Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 666 ggr
AnneN
0

Klickerträning med gerbil

Är det någon här som klickertränar sina gerbiler?

Har funderingar på att testa detta med mina gerbiler men är lite fundersam på hur man lättast går till väga för att klicka in dem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ninnelille
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tass! vill också veta! :D

[Jessica_91]
0

Vad jag förstått så kan en riktig klicker (för t.ex hund) bli lite för högljudd för små djur som gerbiler och möss och det är bättre att antingen själv klicka med tungan eller använda en bläckpenna och klicka med.

Sen kan jag inte svara på hur effektivt det är, med hundar så använder man ju klickern som belöning och visar att den gjort rätt.
Jag har svårt att tro att en gerbil skulle nöja sig med ett klick som belöning för att man fått den att hoppa eller vad man nu vill träna den att göra.

Jag klickar alltid med tungan när jag belönar mina gerbiler med godis vilket gör att de associerar ljudet med en belöning, så ifall jag vill ha deras uppmärksamhet eller locka fram dem så klickar jag helt enkelt och så kommer de ofta springande.
http://www.youtube.com/watch?v=-1VjWtVjGyY

Det är svårt att hitta info om träning med gerbiler men jag länkar en video med en tjej som tränar möss och är helt otroligt duktig (även  mössen så klart)!
Man kan nog inte göra som med hundar att klickandet blir den enda belöningen men man kan se i videon att musen förstår att klickandet innebär att han/hon gjort rätt och nu kan hämta en belöning.

AnneN
0

#2 Inom hundträning med klicker är inte klicket i sig belöningen utan bara en signal att hunden gjorde rätt och kommer att få sin belöning. Klick betyder alltid att belöning är på väg (ofta i form av godsak).

_**/Mvh Anne

[Jessica_91]
0

#3 Ah då är det väl samma sak som med gerbiler och andra smådjur då :)

[Jessica_91]
0

Är det något speciellt du vill träna dem att göra för övrigt?

AnneN
0

#5 Nej inget specifikt som jag kan komma på så där på rak arm, är lite intresserad av att bygga en liten agilitybana att träna dem på, men även diverse andra roliga saker som man kan komma på.

_**/Mvh Anne

[Jessica_91]
0

Lägg gärna upp en ny tråd ifall du sätter igång, vore kul att få lite inspiration!

AnneN
0

#7 Ja om/när jag kommit en liten bit i klickerträningen med någon av dem så kommer jag att skriva en artikel om det Glad

_**/Mvh Anne