vilket spån är giftigt?
Hejsan,
har en bekant som erbjuder spån till försäljning (antar jag skulle kunna få en del för en bra mycket billigare peng än i djuraffären). Men nu är det väl så att barrträd är giftiga för gerbiler, så detta borde ju logiskt sett gälla spånet med? Vad är det egentligen för spån som säljs i djuraffärerna? Har inte frågat killen vad det är för sorts spån ännu, tänkte fråga här först så jag vet vad som gäller.
Jag tänkte precis ställa den här frågan själv. Brukar köpa alspån och det har funkat fint, men igår råkade jag köpa en annan typ av spån som är ljusare och dammar mycket (står inget på förpackningen) någon som vet vad detta är?
#0 Spån som innehåller barrträd är inte bra för gerbiler, det kan orsaka allergier och irritera luftvägar. Många menar även på att terpentin/terpener utsöndras ut barrträdsspån vilket kan leda till tumörer.
Jag vet inte om det sista är sant, finns folk som är för och emot, men generellt sätt så ska man väl undvika sånt spån.
Det verkar som att de flesta förpackningar med vanligt kutterspån innehåller barrträd eller "softwoods" som det står på engelska.
Har för mig att Granngården ibland har stora förpackningar spån som inte innehåller barrträd, ska tydligen kännas på lukten.
Det enda alspån jag hittar är ruskigt dyrt så jag köper hampaströ/lättströ från Granngården istället. Har hitills blandat ut med kutterspån för mer stadga men då jag kollade upp vad "softwood" betydde så kommer jag börja testsa lite annat att blanda ut mitt hampaströ med, t.ex Stl-strö.
#1 Skulle tro att du fått hem kutterspån, det är ljust och dammar i regel (finns dock sorter som är dammsugda innan)
Så ingen som vet vad för sorts spån som brukar säljas i djuraffärer? Det brukar inte stå nåt annat på påsarna än att att det är giftfritt..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Vet inte personalen?
Hmm, nu blir jag nyfiken å fundersam. jag brukar ju köpa en såndär stor bal med kutterspån från granngården för 89 kr. någon som vet vad den är gjord på? För står inget på förpackningen.
Hur vet man om det är barrträd?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Kan man använda spån från vitakraft? :)
#5 Jag är rätt kluven där för när jag kikade på det spånet för några månader sedan så var det en kille där som lastade och grejade. Jag frågade honom om det innehöll barrträ så han tog en näve och luktade och sa att "Ja, det luktar gran/tall".
Sen när jag var där för några veckor sedan och frågade en tjej i kassan så sa hon att det var lövträ..
Vet inte om det är olika men fråga personalen på Granngården. Jag ska kolla upp det lite mer noggrannt nästa gång jag är där för det är ju väldigt billigt och jag tycker kutterspån luktar väldigt fräscht (använder hampa- och stl-strö nu).
#6 Nix, det gjorde jag förrut men det innehåller barrträ. Om du kollar på den engelska beskrivningen på förpackningen så står det att det innehåller "Softwood" vilket innebär barrträ. http://en.wikipedia.org/wiki/Softwood
jag har en fundering om hampaströet. ifall man byter till att ha det istället till sina gerbiler så undrar jag om det går för dom att göra tunnlar i det om man har enbart hampaströ?
Eller om man kör på bara al-spån, går det att göra tunnlar i det med?
Funderar på om man ska byta ut kutterspånet, men vill ju då ha alternativ som har samma funktioner som kutterspån :P
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning