Ont i tänderna?
Hej!
Min ena gerbilhane kan inte äta hela solrosfrön mer. Innan gjorde han vad som helst för att få heeela skålen med fröna, men nu kan han inte ens ta en hel? Jag måste öppna dem för att sedan dela fröet med naglarna. Varför är han så? Har han ont i tänderna? Det är samma sak med maten, kan ej tugga isönder hela pretty pets, man måste dela dem i små, små bitar.
Han är ganska trött av sig och sover mest. Och när jag lägger ner en toarulle eller något annat i papp så struntar han i det, han går och lägger sig istället. Han brukar också ta med tassarna på nosen/munnen hela tiden, i två runda cirklar. Varför gör han så?
Detta började för ungefär två dagar sedan och jag har försökt att titta i hans mun, men det är omöjligt. Han vill ju inte vara stilla!
Vad tror ni att det är? Har han tanvärk? Ska jag åka till veterinären? Eller går det över igen?
Tack på förhand.

Kan vara sjuk, kan ha ont, kan vara för långa tänder…. Mitt råd är att ringa veterinär direkt nu på en gång!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Men vart ringer man? Vilket nummer? Jag vet ingenting…
Jag tror han är på bättringsväg… Han kan ta ett helt solrosfrö, med skalet på och äta upp det. Men det tar liiite längre tid än vad det tog innan! Men jag hoppas att det blir bättre, det känns så i alla fall. Men en toarulle vill han inte ha, kanske kommer senare. Men han tar tag i den och liksom tuggar lite försiktigt, men mer blir det inte. Annars är han hyfsat pigg, springer runt med sin kompis i buren leker och gräver.
Just nu sitter han i sandbadet och typ.. sover. Medan den andra rackaren tuggar på en toarulle, väldigt våldsamt tuggar han, haha!
Hoppas han blir bättre. Det har blivit bättre för var dag som har gått i alla fall, det känns skönt.

#2 Vilket nummer beror ju på vilken veterinär du ska ringa till och det beror på vart i landet du bor.
Kolla på eniro.se efter veterinär i din kommun så får du nummer och adress till alla som finns där.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#4 Tack för tipset.
Jag ringde till veterinären idag. Fick en tid på onsdag, det känns vääääldigt skönt! Jag hoppas att han inte lider med tanden. Men om jag ska sätta mig in i hans huvud tror jag att han bara tycker den är obehaglig, jag tror inte han har ont. Fast det kan ju jag inte veta, man får ju hoppas på det bästa iaf.
Jag misstänker att han har en för lång tand som behöver klippas av. Är det någon här som har varit hos veterinären och gjort det nångång? Hur mycket i så fall fick ni betala?
Har läst på någon sida att man kan göra det själv också. Men hur f*n ska man göra det? De är ju inte stilla… Men det kan ju vara så att veterinären visar hur man gör och så får man köpa en sax och sedan göra det regelbundet hemma själv (om tanden växer ut igen).