SLAGSMÅL! HJÄLP!! :'(
Jag har två gerbil honor, som jag köpte för ca 1½ år sedan. De har alltid varit tillsammans (även innan jag köpte dem). När jag vaknade idag och tog bort filten jag lägger över deras terrarie (de lägger sig när filten är över). Det första jag fick se var på min älskade Valentine, som stack fram huvudet och hennes nos var riven och hade lite blod! Jag öppnade och tog ut henne. På ena sidan av hennes hals var det blod och ett sår (inget vanligt litet rivsår, utan ett brett). Det var inte torkat blod heller märkte jag när jag kollade på min hand. Hon undvek så mycket hon kunde med att använda sitt ena framben, som hon tryckte mot kroppen. När jag lyssnade på henne, så klickade det även lite ifrån henne. Som ni förstår så brast jag ut i gråt och sprang in till mamma. Hon hjälpte mig att ta fram deras gamla bur (plast och galler bur). Så satte jag Valentine i den.
Min andra älskling Bonnie hade inte lika stor skada som Valentine. Hon öppnade inte ena ögat, när hon försökte så kunde man se pytte lite att det öppnades. Hon hade med lite rivsår på nosen och hon hade nog blivit antingen biten eller riven vid halsen.
Efter några timmar, försökte jag igen med att ha de i samma terrarie. Detta hände då: Bonnie luktade där bak på Valentine, som vanligt. Men sen såg jag att Valentine började rycka till. Bonnie verkade inte lyssna på Valentine's varning och de började slåss igen! Nu är de i varsin bur igen.
De har haft sina små bråk innan, men aldrig såhär!
Nu sitter jag här, vet inte vad jag ska göra! HJÄLP MIG NÅGON SNÄLLA!!! 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är dom lika gamla? För du beskriver att dem har haft sina småbråk innan, precis som dom tjaffsar om att vara högsta rang.
Ett par gerbiler som börjat bråka så våldsamt brukar inte gå någonsin att sätta ihop igen.
lycka till med dem!
De är 1½ år bara.
Med småbråk, menar jag typ att de springer efter varandra och luktat på varandra där bak och den andra inte har velat det. Aldrig slagits.

Jag hade för ett tag sedan 2 bröder som bott ihop hela livet började bråka. De har aldrig mer kunnat gå ihop, tyvärr. Orsaken var att de fått en ny kompis, som rubbade rangordningen lite. Båda ville ju 'bestämma' över den lille. Det kanske inte är det svaret du vill ha, men jag skulle nog ta isär dem och skaffa varsin ny kompis till dem. Förstår att det måste vara jättejobbigt när man sett dem gosa ihop hela livet, men det är inte mycket att göra åt.
En bra sak är att tvätta såren lite med saltlösning.
#3 Jag kan inte ta hand om två till :o det hade jag inte kunnat
Exakt det som du beskriver har hänt mig! Mina 2 honor, mor och dotter kom i slagsmål.
Jag var i rummet när det hände, så mitt i slagsmålet stoppade jag ner handen och avbröt dom. Då hängde Miyagi (dottern) i mitt finger med sina tänder. Usch.. Jag vet fortfarande inte vad som flög i dom.
Jag satte miyagi i en reservbur, olga (mamman) i en annan och bytade spån, och skrubbade buren grundligt. Testade sedan att sätta ihop dom igen, och det gick hur fint som helst!
Så testa städa buren noga en gång, och försök sedan igen, om du nu vågar vill säga.. Är ju läskigt det där. Usch kommer ihåg min panik.. 
Men det finns ju hopp iaf!
#5 jag hade de ute i en sån lekhage igår, för att se om de kan umgås när de inte e "hemma" i terrariet. De bråkade lite men sen gick det hur bra som helst. Jag tror att de behöver ett större terrarie med. Så på söndag ska jag hämta ett större terrarie jag har köpt och se hur det går.
Jag ska prova att städa noga en gång. Just nu e de i varsin bur /terrarie
#6 Okej, jo det blev lite "spänt" mellan mina ett tag också. Men det har inte varit en enda konflikt sedan dess och idag är dom världens bästa vänner :)
Kan bero på det med. Hur stort hade du?
#7 Jag kommer inte på just nu hur stort deras är. Men det som jag ska hämta på söndag är Längd: 75cm Höjd: 60cm Bredd: 40cm.
De sover tillsammans just nu!? :O Jag förstår ingenting. Varför bråkar de och sover ändå tillsammans?
#8 Okej :)
haha, då blir det äskert bra igen! är dom ihop nu då?
#9 Jag vågar inte sätta de tillsammans än, för de knuffas och sånt när de är vakna :/
#10 okej, men vänta inte för länge bara.. :/
Jag tycker verkligen inte du ska försöka igen. Uppstår det blodvite, ja då är det bara att acceptera att de inte vill vara tillsammans! Genom att sätta ihop de igen gynnar du inte dina små. Har de bråkat så pass mycket så är det bara dumt att försöka igen.
#12 Jag tycker du har fel, mina kom i riktigt hemskt slagsmål som sagt. Då var dom särade i ungefär en halvtimme, sedan satte jag ihop dom igen, med några småkonflikter tils dom lugnade sig. Idag är dom de bästa vännerna man kan tänka sig!
Så JAG tycker du ska testa igen, visst, det kanske blir lite smått bråk, men dom reder upp det nästan direkt :)
#12 De sover tillsammans och de umgås bra i ena minuten.. Men det e just t.ex. när Bonnie försöker bada i deras keramik sko (sand i den), då blir Valentine sur. Jag har köpt ett stort terrarie nu och tänker jag ska prova med att köpa flera leksaker och än till sko. Så de har en varsin
#13 De är nu i sitt nya terrarie, de har knuffat varandra en gång (de har varit där i ca en halv timme bara än. Det funkar annars bra. MEN jag är på min vakt och både jag och min kille sitter och kollar in dem.
#14 Testa att ha 2 sandbad då? :P
Oh vad skönt :D hoppas det går bra!
#15 jag har det nu och det funkar bättre vad jag kan se :D De sover nu tillsammans för andra gången över natten
Oh så härligt! :D då löser det nog sig :D
Usch fy vad hemskt det ser ut!
Då kan dom nog inte stå tillsammans.. Har du fler gerbiler än dom 2? Så om dom känner lukt av hanar , andra honor eller ngt sådant?
Varför envisas du med att ha dom tillsammans? Inte gynnar det dom i alla fall. De har visat nu ett flertal gånger att de inte vill vara tillsammans. Att fortsätta försöka och försöka igen kallar jag djurplågeri! Nästa gång kommer det troligtvis sluta med att du bara har en eller kanske ingen kvar.
#19 Nej, dem är mina enda och första gerbiler :'( Köpte dem tillsammans, för de var själva i en bur i affären..
#20 Jag är ingen expert på gerbiler, de är mina första. Jag vet att gerbiler helst ska vara 2 och 2, för annars säger de att det är djurplågeri. Jag vet inte alls vad jag ska göra! De är i varsit terrarie igen och jag vill inte sätta ihop dem. Jag älskar dem för mycket, det gör verkligen ont i mig när jag hittar dem så. Hjälp mig istället för att säga det är djurplågeri. Klarar de av att vara ensamma? Måste jag köpa nya burkompisar? Kan det gå eftersom de är snart 2 år?
#20 Hon har ju bara försökt en enda gång. Och det gick ju bra, fram tills nu.
#21 Jag tycker inte att du ska sätta ihop dom igen.. :( tyvärr. Dom kan vara ensamma, men då kräver dom lite mer sällskap och tid. Jag vet inte om det går att sätta ihop dom med varsin bebis, någon annan kanske vet? :)
#22 Jag har bestämt mej för att de inte ska vara tillsammans mer. Men man säger ju "en ensam gerbil, är ingen lycklig gerbil". Det är just det som oroar mig. Jag har varit tillsammans med min pojkvän i snart 15 månader och vi sover ju över hos varandra (såklart). När de var tillsammans visste jag att de klarar av en dag utan mig, men hur gör jag nu när de är ensamma?
#21 Jag är heller ingen expert på gerbiler.
För mig är tumregeln att försöka, uppstår det blodvite så särar man direkt. Finns ingen anledning att fortsätta ha dem tillsammans och riskera död för de små.
Vad vill du jag ska hjälpa dig med? Har redan innan gett dig rådet att sära på dem, hade du följt det så hade det andra bråket inte hänt. Nu är det som det är och jag tycker det är bra att du särat på dem.
Om du orkar ta hand om fyra gerbiler kan du kanske testa med två bebisar. Samtidigt som de är gamla kanske det inte är lönt. Det är du som bestämmer och det är du som vet bäst. Jag tror att vad du än väljer så blir det bra till slut. Lycka till!
#24 Jag går sista året på gymnasiet och har mycket att göra där. Jag tror inte jag klarar av att ha två stycken till. Har inte pengar eller tid till flera tyvärr :( Ingen kan riktigt hjälpa mig ta hand om dem, för jag bor hos min mamma och hon tål egentligen inte dem. De andra i familjen litar jag inte på.
Tror du de klarar sig att bo ensamma? Trots jag har långa dagar i skolan och jag pluggar samtidigt till körkort?

#24 Jag skulle inte ha dem ensama, hellre i så fall skaffa 2 bebisar som du kan sätta ihop dem med eller omplacera dem till någon som har tid, råd och möjlighet att sätta ihop med en kamrat. Speciellt som det inte låter som du har allt för mycket tid över till gerbilerna mellan studier, körkort och pojkvän, mm.
Om du känner att du har tiden till ett par så kanske du kan omplacera bara den ena och skaffa en ny kompis till den du väljer att behålla.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#26 Jag funderade faktiskt första gången de bråkade om den ena skulle få ett nytt hem. Problemet är ju bara att jag kan inte välja mellan dem. Älskar dem för deras personligheter, de är som natt och dag. Bonnie hon är bossig av sig, vet inte om hon kommer slå den nya jag köper då. Valentine hon är dominant av sig. Vet inte hur det fungerar då. :(

#27 Om du köper en bebis (som precis är leveransklar) och sätter ihop med den vuxna efter de instruktioner som finns i denna artikel, så tror jag inte det ska vara några större problem även om den äldre honan är dominant av sig, för en som är betydligt yngre hamnar ofta automatiskt lägre i rang och fogar sig i det, är svårare med 2 jämnåriga enligt vad jag läst.
_**/Mvh Anne
#28 så Valentine är den "lättaste" att fixa en ny burkompis till då?

#29 Det har jag ingen aning om, kan vara svårt att avgöra utan att själv ha träffat gerbilerna i fråga.
_**/Mvh Anne
#30 jag ska fråga min pojkvän, om han vill ha en av dem. Han vill ju ha gerbiler, men hittar ingen bra uppfödare och hans pappa är inte glad i dem. Men min pojkvän visar stort intresse för båda mina! Han e duktig med dem :) Han ska fråga sin pappa och mamma. Hoppas det går.
Om det går så får han en av dem, sen köper vi båda såklart en ung gerbil till båda, så de inte blir ensamma.
Jag är rädd att om jag säljer någon av mina till vem som helst, att de slutar som orm mat :(

Tycker det låter som att du är mån om djuren och har löst situationen bra! Men tänk på att kanske hellre söka dig till uppfödare för att öka chansen att få djur med bra temperament. Så minkar risken att kommande par bråkar.
Mvh Ellenfyrkant
#31 Det tycker jag verkar som en jättebra lösning! :D
#32 jag hittar ingen uppfödare i närheten av där jag bor :(
#31 hans föräldrar sa OK och hon ska snart prova bo hos honom ^^ Han har ett terrarie hemma (stort) men dörrarna e sönder, så han ska fixa nya :D
#34 Se dig omkring och fråga olika uppfödare, även såna som bor långt bort, det går ofta att fixa transport, t.ex via djurtransportifokus.
Min tjej Gimli fick jag från Stockholm och hennes nya burkamrat Lea fick jag från Västerås fast än att jag bor nära Göteborg :)
#34 Oh vad bra! :D
#35 finns det sån transport? :o visste jag inte
#36 Ja det tycker jag :D men jag har henne hemma och pysslar om henne, hon ser inte helt okej ut vid ögat än (tvättar det varje dag).. Jag e orolig över Bonnie, för hon e stilla och sover hela tiden och hon har inte tagit sönder toarullarna (hon tar sönder dem snabbt och så fort det finns inne i terrariet i vanliga fall). Hon vill inte ut från terrariet heller.. Jag tror hon e deprimerad :(
#37 Jajjemän :) Nu hade jag tur de två gånger jag fick gerbiler från Sthlm/Västerås, första gången så skulle uppfödarens väninna ner till Göteborg och andra gången så kunde min pappa åka förbi då han var i Sthlm i jobb.
Men innan det löste sig såhär så hann jag hitta några stycken på djurtransportifokus som kunde ta med sig gerbilerna :) Iofs var det mot en betalning på typ 100 kr men det är det ju definitivt värt så man kan stötta uppfödare istället för djuraffärer som, även om de behandlar djuren bra, nästan alltid köper in djur från grossister.
Så kolla först upp om det finns uppfödare med ungar/planerade kullar så nära dig som möjligt och utvidga sen ditt sökande. Ofta går det att fixa transport om uppfödaren är ok med det :)
#38 grossister?
Jag kollar runt nu, för jag bor nära Kristianstad i Skåne, men jag hittar ingen nära :( Behöver hjälp
#39 http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4e5aadac88f472457600902b-varfor-inte-djuraffar#discussions-5
Grossister är dem som säljer till affärerna. Grossister som säljer djur till djuraffärer är lite som djurfabriker. De vill ju sälja gerbiler, råttor, kaniner, fåglar etc för att få pengar.
#40 aha :/ för jag pratade med min djuraffär där jag bor och de ska kolla på måndag om det finns någon kull de kan ta till affären, men de kommer isånafall på tisadag.. Jag hittade samtidigt en uppfödare men som bor låååååångt iväg.. djuraffären här jag bor e snälla och tar bra hand om sina djur, känner dem lite vid sidan också
#41 Ja du gör självklart som du vill, men som sagt så borde man ändå tänka sig för innan man köper djur från djuraffär för om de inte kommer från en uppfödare så kommer de från en grossist och ja.. Du såg säkert själv bilderna på hur det kan se ut i "fabriken".
#42 ja det gjorde jag :( Det är hemskt hur de kan göra så mot djur. Problemet med just att köpa från uppfödare är att alla är så långt ifrån där jag bor.
#43 Jag förstår dig, jag bor också långt ifrån uppfödare. När jag började leta efter ett par nya gerbiler så fanns närmsta uppfödare med en kull 40 mil bort. Men avståndet behöver som sagt inte vara något problem eftersom vänliga människor åker kors och tvärs över hela landet dagligen och kan tänka sig att ta med ett par djur, ofta bara för en liten slant.
Vill du köpa från djuraffär så ska du ju göra det men det behöver inte vara så svårt att köpa från en duktig uppfödare 
#44 jag hittade en gerbil uppfödare här på iFokus och försökt ringa men fick inget svar. Det var en bit att köra men min mamma vet hur mycket jag älskar gerbiler, så hon gick med på att köra hela vägen för min skull :) (världens bästa mamma<3) Hoppas bara att hon svarar nu. Jag märker att Bonnie behöver en burkamrat snabbt, för hon äter dåligt, biter inte eller någonting.. Hon är deprimerad :( Mycket jobb för de man älskar, men det är de värt!

#45 Om hon inte äter/gnager något så rekomenderar jag att kolla så hon inte har för långa tänder.
_**/Mvh Anne
#46 tänderna är bra, hon började äta dåligt efter slagsmålet med min andra gerbil. Gav henne mjuk mat för hon undvek hårda saker, men jag såg henne nyss små bita på en toa rulle :D Jag misstänker såret på hennes underläpp är orsaken till att hon inte biter på något
#45 Härligt! Vilken uppfödare om man får fråga? :) Hoppas hon har ett par ungar kvar i alla fall, supersnäll mamma du har som ställer upp och kör!

#47 Aha, hade missat att hon hade sår på läppen, då är det inte konstigt om hon tar det försiktigt med gnagandet.
_**/Mvh Anne