Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettgenetik-färger
Läst 1048 ggr
Clariiz
0

Alvin + Poppis Tjorven

Nu har Tjorven (förhoppningsvis) varit dräktig ett tag och jag tycker hon och pojkvännen förtjänar en egen tråd.

Vad tror ni det kan komma för färger i kullen? Jag har några aningar men har inte helt lärt mig gerbilgenetikes värld (har tidigare bara sysslat med kaniner när det kommer till genetik.)

Alvin - Cappuccino

E: Black Pied
U: BEW
EE: Black Pied Variegated
EU: Siamese
UE: Cappuccino
UU: Polar Fox
EEE: Black
EEU: Burmese Pied Collared
EUE: Black
EUU: Dark Tailed White
UEE: okänd
UEU: okänd
UUE: Grey Agouti Wsp
UUU: Pearl (cbch)

Tjorven - Nutmeg, vittecknad

E: Red Eyed Silver Nutmeg, vittecknad
U: Dark Eyed Honey
EE: okänt
EU: okänt
UE: Ivory Cream
UU: Dark Eyed Honey

Vilka färger tror ni det kan bli? :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
0

Kom över den här tråden av en slump nu precis men kom på att jag fått lite information som du kan ha nytta av.

Tjorven är ju släkt med min tös Gimli (och Ikaros). Haft mailkontakt med en tjej på SGF då jag hade lite funderingar om Gimli (hon har nämligen antingen Ccb eller Cch vilket kan bleka pälsen något).

Jag skickade stamtavla till den här tjejen som kollade upp de släktingar hon kunde hitta på nätet, bl.a den uppfödares sida där jag upptäckte att Gimlis föräldrar är kusiner (Poppis).

Hon fann att Kim som ju ska vara en Red Eyed Silver Nutmeg har fått svartögda ungar med en lilac vilket ju är helt omöjligt. Rödögda gerbiler har "pp" och svartögda måste ha "PP" eller "Pp". 
Kim är alltså INTE rödögd "egentligen". Tjejen jag mailat med tror att han kan vara en dålig DTW. Dark Tailed White har inte röda ögon rent genetiskt utan deras ögon bleks pga att de har "chch" vilket gör att deras päls blir vit (förutom svansen som bör vara mörk). 

http://poppis.zoomin.se/index/127641.html

Tsunamis
0

Nutmegs, DTW och Cappuchino tippar jag på. Har du någon bild på Alvin?

MvH  Tsunamis

Clariiz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Detta var väldigt länge sedan så vi har kollat färgerna både på bebisarna och föräldrarna och deras släktingar.
Det var mycket som inte stämde men vi har löst det nu :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
0

#3 Tänkte det var bäst att säga till för säkerhets skull men vad bra att allt redan löst sig :)

Clariiz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4; Ja, absolut! :) Tack för tanken!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tsunamis
0

Såg att det var en gammal tråd, sorry!

MvH  Tsunamis