Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 2408 ggr
Hexster
0

Långa tänder?

Vår ena lille gerbil har börjat tappa vikt. Sedan ser det ut som om tänderna är långa men det är så svårt att avgöra.

Jag har sökt på nätet efter bilder som visar hur långa tänderna borde vara men inte hittat någon bra bild.

Hur långa bör de vara?

Finns det en bra veterinär i Malmö trakten som är duktig på tandklippning om det behövs?

// Ted

Hexster
0

Jag kan tillägga att han nu bara väger 79 gram och får barnmat som extramat. Han har dessutom slutat att gnorpa på toarullarna.

// Ted

cecilia34
0

Men oj då. Ja, jag vet inte nåt exakt mått de ska vara . men vad har han att slipa och nöta tänderna på i sitt hem och så ? Mina nöter ner sina när de gnager på träinredningen och på sin gnagsten, och på papp också så klart. 

Vad vägde han från början ? Har han gått ner mycket ? Börjar de tappa vikt bör du nog uppsöka en vetrinär som du säger.  Finns det någon blå stjärna i malmö ? De brukar vara väldigt duktiga på smådjursavdelningen i så fall.

Hoppas det går bra

jule
0

Du kanske kan lägga upp en bild på hans tänder?

Hexster
0

Nu är tänderna i underkäkan tillfixade av djursjukhuset i Malmö. Tyvärr var tänderna i överkäken avbrutna.

Nu är det svårt att få honom att börja äta igen. Han ratar nästan allt. Igår fick vi i honom 12 stycken kokta makaroner, men det var det enda han ville äta. Bättre än inget antar jag.

// Ted

jule
0

#4 Du kan ge honom morotspuré och vetegroddar, du kan även blötlägga den vanliga maten eller mortla/mixa den åt honom.

Hexster
0

Morotspuré tyckte han var väldigt gott i början men nu verkar han tröttna på den.

// Ted

jule
0

#6 Finns många andra barnmatsburkar att testa =)

polkagris
0

Hej Ted!

Jag har samma problem med min gerbil, vad jag misstänker iaf! Och jag har bokat en tid på djursjukhuset i Malmö i veckan.

Kommer du ihåg hur mycket du fick betala för veterinärbesöket på djursjukhuset i Malmö? Och vad gjorde dem? Klippte de dem?

Tacksam för svar :)

Wand
0

Det låter som att tänderna är för långa, ja. De slutar äta då eftersom att det gör ont, och då tappar de även vikt och såklart slutar de gnaga. Du bör åka in till en veterinär och slipa tänderna.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?