Mina gerbiler gnager. Mycket.
Hej!
Nu är det så att jag precis skaffat två gerbilhonor, Loppan och Båtsman heter dem XD
Nu är inte "problemet" att dem bråkar eller så, utan dem gnager jättemycket!
De gnager på allt, plasthuset, hjulet, (som var hos köparen) på allting!
Och inte bara lite, utan stora hål i plasten var det. De gnager mycket på toalettrullar också men det gör inget.
Men just plasten som dom tidigare har gnagit på, är det farligt?
Försvinner lusten att gnaga när dem blir äldre? (dem är 14 veckor)
Inte för att det gör så jättemycket, men man kan ju inte ha något dem kan leka med eftersom de bara gnager sönder det!
Nu har dem fått min ena toffla och jag hoppas att dem inte gnager sönder den fullständigt :D
Kram Nova
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man ska inte ha något i plast hos gerbilerna, förutom vattenflaska. De kan skära upp sina munnar eller få i småbitar i luftstrupe/mage, så ta bort plasten direkt!
Tyg ska man inte heller ha så tofflan får du ta bort.
Exampel på material som är ok är; trä (inte barrträ), porslin, papp/kartong.
Gerbiler gnager väldigt mycket, så är det helt enkelt, vissa gnager mycket och vissa gnager lite. Anledningen till att de gnager är för att deras tänder ständigt växer och behövs slipas ner därför ska dem bara ha inredning som inte är farlig att gnaga på.
Hur ser det ut annars hos dina gerbiler? Vad bor de i? Hur mycket spån har dem?
Verkar inte som att förra ägaren kunde jätte mycket om gerbiler (att dem inte ska ha plast är ganska basic), du kan ha fått lite fel info av denne.

Gerbiler ska absolut INTE ha inredning i plast och inte heller något hjul då det är direkt farligt för dem!
Plasten kan förstöra deras tänder och hjulet skadar deras rygg & svans!
Så mitt råd är att direkt plocka ut allt som är av plast och istället ge dem trä och kartong att gnaga på och inredning (tex hus) av trä.
Gerbiler är gnagare och måste gnaga för att tänderna inte ska bli för långa, så de ska vara gnagare livet ut.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Som tidigare redan nämnt så ska man inte ha plast överhuvudtaget i buren när man har gnagare. De kan skada sig och bli sjuka.
Och hjulet bör du plocka ut oxå då det kan skada ryggen.
Och inget tyg i buren heller.
Ge dom träsaker och papp och kartonger istället till dom.
Gnaga kommer dom alltid göra då det faktiskt är gnagare :P hehe, deras tänder växer ju hela livet och de måste dom hålla nedslipade genom att gnaga.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Tack!
förre ägaren var inte någon expert heller, och dessa är mina första så jag visste inte riktigt vad de skulle ha och inte.
Plasten har Jag inte haft, men jag vet att den förre hade det i början.Men det är borta nu. Tofflan tog jag bort den också.
Känns bra och veta, tack!
De har mycket spån, en massa bomull att sova i (förre ägaren hade plasthus men jag ska köpa in en massa träleksaker till dem+hus)
De har även en gnagar-rekommenderad gnagstång med lite olika frön.
Ang. tofflan är det fårskinn, men jag tar bort den nu. Men är det lungt att ha fårskinn?
Nova <3
Skippa bomullen bara. Liksom hamstervadd så består ju bomull av massa massa små trådar och det finns risk för att smådjur snor in sina ben vilket kan strypa blodcirkulationen. Det är också anledningen till att man inte ska ha tyg, alltså ingenting som kan bli "trådigt" när gerbilerna gnager på det. Toa/hushållspapper funkar super som bomaterial!
Annars låter det jättebra! 
Hur det är med skinn vet jag faktiskt inte, det känns ju inte som att det är farligt för dem. Men sådana tofflor har väl ofta någon sorts gummisula?
För övrigt vore det kul att se bilder på dina små töser om du har någon digital/mobilkamera ^^.
Tofflan: den har en lite "svampig" men ända fårskinnig (konstigt ord men det är svårt att beskriva). Det är inte gummi, men jag vill nog inte riskera något. Lite tråkigt eftersom de älskade tofflan, men jag ska köpa någon träsak dem kan ha kul med :D
#6 Nu känner jag mig som världens partypooper men tyvärr så är hamstervadd inte bra, även om man tycker att den borde vara det eftersom det säljs i djuraffär. Finns flera hamstrar och gerbiler som blivit av med ben, tår eller rent av kvävts.
Riktigt fina töser :D Vet du vad det är för färger? Första ser ut som en Dark Eyed Honey och den andra ser ut som en Black.
Super söta! :)
Synd att du fått så mycket fel information om dem.. Vad har du för bur till dem? Bild?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#11 Ah va snällt att du kollade upp det! ^^ Varför var det farligt?
Okej, bra, tofflan är borta och jag har köpt lite trägrejjer till dem.
Buren är en (enligt mig lite liten) plastbur med galler lock upptill. Buren fick jag från förre ägaren.
Jag ska köpa ett större akvarium till dem, vilket känns mycket bättre.
Vad ska man ha för vadd/bomull istället? vet att man kan ha toappapper, men har upptäckt att den ena, den ljusa, verkar lite frusen så jag vill hålla henne lite varmare. Har pratat med några som vet, och dom rekommenderade en värmelampa. Hon är inte snorig eller så, men hon verkar vilja värma sig mer än den andra så jag håller henne under uppsikt.
#9: jag vet inte vilka färger de är (vad de kallas), fick ju "ärva" från några oerfarna så visste nog inte dem. De sa "röd" och "svart" bara.
Det lite konstiga är den djuraffär som sålde gerbilerna sa att man kunde ha hjul och så… så den personen som sålde dem verkar ha lite fel uppfattning vad gäller dem.
Tack så hemskt mycket alla som svarat, kommit med råd och synpunkter!
Det är jätteskönt att kunna rätta till det som är fel och så. Tack! <3

#13 Det brukar finnas värmelampor eller värmekuddar i reptilavdelningen på djuraffärerna om man vill att de ska få lite extra värme. Mina får massor toapapper att boa med och det tycks räcka för dem.
Tyvärr är det ofta så att personalen i djuraffärerna inte alls är speciellt kunniga då det komemr till vad som är bra för djuren, iaf då det gäller råttor och gerbiler, därför ska man inte bara lita på vad de säger utan helst läsa på ordentligt på egen hand då man planerar att skaffa något djur.
_**/Mvh Anne
Okej, tack!
Jättebra att veta. Ska byta ut bomullen.
Hade läst på, men mest om mat och så… verkar inte som om jag läste på tillräckligt. Trodde att den förre ägaren visste mer, men tydligen inte.
Tack än en gång!
Nova <3

#15 Tycker det är jätte bra att du läser på ännu mer nu, det är inte alla som gör så det ska du ha ett stort plus för 
_**/Mvh Anne
Lycka till nu med dina supersöta gerbiler :) å fortsätt att läsa på, man kan aldrig lära sig för mycket :D
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
:)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jättefina snuttisar =)
Toppensida detta är lära sig på