Vägrar ge med sig!
Hej, jag har ett problem.
Om 11 månader får jag skaffa gerbiler, såg dom små sötnosarna i en afär för 2 månader sedan. men till problemet, min mamma. Hon sa att jag aldrig skulle få skaffa några "Råttor", hon och jag gjorde en överänskommelse om 1 år.
Hon trodde att mitt intresse skulle svalna, men jag andvänder tiden till att forska och förbereda. Det har hon insätt. Nu hotar hon med att jag inte ska få köpa några alls. Vad ska jag säga som övertygar henne? Kannske inte uppfattas som ett problem, men jag har panik!!
Varje människa bär sin skräddarsyda mask av själviskhet, Ty spelet spelas, folk såras, av någon man skänner med en mörkerets mask glidande på plats, din ända räddning är insikten och modet att förändra.
Hur bor du? Ifall du bor i villa kanske du kan bo i utomhus.
Berätta lugnt och ICKE gnälligt för henne att du har planerat och annordnat allt. Att du lagt undan pengar för mat åt dom (även om det inte är sant) och bur osv. Säg till henne att hon måste våga ta chanser i livet och att nya saker ger framsteg. Lugna henne och vinn hennes tillit!
Yossi , vinna hennes tillit genom att ljuga att hon lagt undan pengar?
Hon har ju elva månader kvar det är väl bättre att börja samla på riktigt?
håller med #3 samt förklara att ditt intresse inte kommer svalna och bevisa för henne att du är mogen att ta hand om djur, det är ett stort ansvar!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för dom fina förslagen. Jag har nog låtit lite gnällig. Jag bor ute på landet, ingen bondgård eller så, men mycke tom mark häromkring! Jag har ett akvarium, och ett "Jobb" så jag hoppas att det pengamässiga löser sig! Återigen tack!!
Varje människa bär sin skräddarsyda mask av själviskhet, Ty spelet spelas, folk såras, av någon man skänner med en mörkerets mask glidande på plats, din ända räddning är insikten och modet att förändra.
Sannsen, vad jag menade med att bo utomhus är såklart att du kanske kan bo i ett uthus ifall du inte får ha gerbilerna inne.

Vad har din mamma för argument mot att skaffa gerbiler?
Läs på allt du bara kan om gerbiler, se till att visa att du verkligen är jätte seriös i detta och inte kommer att tröttna på dem (som många föräldrar har som argument), spara pengar så att du kan betala för gerbilerna och tillbehören + ha en sparkassa att ta ifrån om det skulle hända något så det finns för veterinärkostnader.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
a de är väldigt söta,tycker inte att du ska ljuga för henne! säg hur du känner! och att du gärnaa viill ha en berätta många fina och snälla saker då kanske hon blir sugen på en?
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#8 En? De ska vara minst två
Aa, Jag hadde tänkt ha 2 syskon, Vilka bråkar minst Hanar eller honor? Tack för alla kloka svar!!!
#10 Generellt sätt brukar det vara större risk för ett par honor att börja bråka men om man har två stycken som växt upp ihop så ska det inte vara några problem. Det händer så klart att det uppstår bråk men oftast brukar ett par gerbiler som bor ihop komma överrens, oavsett kön.
Min mamma var likadan i början när jag ville skaffa Gerbiler men kom med dessa argument:
1. De är INTE råttlika.
2. De kan hålla en sällskap.
3. Du tar ansvaret, inte hon.
4. Du har något att göra då.
5. Det kommer inte lukta alls så mycket som vissa tror.
6. Hon LOVADE ju.
Kanske inte allt är sant, men för mig var det det :D
Kram, lycka till <3
Nova
Jag tror jag kör på dom där punkterna!
mammas argument är:
Dom ser ut som små råttor
Dom luktar illa
jag kommer få ta hand om dom när du tröttnar!
Det är så irreterande, jag har aldrig haft ett eget djur förut!
#13 De som har problem med råttor/möss brukar klaga på deras svansar, du kan ju förklara att dem inte har nakna svansar om hon tycker det är äckligt.
Och berätta att gerbiler i stort sett inte luktar något. Jag har aldrig känt att någon av mina gerbiler luktar det minsta illa, totalt luktfria (om man inte kör ner näsan i pälsen på dem men det lär ju inte din mamma göra haha).
Det är väl mer ströet som kan lukta lite eftersom man ju ska ha mycket av det men själv tycker jag inte det luktar illa, kutterspån luktar nästan gott.
När jag skulle skaffa gerbiler så tjatade jag inte, jag frågade inte ens. Allt jag gjorde var att prata om gerbiler. Jämt och ständigt. Jag läste om gerbiler väldigt mycket och så berättade jag hela tiden vad jag lärt mig. Sedan när jag lite försiktigt frågade: "Du tror möjligtvis inte, att du kanske, eller att tja, att jag kanske kan skaffa gerbiler, nån gång? ^^" så blev det svar i stil med "Kanske det, vi får se."
Men till slut så gick det och min mamma gillar också gerbilerna och har inget emot dem. Hon har aldrig klagat över att jag inte sköter dem. För det gör jag minsann. Ända sedan den dagen jag hörde ordet "gerbil" för första gången så har jag skött allt från och med det själv.
Ett annat tips är att ta fram ett block av något slag, och så skriver du en massa om gerbiler på det blocket, massa fakta och skötsel och sånt. Sedan kan du ju skriva ut nånting om gerbiler på datorn kanske, och så sedan råka "glömma" det på ditt skrivbord så att det ligger synligt. Säg inget till din mamma om det. Förhoppningsvis kommer hon se att du läser på mer om gerbiler än vad hon faktiskt inser, och förstå att du faktiskt verkligen vill detta. Efter hand kan du ju byta ut lite papper och fylla på med nya på ditt skrivbord, så ser hon att du är aktiv.
Jag har vänner som tycker råttor är hur äckliga som helst, men som totalälskat mina gerbiler och tyckt de varit ursöta.
Gerbiler luktar ingenting, eller nästintill ingenting. Hos mig känns det inte ett dugg i alla fall.
Fortsätt berätta om vad du lär dig om gerbiler, framhäv gärna fördelarna, som att de är luktfria och inte råttlika om man man nu tycker det är obehagligt.
Dessutom tycker jag att du kan påpeka för din mamma att det inte var snällt av henne att bryta ert avtal utan anledning. En överenskommelse är ändå en överenskommelse, oavsett vad.
Lycka till och hoppas det löser sig till slut!
P.S. Kan lista lite fler argument:
-Billiga
-Lättskötta (städning endast (ca) en gång i månaden)
-Kan lämnas ensamma en helg
-Sällskapliga
-Söta (påminner lite om ekorrar tycker jag ^^). Du kanske kan leta upp en video på små gerbilungar som nyss öpnnat ögonen på youtube eller något? Om din mamma inte tycker det är sött så vet jag inte vad ;)
Finns säkert fler fördelar, men det var de jag kom på för tillfället.