Lilla handboken om spannmål & fröer
Vad innehåller egentligen müslin jag köper? Och vad är alla dessa ingredienser bra för?
Här nedan följer en liten kort redovisning för olika fröer och spannmål. En del finns i den vanliga müslin du köper för att blanda torrfodret med, och en del måste du köpa separat.
Havre
Havre brukar vara huvudingrediensen i müsli, och det är inte så dumt eftersom det är rikt på fibrer, vitaminer, mineraler, proteiner och antioxidanter. Och 80% av den lilla fettmängden det finns i svensk havre består av den nyttiga sorten - enkel och fleromättade fettsyror.
Fibrer ger en regelbunden och välfungerande mage, och havren innehåller en speciell fibersort som heter betaglukan. Väl nere i magen blir den som en gelé och hjälper till näringsupptaget.
Havre - en källa för glädje
I havre finns det ett ämne som heter tryptofan, och av tryptofan tillverkar kroppen hormonet serotonin. Serotonin, när det är fritt mellan synapserna i hjärnan, får oss att känna oss lugna och tillfreds. Äter du mycket havregryn tillsammans med C-vitamin kan du bli på bättre humör därför att depåerna av serotonin i hjärnan ökar.

**Bovete
**Är egentligen en ört och är inte alls besläktad med spannmål. Och är man miljömedveten kan man äta bovete med gott samvete eftersom det inte vill ha en massa kväve, vilket många andra spannmål vill.
Bovete sägs sänka kolesterol, samt motverka högt blodtryck.
Bovete är rikt på antioxidanter, B-vitaminer och innehåller hyffsat mycket fosfor, järn, kalium och magnesium.
För överviktiga gerbiler
Har du gerbiler som är lite överviktiga, eller har lätt för att bli det är bovete jättebra! Forskning har visat att bovete är bra på att mätta magen. Och är magen mätt äter man ju inte heller lika mycket.
Dinkel
Enligt livsmedelsverket är dinkel likvärdigt med vete näringsmässigt sett, men bättre för miljön. Är rikt på fibrer, mineraler och vitaminer. Dinkel innehåller även lika mycket protein som ett ägg gör, 13 %.
**Vete
**Vete innehåller flera mineraler som järn, zink, fosfor, kalcium, magnesium och kalium. När det kommer till vitaminer är det framför allt B-vitaminer som det finns rikligt av.
Quinoa
Innehåller mycket protein, vitaminer, mineraler och andra nyttiga näringsämnen. Intressant är också att quinoa innehåller mer kalcium än vad mjölk gör.
**Röda linser
**Innehåller protein, fibrer, järn, B-vitaminer och zink.
**Pumpakärnor
**Pumpakärnor är rika på mineraler, vitaminer och protein.
De innehåller också mycket omättat fett. Är ganska fett så var mycket sparsam.
**Sesamfrön
**Innehåller B-vitaminer, E-vitaminer, selen, enkelomättade och fleromättade fettet.
**Solroskärnor
**Solrosfrön är mäkta populärt hos gerbiler, men man ska va sparsam då det är mycket fett, men innehåller även kostfiber, vitaminerna E, B1, B2 och niacin samt mineralerna kalium, kalcium, järn och zink. Ett par frön om dagen är rekommendera.
**Hampafrön
**Innehåller vegetabiliskt omega-3, E-vitamin, proteiner, mineraler mm.
**Russin
**Russin är gott brukar det flesta gerbiler tycka, men även här ska man va försiktig då det är rikt på fett. Men russin är även rikt på fibrer, kalium, järn och enkla sockerarter, som ger kroppen snabb energi.
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Bra artikel, mycket bra fakta! :)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Tack för en bra artikel EmmaJ ^^

Verkligen en bra artikel!

Kul att ni tycker det =)
Jag hade även tänkt haft med om hasselnötter & mandel men hittade ingen bra info. Vet ni nåt?
// Emma, aka Althea
Jätte bra artikel!! :)

Tackar tackar för bra artikel, passar bra så här i "bantningstider" för Dixie…
Bra tips med bovete, skall handla det imorgon! (fnisss, idag menar jag ju)
Jättebra!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

bra artikel, den får en att tänka till :)

bra :-)

*putt*
// Emma, aka Althea

Jättebra info
Stora röda vattenmelonkärnor då? Hur är det med dessa?
Bra artikel! =) Men måste fråga angående röda linser, märkte att vi hade fullt med såna här hemma idag :) Hur förbereder man dem? Kokar man dem, eller vad? =)
#12 japp de gör man, eller blötlägger över natten :)
#13: Okajs, hur länge kokar men dem då? =P
ingen aning 
Röda linser kokar jag i tio minuter.
Okej, tack! =)
putt
Skulle gärna se information om bl.a korn och råg också
Och går det att ge dem en och annan böna ibland som entill proteinkälla?

Angående Quinoa, ska man ge detta kokat/uppblött eller ska det vara torrt? Har för mig att det sväller i magen…
A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.
#19 ja, tillredda bönor går bra, eller bönplättar som finns att köpa i välsorterade djuraffärer.
#20 jag brukar ge puffad quinoa. Jag vet inte riktigt hur det fungerar annars, skulle nog inte chansa. Det är inget jag är nämnvärt bekant med.

#21 Puffad? Fnns det att köpa i vanliga mataffärer?
A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.
#22 Jag hittar mitt bland risentasakerna på ica maxi.
Värd att puttas upp.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Intressant artikel. 
Mycket bra artikel, min följdfråga blir spelar det någon som hellst roll ifall man använder, Havregryn/Hel havre/Krossad havre, Korngryn/Hel korn/Krossat korn, Vetegryn/Hel vete/Krossat vete(finns det ens vetegryn?), Hel råg/Råggryn/Krossag Råg???
Eftersom jag har tillgång till både Hel havre och Krossat korn så är jag nyfiken på om det skulle fungera lika bra som musli blandningar
Jag har för mig att vetegryn är mannagryn, om jag inte är ute och snurrar. Helt eller krossat vet jag ej vad som är bäst. Jag ger alltid krossat och skalat då de får av det jag har själv och äter.