Bur och leksaker
Har tänkt lite på om man kan ha en sån här bokhylla http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00141769
och två såna här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39885645
på varje hylla med galler på locken och rör mellan alla lådorna som bur. Vad tycks om det? Och jag undrar vilka av dessa leksaker och husfrån zoovaruhuset.se är passande för gerbil? Numrena är 6085, 6087, 6106, 6113, 6130, 6160, 6163, 61640, 61642, 61648, 61650, 61652, 6166, 6169, 61703, 6199, 62002, 62121, 6213, 62151, 62161, 6219, 6222 och 6223.
Det kan bli svårt att få till rören mellan lådorna så att gerbilerna inte börjar gnaga på kanterna men annars verkar det som en kul idé! Dock kommer du behöva 9 lådor bara för att komma upp i 100 liter och det får plats totalt 8 om du ska ha två på varje hyllplan.
Dessutom tror jag att gerbilena bättre uppskattar en enda stor 100 liters låda/akvarium som de kan gräva gångar i. De där lådorna du länkat är bara 14 cm höga och man bör gärna ha 20 cm spån.
Kul idé som sagt men passar nog bättre till en hamster eller annat smådjur som inte behöver gräva!
För övrigt så är alla leksaker i trä passande för gerbiler så länge de inte är gjorda av barrträ som t.ex gran eller tall.
#1 Okej, hade då tänkt mig att dem fyra nedersta lådorna ska vara fyllda med strö där dem kan gräva.
Tror precis som #1 att den där buren passar bättre till ex. degusar. Gerbiler trivs nog bäst i ett stort akvarium.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#3 På vilket sätt då? Jag menar, om man har dem fyra lägsta lådorna fyllda med spån. Kan säkert klämma till en till låda att ha bredvid med rör till. Kritiserar inte, vill bara veta varför.
#4; Gerbiler vill ju vara under marken, så jag tror inte det kommer vara så uppskattat att springa mellan olika våningar.
Sen tycker jag precis som #1, att det blir för lågt med spån. Lådorna är endast 14cm höga, och helst ska de ha 20 cm. Samt att fyller du dem till toppen kommer allt åka ur när de gräver.
Sedan vill gerbiler gräva riktiga bohålor med gångar. Mina gräver hela system över hela buren, så kan de inte göra om grävplatserna är uppdelade.
Satsa på ett ordentligt akvarium istället, tror inte de kommer få utlopp för sina grävinstinkter, samt att du kommer få dammsuga och fylla spån stup i kvarten..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Däremot skulle det vara en drömbur för en Degus. Men gerbiler och degusar skiljer sig ju något extremt.
Sen en annan praktisk fråga är ju hur du ska få till det med rören? Det får inte finnas några höga höjder, och att hitta smidiga trärör tror jag är nästintill omöjligt.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Som Clariiz säger så kommer gerbilerna gräva ur allt spånoch sprida ut det i de andra lådorna, det går helt enkelt inte att gräva gångar i så låga lådor. Lådorna skulle nog minst behöva vara 30 cm.
Då får det bli någon annan bur istället då.