Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2071 ggr
[Eiiila-k]
0

Lite Gerbil hjälp tack :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har köpt 3 Gerbiler nyligen

första är köpt från Arken zoo i Karlskoga jag tror det är en hona men jag är inte säker eftersom de på arken zoo i karlskoga sa att det var en hane…

de andra 2 är köpta av Arken zoo i Örebro och jag tror de är hanar. De sa det iallafal på Arken zoo där.

vad tror ni? är det en hona eller hane?f ör vad jag ser så ser jag svarta ''pung påsar'' på dom som jag tror är hanar och kommer från örebro. men denna har inga? :S

och jag ska nog beholla h'n oavsätt men om det är en hona vad gör jag med den ena hanen av dom andra?

[Jessica_91]
2

Jag tycker allt det ser ut som en hona på bilden. Fast jag förstår inte frågan om vad du ska göra med den andra hanen? Om du har en hona och en hane ihop så kommer du ju få ungar. Låt hanarna vara tillsammans och köp en honunge till honan som får bo i ett annat akvarium/annan bur. Glad

För övrigt bör du höra av dig till affären som honan kommer ifrån och berätta att de tagit fel på könen.
Det finns dessutom en risk för att hon är dräktig om hon gått med andra hanar. Vet du hur gammal hon är?

southdakota
0

Gerbilen på bilden ser ut som en hona.
Hur gamla är gerbilerna? Var beredd på att hon tyvärr kan ha blivit dräktig med någon av hanarna.

[Eiiila-k]
0

Till Jessica_91 : Tack så mycket för svaret. Jag hade en stark känsla att jag hade rätt men det kan vara bra att ha andra som ser lika. & Ja det låter rimligt, jag känner mig lite korkad som inte riktigt tänkt på det, men tror du att det går bra om jag väntar till att skaffa ett till akvarium för nu har jag en plast bur i dåligt kvallite och ett stort och härligt akvarium… kan dom vara ihopp en stund till fast det är 2 hanar och en hona i samma bur? för jag har inte dom pengarna för tillfället :)

[Eiiila-k]
0

svar till Veronika: hanar na var ca 9 sa dom i örebro och honan 8  men jag köppte honan en halv vecka tidigare än hanarna så dom borde ju vara jämn åriga? :s

[Jessica_91]
0

#3 Jag skulle hellre sätta honan i buren, även om det är tråkigt för henne. :/ Ungefär 8 veckor och uppåt så kan hon bli dräktig. Om du inte vill ha två grupper med gerbiler så bör du få kunna lämna tillbaka henne eftersom dem sålt fel kön till dig. Men om du gärna vill ha kvar henne så är ändå det bästa att sära på dem tills du kan få tag på ett annat akvarium.

Kolla blocket och se om du kan hitta något nära dig, jag fick ta på ett 150 liters för bara 300. Vet folk som fått tag på 200+ liters för samma eller mindre summa! ^^

[Eiiila-k]
0

okej men då gör jag det för jag har fäst mig så vid henne hon är underbar :) tack så mycket för all hjälp :)

southdakota
0

Ett budget-alternativ är ju annars SAMLA-lådorna från IKEA, det är stora backar av plast som man kan inreda och använda som burar åt gerbiler. Glad Du kan ju köpa ett akvarium sedan när du har mer pengar.

[Jessica_91]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Ah va dum jag är! SAMLA är ju jätte bra alternativ ^^

Slänger upp en bild på hur det såg ut när mina vuxna tjejer bodde i sin SAMLA på 130 liter (149 kr)

(Om du bara vill ha SAMLA:n tillfälligt eller inte hittar något akvarium på blocket så är ett bra tips att söka på akvarie/terrarium/terrarie också)

[Eiiila-k]
0

låter som en bra ide  :) tack