En liten fundering
Hej, första inlägget för mig här på gif, men har läst forumet ett tag och känner att detta är ett tryggt ställe att komma med sina funderingar på.
Iaf…
Jag har en ensam gerbil hona sen 1 år tillbaka. Hon är hos mig efter några omplaceringar.
Detta är vad jag vet om hennes historia:
Hon hämtades från en uppfödare tillsammans med 2 andra honor och hamnade hos en pojke. Efter ett tag fick pojken problem med att alla honorna bråkade med varandra och fick separeras och då hamnade hon i ett nytt hem.
Men tyvärr hade inte denne personen tiden som krävdes för en ensam gerbil och hon slutade vara handtam.
Och sedan hamnade hon hos mig eftersom personen i fråga hade ingen annan att vända sig till som var van vid gnagare så andra alternativet hade vart Avlivning vilket personen verkligen inte ville, så då tog jag såklart henne till mig.
Och nu har jag haft henne hos mig i 1 år å försökt ge henne massa kärlek, men tycker ändå hon ser lite ensam ut.
Men har inte vågat mig på att skaffa en kamrat till henne då jag inte har den blekaste aning om hur hennes temperament är gentemot andra gerbiler, så jag har inte vågat chansa.
Men nu frågar jag er som förhoppningsvis är mer kunniga än mig :P
Kan man ge en kompis till en gammal gerbil som vart ensam väldigt länge (hur länge vet jag inte utöver hennes vistelse hos mig)?
Hon är väl ca 2 år tror jag alternativt 2 och ett halvt år. Iaf så e hon ju till åldern nu.
Så går det? eller får jag acceptera att hon helt enkelt ska va ensam å bara fortsätta ge henne min tid å kärlek bara?
Oj vad mycket text det blev, hehe :P
Jag passar på att bifoga en bild med henne också :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Utifrån din beskrivning så skulle jag tro att chansen är stor att det var gruppen i sig som inte fungerade, inte att Freja är aggressiv mot andra gerbiler.
Gerbilhonor ska man helst inte ha fler än 2 av tillsammans, i alla fall inte om alla är lika gamla och ägaren inte har en del erfarenhet. Vid en viss ålder så händer det att grupper med fler än 2 individer ryker ihop då de har svårt för att komma överens om hierarkin.
Sen hur gerbiler påverkas av att vara ensama länge vet jag inte så det låter jag någon annan svara på.
Kanske har hon längtat efter en kompis så länge att det är superlätt att sätta ihop henne med någon ny.
Har du någon möjlighet att ha två burar/akvarium med gerbiler om det inte skulle funka att sätta ihop Freja med någon?
För övrigt en väldigt fin dam du har 
Ja jag vet ju att man helst inte ska ha fler än 2 honor tillsammans. men det visste tydligen inte den lille pojken som skaffade 3 honor samtidigt. Tråkigt sånt tycker jag när föräldrar inte läser på innan de skaffar djur till sina barn. Tråkigt att vuxna skaffar djur till barn överhuvudtaget tycker jag. Nåja skett är skett.
Det vore ju grymt skoj att skaffa en liten kompis till henne, och min förhoppning är ju att hon ska tycka att det vore lika skoj som jag tycker, haha.
Jag håller just nu på att vänta på svar på att få köpa ett 222 Liters akvarium till min Freja och denna är oxå avdelbar på mitten vilket jag tyckte är kanon. Så får jag tag på den så vore det kanon möjlighet till att försöka testa om hon går ihop med en kompis :)
För den hon har nu är bara 50 Liter så det är alldeles för litet för 2 stycken tycker jag. Tycker till och med att den är för liten bara för henne, eftersom jag hellre vill se henne i nått mycket större :)
#2 Ja det är väldigt tråkigt och verkar vara alltför vanligt :/ Hade han bara fått 2 honor så hade han kanske aldrig behövt omplacera.
Låter som en superbra plan, både hon och du lär bli överlyckliga om/när du får hem ett större akvarium!
Jo man brukar ju säga 100 liter minst, även om det är en ensam gerbil.
Så det är ju ännu en fördel om du köper det 222 liters. Om inte Freja skulle gå ihop med en ny gerbil (icke könsmogen hona 5-6 veckor alt. en hane då Freja antagligen är steril nu) så skulle du kunna dela av akvariet permanent, ha Freja på ena sidan och nykomlingen + en kompis till denne på andra sidan. Då får dem ändå över 100 liter. 
#3 Ja jag hoppas verkligen jag får svar från annonsen :) för den är ju redan gnagar anpassad och allt eftersom personen som säljer har haft den till gnagare innan. så vore helt enkelt perfekt :)
Jag trodde det skulle va jätte enkelt att hitta billiga stora akvarium i närheten där jag bor, men har verkligen vart jätte svårt :O
Antingen säljs dom med fiskar, eller som finns de för långt bort från mig eller så är dom för dyra. Så blev jätte glad när jag hitta denna annonsen då den befinner sig i samma kommun som mig och billig med :)
Men långsam på att få svar från, haha :P eller så är det jag som är för otålig ;P
Förresten vad brukar gerbiler kosta från uppfödare? Jag har ingen susning över vad gerbiler kostar då Freja är den första gerbilen och hon kom ju gratis till mig.
Kostar väl inte som mina chinchillor iaf hoppas jag, haha :P
#4 Låter ju perfekt, hoppas du får svar snart! :) Vad ska han ha för akvariet?
För några månader sedan började jag leta efter ett stort till mina vuxna tjejer och hade ställt in mig på att köpa ett i Göteborg (8 mil från min stad) då det plötsligt dök upp ett lika stort akvarium (220 liter) här i staden för samma pris. Så ibland har man tur! :D
Mina två första köpte jag från djuraffär för 150 kr/st. De två "hanarna" köpte jag av en "uppfödare" för 120 kr/st. Då en av dem visade sig vara en hona så fick jag skaffa en ny gerbil från en annan uppfödare som tog 100 kr.
Så nej det är inte i riktigt samma prisklass som chillor som tur är haha :D
#5 Hon verkar ta 250 kr för det, så jätte billigt tycker jag för ett så stort akvarium :)
Åh vad skönt att du slapp åka så långt för att hämta :D Jag hämtade ju mina chinchillor från göteborg (13 mil från min stad), å det kändes ganska segt att åka så långt, men dock var det verkligen värt det för fick ju hem 2 underbara tjejer ^^, så lite roligare var ju den resan än om jag hade åkt så långt för ett akvarium. hade nog inte känts riktigt lika roligt :P
Åh skönt att höra att det inte var så farliga summor :). Så det blir till att leta uppfödare sedan när jag fått tag på akvarium :) och så får jag läsa på massa om hur man sätter ihop gerbiler :P har bara vana av att sätta ihop vanliga tamråttor, hehe. Vet inte om det fungerar likadant eller om det skiljer sig mycket.
#6 Herre j***** va biliigt!! Ja det är ett riktigt kap! Jag gav 700 för mitt och tyckte det var bra xD Mitt 150 liters gav jag 300 för. Iofs är det fortfarande ganska bra, du har säkert också sett hur många 50 liters det finns på blocket som kostar typ 500 kr O_o
Haha nej det är sant, är en helt annan grej när man har med sig ett nytt djur :)
Det är ganska svårt att hitta uppfödare som inte bor i/runt Stockholm men det finns några stycken. Dock behöver det inte innebära ett problem då en del antingen kan fixa transport eller är ok med om man hittar en 3:e part som kan transportera djuret/djuren. http://djurtransport.ifokus.se/
Själva processen med att sätta ihop gerbiler är inte så svår (beroende på gerbilerna så klart). Man delar helt enkelt ett akvarium/en bur med galler eller nät som de inte under några omständigheter kan ta sig genom/under/över. Väldigt viktigt att akvariet eller buren är ordentligt rengjord och inte luktar gerbil. Några gånger om dagen så byter man plats på gerbilerna så att de får samma doft och efter någon vecka, ibland mer eller mindre, så kan man släppa ihop dem på en neutral yta som inte luktar gerbil.
Finns så klart mer att lära sig vilket du kommer märka men det är kortfattat hur man gör :)
#7 Oja små akvarier har jag sett för till och med tusenlappen :S jätte dyra en del fast dom är så små.
Okej tack så mycket för din info :) Var ju nästan så som jag brukade göra på den tiden då jag höll på med råttor :) så inga konstigheter alls det där ^^ hihi.
Då går det nog som en dans när jag ska prova ^^ om dom nu kommer överens vill säga, haha :P
Hur ung ska en gerbil vara som ska sättas ihop med en som är gammal för minsta risk till bråk? :)
#8; 5-6 veckor.
Jag brukar inte sälja mina ungar förren de är 6 veckor. Men ska de sättas med en äldre hona kan jag sälja vid 5 veckor, just eftersom det är lättare ju yngre gerbilen är! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jag har inte läst allt ni har skrivt.. men om jag var du hade jag satt honan din med en äldre hane.
#10 varför just en äldre hane? varför inte en ung hona? :) *nyfiken*

#11 Nu kanske du har skrivit att du vill fortsätta med gerbiler.. men har man tänkt att sluta med gerbiler är det ofta mer värt att att två jämngamla som antagligen dör mer lika (låter lite hemskt kanske…). Annars hamnar man ofta i samma situation igen med en som har dött och en ensam som behöver en ny kompis.
Jag läste som sagt inte allt så jag kanske inte borde svara alls :) Meeen, sen tyckte jag att jag läste att det hade varit lite problem med henne oxå? I hongrupper? Då kan ju vara värt att testa med hane istället
#12 Jag har faktiskt funderat å vägt över ifall jag ska fortsätta eller inte och måste nog erkänna att jag e lite frälst i Freja och känner att det skulle va kul att fortsätta med gerbiler :) då de är väldigt roliga och pyssliga av sig och väldigt nyfikna och charmiga :) Och jag har dessutom tiden att ta mig an och plats oxå, så jag känner liksom, varför inte :)
Ja alltså jag vet ju inte hur bråken gick till i den hongruppen hon kommer ifrån. Då det uppståd av att en oerfaren pojk på 12 år tog sig an 3 gerbilhonor utan några förkunskaper alls å det slutade med att han fick omplacera å sånt. Så jag gissar på att bråken berrodde mer på hans okunskap än hongruppen i sig. Men det är bara min gissning och inget jag egentligen vågar säga säkert då jag inte såg hur dom bodde eller något.
Så jag har ju absolut ingen aning om hur hennes inställning är gentemot andra gerbiler, det är ju därför jag har tvekat att skaffa kompis till henne. Men nu eftersom jag ska uppgradera hennes bostad till mycket större så tänkte jag att det blir ett ypperligt tillfälle att prova med en kompis :)