Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettgenetik-färger
Läst 549 ggr
[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Har jag förstått genetiken?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag läste runt hela gårdagen om genetik och tror jag börjar fatta. Även om jag inte hittade nån bra sida att läsa genetik på.
Om vi har en hane med anlag för vit mage (Aa)
och honan aa.

Vi har ju 9 rutor (3x3)
Honans tecken fyller hela första rutan, och hanen uppe i högra hörnet.

**Blir det då såhär?:
**

Sen kommer det jag inte riktigt förstod. Ska man skriva honans bokstäver neråt och hanen mellan iconerna? Och hur man räknar ut de.

Lägger iallafall upp en bild hur jag förstod de, och va inte rädd att rätta mig. Hanen är blåa prickar och honans rosa. och bebisens grön.
och är det då den längst ner i högra hörnet man går efter?

Och sist men inte minst, behöver även hjälp hur man vet hur många procent det kan bli av varje.

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

nu är jag helt förvirrad och vet inte om jag skrev rätt ändå hahah :(

AnneN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nja, jag har för mig att det blir så här (se bifogad bild)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

har ingen aning faktiskt, haha :(

[Jessica_91]
0

AnneN har rätt :) Läste grundläggande genetik i naturkunskapen i gymnasiet.

[Tassy]
0

Anne  har rätt ja. Dessutom en gerbil som har Aa har vit mage, inte bara anlag då det är en dominant gen.

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

haha okej, nån som kan förklara hur man räknar ut de då? :)

Lamina
0

Det är väldigt enkelt. Dominanta gener skrivs med stora bokstäver och reccesiva med små. Nu vet ju inte jag mycket om gerbilers genetik, men vi kan ta anlaget för vit mage som exempel. Det är stor bokstav, alltså dominant. Medans anlaget för normalfärgad mage (antar jag?) är liten bokstav, alltså reccesiv.

Vet man inte om egenskapen (vit mage) är reccesivt eller dominant kan man göra en testparning med en gerbil som inte har egenskapen. Är det dominant får i praktiken 50% av ungarna egenskapen. Men är det reccesivt så blir alla ungar bärare, men ingen har det synligt, så att säga. Eller så har man oturen att det andra föräldrardjuret är bärare, även då får 50% ungarna egenskapen.

Genetik är svårt, riktigt svårt. Och det hela försvåras av att gener inte alltid funkar såhär enkelt. Nu vet jag ju inte hur det är hos gerbiler, men hos många andra djur finns det gener som är co-dominanta, dominanta gener som beter sig annorlunda i homozygot form, polygener som påverkar hur anlaget visar sig osv osv… Det krävs mycket mer än en dag att lära sig och förstå allt det. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Jessica_91]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om en gerbil med vit mage har en förälder som är helfärgad så kan man säkert veta att den har det recessiva anlaget för helfärgad mage (a). Då man alltid får en "bokstav" från vardera förälder och ena föräldern är helfärgad (aa) så MÅSTE gerbilen i fråga ha fått ett a. Eftersom gerbilen har vit mage så vet man också att den har ett stort A.

Så om en agouti har AA och parar sig med en black som har aa så blir ALLA ungar vitmagade och har Aa, en bokstav från vardera förälder.

Om en av dessa ungar(Aa) parar sig med en helfärgad gerbil (aa) så blir hälften av ungarna helfärgade och den andra hälften får vit mage, även fast det finns 3 små a:n och bara 1 stort A att kombinera eftersom alla små bokstäver behöver vara två och två för att synas (med några få undantag). Just detta exemplet skriver man exakt så som Anne visade på sin bild längre upp :)