ha gerbilerna i begränsat utrymme som de skurade ur noggrant varje dag, och dessutom hörde jag från många håll att behandlingen av ohyra oftast resulterar i döden för gerbilerna, så jag vågade inte chansa.
Men lössen försvann efter ungefär en vecka, kollade igenom deras pälsar och allt, och dum som jag var så lade jag dem i akvariet igen. Antar att det var resistenta ägg som överlevt sanering och innan jag visste ordet av så var det tillbaka igen, så jag planerade möte hos veterinär för att bli kvitt det hela, men då låg de döda i akvariet en morgon.
#12 Min ohyra kom dock ifrån kossor och kossornas ensilage, men det är verkligen inte roligt att genomlida så det är ju bra att ni är försiktiga!
Mina gerbiler var ungefär 13-17 veckor gamla då de dog, den yngsta var 13 veckor om jag inte misstar mig helt och den äldre var 17 eller 18 veckor.
Den äldste dog av en stroke veckan innan, 4-5 månader gammal.
Så det var verkligen inte roligt. 
Aha då förstår jag, småttingar är ju mycket känsligare för ohyra och sånt skit!
Jag skulle nog vara mest vaktsam för hö eftersom där kan man nog garantera att det kan komma i kontakt med mycket ohyra o dyl. som ju finns i samband med gårdar. Spån skulle jag tro är lite olika beroende på hur det framställs, är sågverket nära gårdar, folk som jobbar där har de djus själva m.m. men jag tar det säkra före det osäkra helt ekelt. Spånet kan gerbilerna vara utan, det är så synd på höet bara för de tycker det är riktigt roligt att tugga sönder och boa med. Mina får toapapper istället.
MvH Tsunamis