Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2764 ggr
ks.gerbil
2011-09-29 15:01
0

galler bur

hej jag vet att det har säkert funnits en sådant här tråd förut men jag gör en ny. jag har två gerbiler och de bur just nu i en dunabur som jag vet inte är så bra då de inte kan gräva så mycket och inte är så stor. så jag ville fråga om det går bbra med en galler bur? vi har 3 djur affärrer i när heten men ingen av dem har en stor bur den enda är en galler bur. Vi kan ej köpa en akvarium det kostar för mycket.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Anne.K
2011-09-29 15:16
0

Finns akvarium på blocket för billig peng.

Gallerbur rekomenderar jag inte, då de kan skada sig på det. Vissa kan även utveckla beteendestörningar i gallerburar typ som att de gnager på gallret hela tiden, vilket inte är bra.

Så försök att leta efter begagnade akvarium istället. brukar funka utmärkt :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Mo-Mo
2011-09-29 15:18
0

Kolla blocket efter akvarium, där finns det ibland billiga för bara några hundringar :)

Gallerburar är som sagt inte så bra till gerbiler eftersom att de med största sannolikhet kommer att gnaga på gallret.

Ett billigare alternativ är en SAMLA plastlåda från IKEA, jättepraktiskt och funkar hur bra som helst :) Se till att ta en tillräckligt stor bara!

[xDAMPBOBPSYKFALL]
2011-09-29 19:29
0

De kan ju knappast gräva mer i gallerbur? :/ somsagt, finns på blocket o ikealåda funkar utmärkt

ks.gerbil
2011-09-29 19:31
0

Tack jag var inte helt säker pågaller bur. Men nu vet ja vad jag ska göra. Finns det ingen akvarium på blocket (väldigt konstigt) så finns det samla låda. :-)

ks.gerbil
2011-09-29 19:37
0

Bara en sak galler buren hadde en väldigt djup plast botten.

Nali
2011-09-29 19:48
0

ks. gerbil var bordu? jag har 2 rätt så stora akvarium till salu för en billig peng

ks.gerbil
2011-09-30 15:36
0

jököping men…. grrrr, jag hatar min pappa jag fär inte köpa akvarium då han inte vill ha det hemma. jag har föklarat att det är den Bästa buren? man kan ha till gerbiler men han säger så här  -men varför söljer dem inte akvaruim till gerbiler då om det är så bra.jag tror inte han vill heller  ha en samla låda. men varför fick jag köpa gerbiler då!? en sak är säker i den dära duna bur ska de inte vara länge till!!!!!!!

Anne.K
2011-09-30 15:41
0

Du får helt enkelt informera din pappa, med länkar etc med info hur en gerbil ska bo, så kanske han förstår?

[Jessica_91]
2011-09-30 16:01
0

#7 http://www.gerbilforeningen.se/ Gå in på "Gerbil" och sedan "Att skaffa gerbil", om man scrollar ner lite kan man läsa att; "Vi rekommenderar inte gallerburar till gerbiler eftersom risken finns att de fastnar med svansen och den går av. De gnager även på gallret vilket gör att pälsen blir avskavd på nosen och det mesta av spånet kommer att skvätta ut på golvet."

Du kan även förklara för din pappa att de t.ex säljer hamstervadd i djuraffärer även fast det händer att hamstrar (och säkert även gerbiler) trasslar in sig i det och antingen dött eller blivit av med ett ben eller två pga att blodcirkulationen stryps. 
Förklara att djuraffärerna sällan har bra koll på djuren de säljer och vill oftast (inte alltid, finns bra också) bara tjäna pengar på sina produkter. 

Sen förstår jag inte varför han tycker det är så mycket bättre med en plast/galler bur, akvarium är ju bra mycket snyggare.

Dessutom handlar det ju mycket om storleken, det är svårt att hitta en bra plast/galler bur som rymmer 100 liter och där gerbilerna dessutom kan ha 15-20 cm spån att gräva i.

[Jessica_91]
2011-09-30 16:09
0

Hittade förresten det här: http://www.blocket.se/jonkoping/Spark_Akvarie_soffa_36103380.htm?ca=17&w=1 200 liters akvarium för 450 kr vilket är sjukt billigt, det finns massor av 50 liters akvrium som läggs upp på blocket för 500 kr och uppåt.

Anne.K
2011-09-30 16:14
0

Jag tex köpte mitt 222 liters akvarium på blocket för bara 250 kr :D ett riktigt kap vill jag säga ^^

Så säg till din pappa att det behöver inte vara dyrt med akvarie, plus att det blir ju sååå mycket snyggare med akvarium än en tråkig gallerbur som desutom bara riskerar att skada gerbilerna.

Nali
2011-09-30 16:39
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

synd jag bor i katrineholm och de längsta jag kan komma är linköping just nu :/ har 2 ganska stora akvarium för 300 kr och de andra för 400 kr

ks.gerbil
2011-09-30 19:18
0

men nu har vi typ hittat en sajt på internet där de säljer gerbil terrarium som ser ut att passa i pappas stil. hoppas det går att köpa snart :)

[Jessica_91]
2011-09-30 19:26
0

Kan du länka? Låter som ett gerbilarium..

ks.gerbil
2011-10-01 10:10
0

ja, nej… jag kan inte hitta den just nu men jag kan länka den gamla för att den är inte helt gallrig. Savic Habitat Navy Blue Gerbil Cage 52 X 26 X 52,5 Cm

det finns en annan typ Ferplast Gabry Gerbil Glass Cage with Accessories

vi har båda dem två i djuraffären. vänta det som står högst upp va fel den är lite större än det. (varför får de ont i tänderna?)

nuttan85
2011-10-01 10:19
0

Hur stort akvarium behöver du? Jag bor i Jönköping och har två stående i källaren. Har ev. ett terrarium som skulle funka med om din pappa föredrar dem?

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

[Jessica_91]
2011-10-01 10:21
0

Yep det där är gerbilarium. Den första är störst och rymmer 70 liter. Jag har själv haft en exakt sådan när jag köpte mina första gerbiler. Efter två veckor bestämde jag mig för en SAMLA istället. Jag mådde inte bra av att se dem i ett sådant litet utrymme, de kunde bara gräva några minuter och sedan satte de näsan i en vägg men fortsätte att gräva i alla fall.

De får ont i tänderna för att de med största sannolikhet kommer börja gnaga på gallret vilket kommer hålla dig vaken på nätterna om du inte ställer ut buren när du ska sova.

Jag fick sopa varje dag för jag envisades med att ha spån hela vägen upp i nederdelen, bara så att de kunde få gräva lite mer i alla fall.

Dessutom är båda mycket dyrare än vad man kan få ett stort akvarium för på blocket.

Jag försöker inte ändra din åsikt, jag delar bara med mig av mina erfarenheter och observationer.

[Jessica_91]
2011-10-01 10:22
0

#16 Runt 100 liter är rekommenderat för gerbiler ^^.

ks.gerbil
2011-10-01 10:26
0

jag ska förklara varför han inte vill ha sånt. pappa vill ha något lätt att städa och något som inte lätt gå sönder. men om dendära gerbil terarrium kostar för mycket så lovade pappa att vi skulle göra en själva (så att man kan dela den i mitten och ta bort botten biten) om ni förstår vad jag menar?

[Jessica_91]
2011-10-01 10:31
0

#19 Det är inte svårt att städa akvarium, man får tvätta dem på plats bara istället för att ta med det till duschen och skölja där. Och att det skulle gå sönder lätt vet jag väl inte.. Det skulle vara om man tappar akvariet men det brukar ju stå där det ska vara :P

Om han kan tänka sig att göra ett själv så kanske ni kan göra ett stort akvarium fast utav hårdplast? Då blir det stort, inte farligt pga något galler och dessutom lätt att bära?

ks.gerbil
2011-10-01 10:33
0

detta är den jag menade

Savic Habitat Xl Navy Blue Gerbil Cage 70 X 37 X 56 Cm den är lite större.

vi har ändå inte gerbilerna i mitt rum. jag hade det i början men efter två dagar så la vi dem någon annanstans då de var så jätte aktiva på natten :)

ks.gerbil
2011-10-01 10:35
0

galler och plast är är ju lättare än glas

[Jessica_91]
2011-10-01 10:35
0

Ja den var betydligt bättre, 145 liter OM det är de här måtten: 70 x 37 x 56 cm

Men gerbilerna riskerar fortfarande att fastna och göra illa ben/svans eller göra illa tänderna när de gnager på gallret..
Dock verkar du bestämt dig så det är väl lönlöst att fortsätta informera dig om farorna.

[Jessica_91]
2011-10-01 10:36
0

#22 Ja fast man behöver som sagt inte lyfta runt akvariet så det spelar ju ingen roll om det är tungt :P

ks.gerbil
2011-10-01 10:41
0

nej helt fel… jag vill de bästa så jag tror vi har bestämt oss för att göra en själva då det verkar vara den "lättaste" och säkraste. pappa är arkitekt det är därför han inte gilllar sådna saker som akvarier och sånt. han är bra på att bygga så det kommer att lyckas :)

Wand
2011-10-01 10:41
0

Gallerburarna har inte heller så att man kan ha tillgång till mycket spån åt gerbilerna. De vill ju ha 2-3 decimeter tjockt med spån, och det går absolut inte att få med en gallerbur. Akvarium/terrarium är det enda jag kan rekommendera för dig, och strunta i om det är tungt eller ej - det är väl gerbilernas välmående som ska spela roll, eller?

Dessutom gnager gerbilerna lätt i gallret, och det är inte roligt att lyssna på och det är absolut inte bra för gerbilernas nosar eller tänder.

Ett stort och bra akvarium kan du lätt hitta på blocket eller hos någon du känner för 200-500 kronor, och det är väl mer värt än att köpa en gallerbur som inte ens är bra för gerbilerna?

Förresten så är mitt akvarium 90x35x37 cm stort, och det är lite tungt men jag kan lätt bära det helt på egen hand. Då är det inget problem tycker jag.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

ks.gerbil
2011-10-01 10:44
0

ja men vi ska göra en jag tycker det blir roligt säkert, lätt och som pappa vill

[Jessica_91]
2011-10-01 10:46
0

#25 Låter ju jätte bra! Bara det inte är galler (förutom som tak/lock då) och gärna 100 liter så :) Men ni får ju gärna göra det ännu större om ni har möjlighet!

Finns gerbiler som slitit ur tänder pga gallergnagning och blivit av med svansen när de fastnat i gallret så det är allt bäst att inte ta den risken.

ks.gerbil
2011-10-01 10:50
0

nä jag älska mina gerbiler som alla andra och skulle aldrig göra något dumt.

en fråga som inte handlar om detta. händer det något om en gerbil ramlar ur handen typ en halv meter från marken? (det har inte hänt mej bara lite nyfiken)

[Jessica_91]
2011-10-01 10:57
0

#29 Nej det förstår jag, klart att du älskar dina gerbiler, jag blev bara lite orolig för du verkade så inställd på gallerbur. Låter jättekul att du och din pappa har ett litet projekt framför er!

Jag har läst nånstans att om de faller 30cm eller mer så kan de bryta ben om de landar fel. Så ah, ju högre fall desto större risk.