Gammal Gerbil
Hej!
Nu sedan ett tag tillbaka har jag bara en gerbil kvar. Jag vet att man inte får ha de ensamma men anledningen till de är 2 saker den första är att jag har försökt föra ihop henne med nya men hon har bara haft ihjäl de oavsett hur jag har burit mig åt för att föra ihop de och den andra anledningen är till att jag inte ska ha någon fler efter henne.
Jag är väldigt imponerad av henne faktiskt.
Hon är nu 5 år och blir 6 år till våren. Hon är svart och är nu gråhårig.
Men idag den 5/10 -11 så såg jag att hon inte mådde så bra. Hon gick och vingla och tappa balansen hela tiden så jag tänkte nu är det kört. Kom på att det har haft öppet fönster så det var kallt på rummet. Dock stod hon inte nära fönsktret så hon fick inget drag på sig. Lägg märke till att hon klarat det i under hela sin livstid. Men jag tog upp henne och lade henne på min mage med min tröja runt om henne och bara satt där och skakade.. blodpropp? Jag vet inte..
Men efter ett tag vart hon piggare igen, slutade inte riktigt skaka men hon kunde gå normalt igen och vart sig själv så jag satte ner henne i buren igen. Hon gick och åt och drack vatten så hon var sig själv igen.
Men nu sitter hon bara i ett hörn och gör ingenting. Även i ett hörn där hon inte brukar sitta.. Vet inte vad jag ska göra :( Har ni något tips på vad jag kan göra för att hjälpa henne eller är det slutet för henne? :'(
kram på er alla
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
stackare. Är tyvärr inte erfaren av dessa sortes besvär. alla mina 4 är runt ett år gamla men hoppas det ordnar sig , kram :)
Hon är faktiskt mycket piggare igen nu :) hon gräver och äter och busar som vanligt. Hoppas bara det håller i sig :) Kram
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
åh vad skönt. ja! hoppas hon lever länge till. :)
Har hon haft ihjäl flera andra gerbiler? :o Knappast någon lyckad ihopsättning, vet du ens hur man gör? Om hon dessutom dödat flera stycken så låter det väldigt oansvarigt av dig.
Ang. fönstret så bör du inte ha din gerbil i drag, oavsett om hon "klarat det" förut.
Det med att hon vinglade, det gjorde min gamla gerbil också precis innan hon dog. Det jag dock inte riktigt förstår mig på är att din gerbil plötsligt verkade må bra igen. Det får mig att börja fundera på epilepsi, men det låter ju ändå inte riktigt som de symptomen.
Men om din gerbil inte mår bra så bör du ta henne till veterinär så fort som möjligt. Antingen kan veterinären hitta orsaken och ev. behandling, eller så blir det Avlivning. Din gerbil är väldigt gammal, det är mycket få gerbiler som blivit så gamla, så därför tror jag att hennes chanser att överleva är små. Men oavsett vad det handlar om så bör du ta henne till veterinär så fort som möjligt.
Mm jag tänkte det..
Men säg inte att jag inte vet hur man gör för de vet jag!
Har haft Gerbil under hela min uppväxt och hon är den enda det har blivit så här med. Hon levde ihop med en gerbil i flera år tills hon bara helt plötsligt hade ihjäl henne och efter det har det bara inte gått. har gjort allt från att låta de träffas på golvet utanför buren. bytt strö. låtit de bo ihop. Det har gått bra ett tag men så helt plötslig händer det igen. det är riktigt tråkigt.
Och hon står inte i drag. hon står långt ifrån fönstret bara att det har vart kallt men nu är fönstret stängt och elementet är på.
Så döm inte innan du vet!
#5 Jag dömer dig inte, ursäkta om du tog illa upp. Det lät som att du bara hade släppt in en annan gerbil hos henne, och då är det ju inte så konstigt. Men om hon dödat henne efter flera år så är det ju inte ditt fel. (Förresten är du säker på att hon verkligen dödade henne? Den gerbilen, min alltså, som jag nämnde innan, när hon dog så åt hennes burkompis av henne. Burkompisen blev alldeles blodig om nosen och Elysian, som gerbilen hette, var alldeles uppäten i ansiktet. Det kan låta jättegroteskt, men det var inte burkompisen som dödat henne, utan burkompisen som börjat äta på henne efter hennes död för att inte locka till sig rovdjur. Så som de gör i det vilda, alltså.)
Jag säger inte heller att det är något fel med att hålla en väldigt gammal gerbil ensam, om den ändå antagligen inte lever länge till, eller inte går ihop med någon annan.
Om din introducering inte fungerade då så kan jag passa på om att tipsa om ett annat sätt som förhoppningsvis fungerar bättre. Det är att använda delad bur, eller att dela av buren du har och så ha gerbilerna på varsin sida buren, samt byta plats på dem två gånger om dagen. Buren ska förstås vara ordentligt städad innan man släpper i dem på detta sättet. Kanske kan detta sätt fungera bättre nästa gång? Unga gerbiler är alltid lättast att sätta ihop med, vilket du säkert redan vet.
Men hur står det till med din gerbil nu då? Mår hon sämre eller bättre?
Nej hon mår bra. Hon är precis som hon brukar vara. Gnager på pinnar. Leker busar springer. Så är riktigt lättad faktiskt. jag tänker avvakta tills i morgon och se hur hon mår då. Håller tummarna
Eftersom hon är så gammal är det nog bara naturen som har sin gång..
Jag hade inte åkt till veterinären utan låtit henne somna in i lugn och ro hemma, utan att behöva uppleva all stress med resa och nya lukter. Förmodligen kommer inte en veterinör kunna göra något ändå.
Skulle hon dock bli otroligt dålig och ligga och i stort sätt lida skulle du nog behöva avliva henne. Helst hemma, men kan du inte själv eller har någon som vill hjälpa dig tycker jag du ska åka till veterinären.
Men hon är oerhört gammal! Hon har levt dubbelt så länge mot vad de flesta gerbiler brukar göra. Klart hon kan vara lite skruttig såhär på ålderns höst, men så länge hon inte mår dåligt av det tycker jag du ska låta henne vara. Det är nog skönast för henne att somna in i lugn och ro i sitt eget hem.
Sen är det ju inte säkert hon dör heller! Hon kanske lever ett bra tag till. Det vet man aldrig! Håll en vakande öga på henne, så ska du se att det nog blir bra till slut :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
mm :) hon mår ju faktiskt bra idag med :) Härligt att se faktiskt :)
Hon är den äldsta gerbilen jag någonsin haft :)
Min tamråtta har varit i samma situation nyligt. Hon är gammal och jag väntar egentligen bara på att hon ska ge upp, hon har dålig balans och så. I fredags hade hon svårt att hålla koll på bakdelen och såg jätte dålig ut, men dagen efter så mådde hon bra igen och beter sig som vanligt.
Tror det är åldern som sätter in, funderade på kanske en stroke eller så? Vet inte alls men kan inte komma på nå annat som kan verka så allvarligt för att sedan bli bättre.
Bet faktiskt inte vad man ska göra, är väl bara att vänta och se, och om det blir värre eller så så kanske det är bäst att hon får somna in.
Mm har tänkt som dig där faktiskt. Men nu är hon helt bra igen. Inte visat något tecken på sånt hela dagen i dag. Hon äter och dricker som vanligt och springer omkring utan att tappa balansen så jag avvaktar och ser om det håller i sig el om hon blir sämre igen.
Låter som stroke, inte så ovanligt bland äldre smådjur. Håll bara koll på henne så hon äter och dricker.
MvH Tsunamis