Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 2689 ggr
Michaela-N
0

Skillnad mellan gerbil och hamster

Hejsan!
Är lite smått intresserad av ett par gerbiler!
Undrar då de främsta skillnaderna mellan gerbil och dvärghamster, vad jag förstått är de rätt så lika vad gäller burinredning och beteende. Ni som har både och, eller vet lite om båda djuren, vet ni några skillnader? Förutom utseendet då…

AnneN
0

Hade hamster då jag var liten (ca 20 år sedan) och vill minnas att de är nattaktiva och sover hela dagarna mer eller mindre.

Gerbiler är aktiva både dag och natt = de växlar mellan att vara aktiva & att sova stundvis under hela dygnet.

Många som har hamster har gallerburar, detta ska man absolut inte ha till en gerbil då gallret kan vara direkt farligt för dem på många sätt. samma sak med motionshjul/bollar, det är direkt farligt att använda. De ska heller absolut inte ha plastsaker i sin inredning då detta förstör tänderna för gerbilen kommer att gnaga på det med största sannolikhet. De ska även ha mycket bottenmaterial så att de kan gräva tunnlar i det.

Min erfarenhet är även att gerbilerna är betydligt mer aktiva än de flesta hamstrar jag träffat.

Hamstrar har jag för mig ska bo ensama medan gerbiler måste vara minst parvis (samkönade om man inte ska avla).

Min jämförelse gäller dock guldhamster, har ingen erfarenhet av dvärghamster.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Största skillnaderna tycker jag handlar om lämpligt burval som AnneN nämnt. Samt att de har större behov att djupt bottenströ än hamstrar, även om det är uppskattat hos hamstrar också!

Så är det ju detta med par- och grupphållning. Guldhamster SKA ju bo ensam, dvärgar ska helst bo i par eller grupp medans gerbiler tenderar att verkligen må dåligt utan sällskap på ett annat sätt än de flesta dvärgar.

En till skillnad är ju kosten. De klarar du av olika saker, gerbilen kommer från Mongoliet. Det är lite skillnad på vad som växer i Mongoliet och Syrien eller Rysslans eller vilken hamsterart man nu vill ha som exempel.

Mvh Ellenfyrkant

Michaela-N
0

Ja alltså klart att buren är annorlunda och maten och så. Har redan läst på om bur och tillbehör, verkar ju inte vara något jättejobbigt dilemma direkt eftersom de ändå är ganska lika. Vet att det är mycket bottenmaterial då de gillar att göra gångar, helst av kutterspån då. Inget hjul då det kan skada svansen.

gunrose
0

Kanske inte hjälper super mycket.. men om man vill ha ett aktivt djur man kan leka med på dagarna osv.. så tycker jag att gerbiler är bättre än hamstrar. Jag hade hamster innan jag köpte mina gerbiler och det jag märker mest, är att gerbiler blir inte sura om man väcker dem för att leka. Men hamstrar blir arga när ma väcker dem :P