En till
på måndag ska jag hämta min 3dje gerbil men jag undra hur jag göra asså sätta dom i 2 olika burar eller dela på akvariumet`? vad ska jag dela akvariumet med? hur länge ska jag vänta tills jag kan sätta ihop dom?
jag tror att de första dagarna kan du ha honnom/henne i en annann akvarium då hon/han kan vänja sej vid de nye ljud och dofter sen när du ser att hon/han verkar trivas kan du sätta en finmaskig galler i akvariumet. sätt dina andra två i en del och den andra i den andra. (jag är inte helt säker men jag tror man gör så här hoppas du får mer svar så att du kan vara säker) :)
Grejen är att akvariet/buren man delar av ska vara ordentligt rengjort innan man delar av det och sätter i gerbilerna.
Eftersom du dessutom vill sätta ihop en gerbil som är över 3 månader med två andra lika gamla gerbiler så skulle jag inte vänta utan direkt dela av akvariet. Dock tycker jag du tar en stor risk som försöker sätta ihop 3 könsmogna gerbiler utan någon som helst erfarenhet av ihopsättning. Hoppas du är beredd med ett extra akvarium ifall killarna inte går ihop (det kan uppstå bråk i framtiden om gruppen inte är stabil).
Så som sagt, rengör akvariet ORDENTLIGT, all doft ska bort så att inte dina första killar anser akvariet vara deras revir.
Dela av med nät/galler på ett sådant sätt att det är helt omöjligt för gerbilerna att klättra under/över eller för den delen kunna bita sig igenom.
Två olika burar kan funka men då måste det vara gallerburar som står vägg-i-vägg så att säga, bästa är om man kan dela av 1 akvarium/bur.
Jag föreslår att du sätter in dem i delade buren/akvariet på typ en fredag så du kan ha järnkoll hela helgen för att se hur det går.
Ett par gånger om dagen kan du byta plats på pojkarna. Detta är för att de ska få samma doft. Även bra om du kan ha ett sandbad stående, antingen på ena eller båda sidorna, det hjälper till att ge dem samma doft.
Vad mer ska man tänka på.. Bara ett litet lager spån och ingen inredning som de kan gömma sig bakom, bara matskål + vattenflaska och ev. lite toapapper och sandbad.
Räkna med att det tar en vecka i alla fall, om det går över huvud taget.
Sen så finns det massor att läsa om ihopsättning om du bara letar, du kan söka här på gif och på google.
#3 Jo om du läser mitt inlägg så har jag redan nämnt det :)