Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1423 ggr
[Jessica_91]
0

Inavel i 2 steg

För snart två veckor sedan särade jag på mina 8 veckors gerbiler, Ikaros och Gimli eftersom jag upptäckte att jag hade fått hem 1 hane och 1 hona från uppfödaren istället för 2 hanar.

Innan detta hände så upptäckte jag att deras föräldrar är kusiner då jag letade efter deras släktingar på nätet: http://poppis.zoomin.se/index/114820.html

"Kim är en omplacering som kom till mig tillsammans med Söder. De är ursprungligen från en zoo-butik och deras ålder är därför okänd. Jag misstänker att båda börjar bli lite till åren."

Kim och Söder alltså med största sannolikhet bröder då djuraffärer oftast tar in ungar från samma kull till butiken. Den ena är alltså Gimlis och Ikaros farfar och den andra är deras morfar.

Då de var 8 veckor när jag särade på dem så oroade jag mig inte så mycket för att Gimli skulle vara dräktig, jag hade heller aldrig sett dem försöka något med varandra (även fast jag då hade tolkat det som dominansbeteende) men igår tyckte jag mig skymta en liten bebismage på Gimli.

Det kan mycket väl vara inbillning men om det inte är det, vad gör jag då? Det känns inte rätt att sälja dem även om någon skulle vilja ha dem eftersom ungar från inavel i två steg löper mycket större risk än icke inavlade gerbiler att utveckla sjukdomar eller föds med defekter. Jag kan ev. behålla 2-3 hanar och möjligtvis 1 hona som får vara kvar med mamma Gimli och nya burkompisen. 

Men vad borde jag göra? Är det avlivlning som gäller för ungarna? Hur farligt är det när ett par kusiner får barn som i sin tur får barn med varandra?

Uppfödaren sa att om Gimli är dräktig så "kan du göra vad du vill me ungarna för de kmr inte ta skada" men det tror jag så mycket jag vill på. Hon verkar dessutom vara frukansvärt irriterad på MIG för att jag påpekat att Kim och Söder antagligen är bröder och att Gimlis och Ikaros föräldrar då är kusiner.

Clariiz
0

Jag skulle låtit dem leva, och sedan behållt ev. ungar själv. Skull ev. sålt i väg ett par ifall de kom till någon som stod mig nära och som visste riskerna.

Vi får hoppas på att det inte blir några bebisar :/
Om inte minst för Gimlis skull då hon är på tok för ung för att få bebisar.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo men tänk om hon får typ 5-8 ungar? Jag kan inte ha så många gerbiler.. Och inget stöd från uppfödaren fast än att det enligt mig är hennes ansvar att ta hand om ungarna om det skulle bli några.

Men förhoppningsvis är det ingen bebismage utan bara jag som är nojig!

Någon som vet hur skadligt det är med den här sortens inavel?

jaanniepaalm
0

Tycker inte att det låter som en riktigt vettig uppfödare…. Lycka till iallafall!

[Jessica_91]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Nej det var inte mycket som var rätt där.

Tack!