Vad ska jag göra nu?
Jag har två gerbil honor, som jag köpte tillsammans. De är snart 2 år och jag har haft dem tillsammans utan problem. MEN för ca 2-3 månader sen slogs de och jag separerade på dem. Provade att på dagarna låta dem leka med varandra på min säng. Tillslut så slogs de inte mer och de sov tillsammans m.m.
Inatt när jag skulle säga godnatt till dem, så såg jag att de hade bråkat igen. Värre än sist, enligt märkerna på dem. Nu är se separerade igen och jag vågar INTE sätta ihop dem.
MINA FRÅGOR:
1. Kan de leva ensamma i varsit terrarie?
2. Om de inte kan leva ensamma, ska jag köpa nya gerbiler till dem?
3. Jag är 18 år och har pojkvän. Det gör ju att jag sover ibland hos min pojkvän, men när de var tillsammans behövde jag inte vara rädd att de skulle må dåligt över en natt. Men nu är de ensamma och jag är rädd att jag inte kan sova över hos min kille alls. Rädd att de mår dåligt! Kan jag sova över hos min kille ibland? Klarar de sig?
Jag är oerhört tacksam för svar! Jag letar på internet efter svar, men hittar inget så ni är mitt sista hopp.

Kopierar mitt svar från den andra tråden:
Jag skulle inte ha dem ensama, hellre i så fall skaffa 2 bebisar som du kan sätta ihop dem med eller omplacera dem till någon som har tid, råd och möjlighet att sätta ihop med en kamrat. Speciellt som det inte låter som du har allt för mycket tid över till gerbilerna mellan studier, körkort och pojkvän, mm.
Om du känner att du har tiden till ett par så kanske du kan omplacera bara den ena och skaffa en ny kompis till den du väljer att behålla.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Min teori är att gerbilerna inte saknar sin kompis varken mer eller mindre om du är med dem. Alltså att din mänskliga närvaro inte spelar någon roll för dina gerbiler. Jag tror inte att man kan (i gerbilernas fall) ersätta en människa med en artfrände och tro att det blir mindre synd om djuren i fråga om man är med de mer. Men det är vad jag tror.
Som jag också skrev i förra tråden så tycker jag du får göra som du vill angående sammanhållningen. Jag kan inte ge dig ett råd, för jag hittar lika många för- och nackdelar för båda alternativen.
#1 som sagt, jag kan inte välja :(
#2 Vad är nackdelarna? Om du kan nämna några? :/
Nackdelarna för att skaffa en till bebis åt varje
- Du har redan innan nämnt att det blir för jobbigt för dig
- De är redan gamla, kanske inte är lönt om de snart går bort, då står du med två bebisar som också måste få nya kompisar
- Kan hända att de är lika arga mot nya kompisar
Nackdelarna för att inte skaffa en till bebis åt varje
- De blir ensamma, gerbiler vill ju vara fler
- Du har ju köpt ett extra stort terrarium
- De kommer ha mycket roligare om de har en kompis
#4 Jag pratade med mamma om det med att strunta i att köpa flera. Just för jag ska plugga vidare och kanske då flytta till folkhögskolan (den ligger en bit bort från där jag bor nu), men berors på om jag kommer in klart. Jag vet ju inte om jag får ha djur där :(
Men om jag inte skaffar vänner till dem. Kan jag ha de ute tillsammans i sin lekhage om jag håller vakt eller det är för riskabelt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du delar på dem och de bor i varsitt akvarium så kommer de glömma bort varandra efter något dygn eller så då de inte längre delar samma doft och då blir det säkerligen slagsmål direkt om de får träffas.
Honor som aldrig fått kullar förut är ofta sterila runt 2 års ålder, kanske kan du överväga att köpa två äldre herrar till dina tjejer? Då kommer de ju gå bort ungefär samtidigt om du har tur.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
*dubbelpost*