Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 775 ggr
Fralice
0

Är de lätt att sätta ihop 2 st äldre hanar?

Dem är över 2 år? Då både blivit ensamma vill vi ge dem ett bra slut på livet.

elinstenander
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

rart av dig! Jag tror det brukar funka bra bara du vänjer dem med varandra innan så du inte riskerar att dem börjar bråka. :)

moawi
0

Nej, två vuxna gerbiler kommer knappast gå ihop, tyvärr. Sällsynta fall, i så fall. Det som kan fungera är en äldre hona (då hon är steril) och en (ev) äldre hane.

hhejlollo
0

Gå in på degutopia och följ deras tips och råd om introducering! Ja har satt ihop flera vuxna och de har funkat utmärkt så de är klart att de går!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

moawi
0

#3 Jaså? Ja, fast det är ju mycket större chans att en ung gerbil och äldre gerbil går ihop, eller två unga. Det kan ju fungera med två vuxna med chansen är inte jättestor att det kommer gå.

elinstenander
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men det är ju inte schysst mot varken den unga eller den äldre om man väljer att göra så eftersom den yngre ändå lär bli ensam kvar tillslut.. :)

moawi
0

#5 När den äldre dör skaffar man en ny kompis till den yngre, eller omplacerar. Det är inte oschysst. Har man en äldre gerbil som man inte vill ska vara ensam, så är att skaffa en ung kompis ett av få alternativ av välja mellan.

[Jessica_91]
0

Man kan ju faktiskt skaffa 2 yngre gerbiler att sätta ihop den gamla med så slipper någon bli ensam när den äldre dör.
Eftersom det kan vara svårt att sätta ihop vuxna individer så är ju det säkraste sättet i alla fall att skaffa en unge, men det förutsätter ju så klart att man fortfarande vill hålla på med gerbiler.

Du kan ju alltid testa, TS, bara du håller väldigt bra koll på dem och kör med delad bur. Har du tur så erkänner den ena sig som underlägsen men har du otur så har du två fullvuxna individer som inte tänker ge sig för allt i världen. 

Jag har ingen aning om hur vanligt det är att kunna sätta ihop två vuxna djur, vet bara att det lättaste är med en vuxen + en unge. (Eller ah, unge + unge är nog lättast)

hhejlollo
0

#4 självklart är de lättare med en unge och en vuxen men de är inte heller garanterat att de funkar men de går med två vuxna med!:) de är bara tålamod som gäller!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

isafisa
0

Har satt ihop både vuxna honor och hanar i alla kombinationer och det har gått bra, tar lite längre tid bara men i majoriteten av fallen har det gått bra. Man ska dock inte ge sig i kast med det utan att ha lite erfarenhet, det är ju större risk för att det går illa.  Jag brukar säga att det är värt att försöka, man ser ju oftast redan när dom bor i delad bur om det inte kommer funka alls eller om det finns en chans :)

[Jessica_91]
0

#9 Kul att läsa att det inte är så omöjligt att sätta ihop vuxna av samma kön som det verkar när man läser på diverse faktasidor/artiklar om gerbiler! Glad
Hur funkar det att sätta ihop 2 vuxna med 1 annan vuxen?

isafisa
0

#10 den kombon skulle jag vara ytterst försiktig med, det blir ju lite grann 2 mot 1 situation.

[Jessica_91]
0

#11 Ah som jag misstänkte då, blev lite fundersam bara eftersom jag i stort sett alltid läst att det ska vara näst intill omöjligt att sätta ihop 2 vuxna individer av samma kön med varandra. Har inga planer på att göra en sådan ihopsättning själv men tänkte på den här tråden: http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4e8a0334d4ebea0e06000e3f-3-gerbiler#discussions-2

Tsunamis
0

Klart man ska vara försiktig. När man sätter ihop 2 med 1 börjar man med att låta 1 av de 2 möta den nya. Fungerar det Så lägger man till den tredje.

Nummer två i rang av de 2 gerbilerna som redan suttit ihop har jag märkt är den som oftast inte vill ha en 3:e burkompis men ibland har man tur och det går bra. Men långt ifrån alla gånger.

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
0

#13 Okej tack för svaret! Ville mest veta så jag inte skrämt upp Andris i onödan i hans tråd. Glad