Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1817 ggr
[Jessica_91]
1

Agility och klockor!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Såhär går det när man har för lite att göra på dagarna Skrattande Lilly som hoppar och Iris som plingar!

thildatessie
0

oj vad duktiga! Glad

Wand
0

Nejmen vad roligt! Vill också träna agility med gerbilerna, men har aldrig haft tålamod haha. Obestämd

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

LisaF
0

Ååh vilka sötisar! Va häftigt, bra jobbat Skrattande

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

[Jessica_91]
0

Tack allihopa ^^.

#2 Det gick förvånansvärt fort att lära tjejerna agility faktiskt! Inte börjat med småtjejerna än så jag har tyvärr inga gerbiler att jämföra med, det kan vara Lilly och Iris som är snabba med att förstå. Allra första gången jag började träna med 1 hinder så förstod dem riktigt snabbt. 3:e tillfället kunde de hoppa en bana med tre hinder och jag har aldrig behövt putta eller tvinga över dem. 
Så det ska bli kul att se hur fort Gimli och Lea lär sig Glad

ks.gerbil
0

Jag tränar okså lite och använder klick metoden men gör du det med tungan ellermed en klick grej?

Gerbil-hemsidan hittar du R

Wand
0

#4 Oj, vad roligt! När jag får hem mitt nya gäng gerbiler så ska jag nog försöka mig på det, jag med. Det är ju en bra och framförallt rolig motion som ger något både för oss som tränar såväl som för de som får genomföra det. Flört Några tips på hur man kan göra?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Jessica_91]
0

#5 När jag först köpte de här gerbilerna i november förra året så gjorde jag det till en vana att alltid klicka med tungan när jag gav dem godis. De behövde inte göra något "trick" utan verkligen VARJE gång de fick godis så klickade jag. Det resulterade i att de ofta kommer springande till mig när jag börjar klicka med tungan eftersom de vet att det nalkas godis ^^. 
För några dagar sedan startade Anne upp en tråd här och undrade om klicker träning vilket gjorde mig nyfiken så jag ville testa. När Iris plingar på klockorna så har jag en bläckpenna som jag klickar med, vanliga hundklickers kan vara lite för högljudda för små gerbiler.
Och så fort gerbilerna gör det jag vill att dem ska göra, i det här fallet plinga på klockorna så klickar jag och ger godis. 
Dock har de nog inte kopplat klickandet helt till godiset men det kommer allt :)

#6 Ja precis, det bästa är nog att det ger mental träning eftersom de behöver tänka lite själva. T.ex som när Lilly i videon är 2 hinder från slutet men ändå stannar och kollar efter godis. Hon kopplar ändå att hon behöver hoppa klart ALLT innan belöningen kommer.

Har tänkt skriva en artikel om hur jag tränar agility med mina gerbiler men kortfattat kan jag säga att man först behöver en tam gerbil (behöver dock inte vara världens lugnaste, Iris är tam men har väldigt dåliga nerver och är riktigt rädd ibland och ändå vill hon hoppa osv) som motiveras av godis och följer efter ens fingrar när man håller godis.

Sen så har det aldrig funkar för mig att träna på ett skrivbord eller någon begränsad yta men gerbiler är ju olika. Mina tjejer behöver springa runt och utforska först innan de kan koncentrera sig på något annat än "ÅH VI ÄR UTANFÖR AKVARIET!!" haha. 
Så jag tränar alltid i rasthage, eftersom de är så lätta att locka på så spelar det ingen roll om jag sitter i lilla hagen som är ca 2 kvm eller om jag delar av rummet med hagen så vi får 8-9 kvm. I videon har båda tjejerna möjlighet att springa runt i mer än hälften av mitt rum.

Sen så är det inte så svårt, börja med 1 hinder och led eller locka gerbilen över. Om gerbilen står stilla en stund så kan du ställa hindret 10-20 cm framför den och vifta en bit godis på andra sidan så den hoppar över. 
Jag har alrig behövt mota eller tvinga mina över, det funkar lika bra att locka dem över. Sen är det bara en tidsfråga tills de förstår att hoppa hinder = godis. Glad
Och så klart aldrig träna för länge, max några minuter i sträck. Fast om jag har tjejerna ute länge så kan jag träna några minuter, vänta 20-30 min och köra några minuter igen sen (om jag inte hunnit förbruka för mycket godis vilket man också måste ha koll på att man inte gör).

Tsunamis
0

Superkul att se Skrattande Önskar man hade lika mycket tid & inga katter då skulle det kanske gå lika galant!

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
0

#8 Tackar och bugar Skrattande Haha nej det är säkert svårt att hinna med när man har 30+ gerbiler! Lite lättare när man bara har 4 kan jag tänka migFlört

[Jessica_91]
1

Satt och experimenterade ihop lite videor på mobilen, musiken är förfärlig men det var den som passade bäst av de som fanns att välja på haha.
Lite fusk och fail i videon men är ändå stolt över mina små damer ^^.

moawi
0

Oj vad duktiga de är! Iris var ju en riktig hejare på klockarna också. Väldigt häftigt att små djur kan lära sig så mycket ändå. (När man lockar med godis förstås ;))

[Jessica_91]
1

#11 Tack! :D 
Igår släppte jag ut dem i rasthagen medan jag pratade med en kompis i telefon. Plötsligt hör jag *PLINGPLINGPLINGPLINGPLING* och inser att jag glömt ställningen med klockorna i hagen. Stackars Lilly förstod inte varför inte godiset kom haha ^^

ks.gerbil
0

du ger du många godis per dag eller typ delar du godiset så att de får göra det mång gånger och ändå inte ger dem för mycke eller…. hur gör du med godiset?

[Jessica_91]
0

#13 Jag delar godiset i små delar. Solrosfröna brukar jag inte dela men jordnöterna är super när man ska träna. 1 jordnöt brukar räcka till typ 15-20 småbitar beroende på storleken på nöten.

ks.gerbil
0

hahaha! så gör jag med! fast jag gör det med andra saker oxå (pumpa frön m.m.) jag brukar oxå använda andra saker i min blandning som de gillar mest.

jag tar bort dem när jag ska ge dem maten och så får dem den under dagen.

jag tränar oxǻ agility och använger trä bygg leksaker ni vet sådna som små barn kan ha finns i olika former, inget plast inget farligt men lite bredare än bara "isglass pinnar" så jag tror att det är lite lättare för nybörjare. då de kan hoppa först på och sen ner istället för att bara hoppa över.

moawi
0

#12 Hahaha, nej vad sött!