Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1632 ggr
[Jessica_91]
0

Iris slaktade precis en insekt

Satt i rummet med tjejerna då jag såg något bevingat kryp på golvet och helt plötsligt så flög Iris på krypet och käkade upp det. Jag blev ganska förvånad även fast jag vet att gerbiler äter insekter och kött. 
Först tyckte jag mest det var ganska kul att se, inte kul som roligt utan intressant bara att min skraja, snälla, lilla husdjursgerbil instinktivt gav sig på och åt upp en livs levande insekt. 

Men nu började jag fundera på ifall det kan vara farligt för henne. Har läst i andra forum om reptiler att de inte ska få insekter utifrån pga risk för sjukdomar. Hur stor risk är det egentligen? Har era gerbiler ätit upp någon insekt utifrån? 

Ska självklart inte börja mata henne med insekter och nästa gång jag ser ett kryp på golvet ska jag slänga ut det direkt (den här gången hann hon före). Bara undrar om jag behöver vara orolig, jag har ingen koll alls på vad insekter kan ge för smittor till smådjur. Det var i vilket fall ingen vanlig fluga eller en mygga, såg mer ut som en flygmyra eller något.
Känns ju inte som att det borde vara någon fara men är ju bäst att kolla tänkte jag Glad

MoaL
0

Nej, du behöver knappast vara orolig. :) Om hon gillar insekter kan du ju i fortsättnignen ge henne någon syrsa eller zophobas då och då. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Jessica_91]
0

Ah va skönt :) Jo ändå problemet är ju att jag är en sån typisk tjej när det kommer till småkryp haha. Men man kan ju köpa såna där döda mjölmaskar (?), funkar det? Vet att det inte är så bra för reptiler då dem inte innehåller lika mycket näring som levande men för en gerbil skulle det ju inte utgöra basfodret utan istället bara vara lite tillägg, kanske är ok att dem inte är lika näringsrika då?

MoaL
0

Ja, det finns både frystorkade mjölmaskar, syrsor, gräshoppor, och så vidare, så det kan du absolut testa - fast många smådjur gillar själva dödandet också, den där lilla jaktinstinkten menar jag. :) Men de kommer säkert att uppskatta torkade insekter också.
Annars är det ju inte svårt, för om du köper exempelvis en-två syrsor/zophobas så kommer djuraffärspersonalen att förpacka insekten/insekterna åt dig, och sedan kan du bara släppa ned syrsan/syrsorna till dina gerbiler, så sköter de resten. Fast zophobas måste du hälla ut i en skål, annars gräver de ned sig på en gång. ^^ Men summa kardemumma är i alla fall att du slipper röra vid dem. ;) Annars duger som sagt torkade insekter också, självklart. Glad

Mvh,
Moa

[Jessica_91]
0

Haha ja det är ju sant. Och jag antar att insekt en dör fort, eller till och med omedlebart. Oavsett om det är möss eller syrsor man använder som föda så tycker jag att man ska undvika onödigt lidande. 
Ska ta och kika lite på det där! Gerbiler äter ju insekter pga extra protein så om valet står mellan döda insekter och "vanligt" kött så kan man ju lika gärna köra med vanligt kött. Men det skulle ju kännas bra om de kunde få levande.

Nu blev det jobbigt för mig haha. Kan man verkligen vara emot möss/råttor som levande föda, men för insekter som levande föda? Skäms
Det måste ju gå bra mycket fortare för en insekt att dö än för en mus som (oftast) kvävs till döds av en orm?

MoaL
0

Hur snabbt de dör beror på vilket djur som ska äta insekten. :) Mina råttor slaktar och äter upp en syrsa på högst fem-tio sekunder - och om jag ska vara ärlig så är det inte mycket längre det tar innan en mus blir dödad av en duktig orm, så länge ormen är tillräckligt stor i förhållande till musen. Det går snabbare än många djurvänner tror. ;) Fast jag är ändå inte för att ge levande ryggradsdjur som föda om det kan undvikas, helt enkelt för att minska stress och risk för skador för både bytesdjur och orm.

När det gäller insekter däremot så är de seglivade. Om du hugger huvudet av en syrsa så lever han fortfarande i ett-två dygn efteråt, så en insekt måste i princip krossas eller helt ätas upp för att verkligen dö. Men sedan kan man ju också grubbla över hur de frystorkade insekterna har dött. Förmodligen genom att frysas in levande, vilket säkert är mindre roligt även om det mest troligt går någorlunda snabbt.
Och om man tror att man är en bättre djurvän när man ger vanligt kött, så måste man nog börja tänka på hur de djuren egentligen hålls, vilket oftast inte alls är bra. Kor som mjölkas sönder, grisar som går så trångt att de biter av varandra svansarna, och som dessutom aldrig får går ute och böka i jorden, höns som, även de, går helt galet trångt, blir sönderfrätta av ammoniaken från deras avföring, och så vidare, och så vidare, och så vidare. Då är insekter ett betydligt snällare och humanare alternativ, ur alla aspekter, vare sig de är levande eller frystorkade. ;) Och dessutom är det mer naturligt för gerbilerna - eller vilket smådjur det nu än må vara - att äta insekter, än kor/grisar/höns/o dyl.

Glad

Mvh,
Moa

[Jessica_91]
0

Du har get mig en del att tänka på :)

Men när det kommer till "vanligt" kött så är jag mycket väl medveten om hur de djuren har det, både innan och under slakten. Dock tycker inte jag att enbart vegetarism är lösningen då jag tycker det är naturligt att äta kött. Försöker istället stötta KRAV märkt kött och variera det med att äta vegetariskt. 

Som jag ser det så kommer man aldrig kunna få hela svenska folket att bli vegeterianer. Majoriteten kommer alltid äta kött. Genom att sluta äta kött så gör du (menar inte dig nu,vet inte om du är vegeterian eller ej) enligt mig inte så mycket för att slaktdjuren ska få det annorlunda, du avsäger dig din del av kött men gör det inte bättre för djuren som är kvar.

Vill man få förändring för svenska slakdjur osv tror jag det är bättre att stödja KRAV. Det kostar några kronor mer så de flesta köper naturligtvis inte det, men om man börjar få folk uppmärksama på vad skillnaderna är och visar hur det ser ut för djuren (t.ex höns som inte kan sträcka ut vingarna för att det är så trångt) så kanske nårga kan ändra sig. Och ju mer som börjar köpa KRAV desto billigare blir det så till slut kommer de som inte bryr sig om djuren (eller inte har råd) ändå börja köpa KRAV. 

Kort och gott så är min förhoppning att KRAV märkt kött (+ägg, mjölk) kommer kunna konkurera ut "vanligt kött" och det kommer bli standard att t.ex grisar ska kunna få böka i jorden eller att man inte separerar flockar med djur när man fraktar dem (för att de inte ska behöva göra om hierarkin) eller att man inte slaktar ett djur framför de andra djuren som står på tur osv osv. 

Vem vet, kanske är lite långsökt, men jag tror att det är en bättre lösning än vegetarism om man vill göra någon förändring för djuren.

Nu blev det väääldigt off topic men det är ju faktiskt min tråd  Oskyldig

MoaL
0

Jag är inte vegetarian, tycker inte heller att det är rätt väg, även om folk förstås får äta vad de vill. :) Jag kom bara in på det spåret eftersom jag vet att många som tycker "stackars möss (eller vad det nu är för foderdjur) som blir matade till ormar" inte tänker på att köttet de själva matar sina älskade råttor/möss/whatever med samt vanligtvis äter själva, mest troligt har lidit betydligt mer än vad djuret som blir matat till ormen lider under de sekunder det fortfarande är vid medvetande. :)

Som sagt tycker jag inte att man bör utfodra ormar med levande gnagare och andra djur om ormen likväl äter dött, men det är inte för att jag tror att foderdjuret lider överdrivet mycket, utan för att både ormen och djuret som ska bli föda kan bli stressat eller skadat i onödan. Det finns många exempel på ormar som har blivit skadade och till och med dödade av sin måltid, om ormen har otur - och likaväl finns det förstås ormar som är dåliga jägare eller råkar få ett dåligt grepp. Sedan är det förstås inte särskilt skönt för musen de första sekunderna när ormen har tagit den, men den dör mycket snabbt av syrebrist, att det är omöjligt för hjärtat att slå på grund av ormkroppen, samt krossade inre organ. Man måste också tänka på att det inte heller är särskilt behagligt att bli avlivad hos en veterinär heller, och få vätska insprutat i hjärtat, levern eller magsäcken (vanligtvis det sista när det gäller små djur) - även om de, även där, ganska snart blir medvetslösa. Just att dö är sällan smärtfritt, oavsett metod, men så länge det inte är extremt smärtsamt, tar onödigt lång tid, eller sker under hemska förhållanden som i sig förmodligen är värre än själva dödsögonblicket, så tycker jag inte att det är direkt hemskt eller något att oja sig över. :)

Och om vi ska återgå till ämnet insekter så tror jag inte att syrsan eller vad du nu väljer att ge hinner lida såpass länge att det är något du behöver ha dåligt samvete över. Glad

Mvh,
Moa

[Jessica_91]
0

Ja där håller jag definitivt med dig, har sett många diskussioner om djur som far illa och alltid är det några som skriver typ "FYFAN VAD HEMSKT JAG HOPPAS ATT DEM MÄNNISKORNA DÖR SOM GÖR SÅ" och jag reagerar precis som du; "Har du någon aning om hur korna som fanns i dina köttbullar hade det?"

Vad jag har förstått så har det relativt nyligen blivit olagligt att ge levande föda (ryggradsdjur) och jag antar att det är precis av de anledningarna du nämner. 

Usch det där med avlivlning hade jag inte tänkt på. Som tur är har jag läst här på gif att dem på Blå Stjärnan (har jag för mig) i Göteborg söver ner djuren innan de får sprutan. Visst är det väl inte så farligt om det bara är smärtsamt en liten stund utan nedsövning men när jag väl kommer stå där en dag med en liten gerbil så.. Obestämd

Haha tack :) Ska kika igenom de lokala djuraffärerna och se om det är något kryp som är mindre äckligt xD

MoaL
0

Jo, det är nyligt det har blivit olagligt. Just den lagen tycker jag faktiskt att de hade kunnat bespara sig, och istället lägga ned den mödan på att exempelvis se till att foderdjuren istället får det BÄTTRE än vad de har. Vissa djur må bli foder, inget konstigt eller fel med det, men inte sjutton ska de behöva trängas i pyttesmå labburar utan någon inredning eller roligt liv, så som tyvärr många foderdjur har det. :S Det finns betydligt mycket viktigare saker att förbättra än att just förbjuda levandefoder. I alla fall jag tycker att det är viktigare att djuren får ett gott liv medan de lever, än att vissa människor som tycker att det ser brutalt ut när en orm tar en mus får som de vill. O.o
Nåväl..

Humhum, och så ska jag komma här och argumentera emot igen. ;) Jag har både sövt (inför kastrering) och avlivat råttor hos veterinär, och just att söva djuret före sprutan i magen är nog inte särskilt mycket mindre smärtsamt; djuret piper och försöker komma undan sprutan ändå. :S
I och för sig, söver de med spruta eller gas (eller vad det nu är) på Blå Stjärnan? Här i stan söver de med spruta inför operationer, borttagning av tandsten, och så vidare. Det är samma medel som inför Avlivning, avlivingssprutan är bara en betydligt, betydligt, betydligt större dos. En överdos sömnmedel helt enkelt. Och det behövs ju inte mycket för att söva ett litet djur.
Råttorna jag har avlivat hos vet har pipit när sprutan har getts och varit lite uppjagade just då, men så fort kanylen dras ur lugnar de sig. Inom en kort stund blir ens lilla älskling lummig och trött, och inom max någon minut sover h*n stenhårt. Sedan kan det dröja olika länge innan h*n dör, beroende på var sprutan har träffat, storlek på djuret, samt motståndskraft. Det snabbaste en av mina råttor dog var inom ett par minuter bara, men då var hans allmäntillstånd redan så kraftigt försämrat, så hans kropp längtade nog bara efter att få slappna av och somna in. :( Den råtta det tog längst tid för levde i säkert gott och väl en halvtimme, djupt, djupt sovandes, men hjärtat slog. Han kände förstås ingenting, han somnade väldigt fort och sov ända in i döden (såklart). Extra jobbigt för mig förstås, när det tog sådan tid, men jag visste ju att han inte led längre så det var en lättnad.

Avlivningar är både jobbiga och bra. Det jobbiga är förstås uppenbart, och det som är bra är att man vet att ens älskade lilla vän slipper lida. Jag kan inte med de som låter djuret lida i dagar, veckor och ibland månader bara för att de tycker att det är fel att "leka gud" och "mörda" djur. Jag vet om en sådan här i stan, och jag kokar inombords när jag tänker på henne. Skrikandes Hon borde inte ha djur överhuvudtaget. Det är inte kärlek att låta sina djur långsamt tyna bort. Hon i sin tur tycker inte att man borde få ha djur om man avlivar dem, trots att de lider! Förvånad

Du, jag är visst expert på att gå off topic, förlåt mig. ^^

Mvh,
Moa

[Jessica_91]
0

Ja fy för människor som slänger in en hop med möss i någon liten bur bara för att ha ett levande "skafferi". Jag tycker precis som du att det inte är något fel med att ge t.ex ormar möss/råttor precis som att jag inte tycker det är något fel med att männoskor äter kor och grisar. Däremot anser jag att alla djur har rätt till ett värdigt liv, oavsett om de är husdjur eller slakdjur. 

Det är gas :)

Har ännu inte varit med om en avlivlning. Familjen förlorade dock två hundar förra sommaren, först våran lilla mellanpudel som fick somna in pga dålig höft och en månad senare insjuknade våran italienska vinthund snabbt och dog på Blå Stjärnan :/
Jag var inte med när pudeln avlivades, det var mer än jag klarade av. Italienaren var död när vi hann komma till djursjukhuset (han hade legat där över natten) men fy så jag lipade.

Det är väl det enda negativa med husdjur, att dem inte lever så länge, spec. smådjuren :/ Kan inte tänka mig ens hur det kommer vara att behöva åka till vet med någon av mina studsbollar för Avlivning.

Ne såna förstår jag mig inte på. Vi som djurägare har ju ansvar för djuren, alltifrån att de ska få bo bra, få bra mat till att de ska få en värdgi sista tid och en så smärtfri död som möjligt.
Även om det var jobbigt så hade det känts helt fel att inte avliva pudeln. En hund som inte vill gå på promenader pga smärta har inget bra liv.
Låter som en riktig stolle det där asså O_o Men det måste väl vara olagligt? Det är ju lag på att man måste se till att ens djur får vård om de är sjuka, måste ju inkludera att riktigt sjuka djur bör avlivas.
Vad har stollen för djur egentligen?

Haha ingen fara ;)

Marvelicious
0

Ibland när jag råkar hitta nån malfjäril lägger jag den i terrariet, den blir nog uppäten förr eller senare ;) Vingarna är tydligen inte så goda, för de lämnar de :D

Hur är det med vanliga flugor? Folk brukar ju påpeka att de har massa bakterier, men är det något som kan skada gerbiler? Nu har jag aldrig testat med flugor, men om ni tror det är lugnt så kan man ju testa nångång :)