Buffande gerbiler
Är det bara våra gerbiler som buffar? Har inte sett någon skriva om detta beteende. Vi har haft våra två halvårsgamla killar i 2 veckor nu. De är väldigt pigga och sociala. När jag har en av dem i knät rusar han runt och buffar med nosen/huvudet på filten eller kläderna, ungefär som dom gör när dom gräver, sen lägger han sig till rätta och verkar gilla att bli klappad eller sätter sig på axeln och tittar ut över omgivningen. Sen kan han rusa upp och buffa runt igen, krypa in under filten eller skjortan och titta ut och se söt ut. Är det något "stört" eller hör det till normalt gerbilbeteende? Fick uppleva spinnandet häromdagen också! Helt underbart :-)
Japp, mina buffar hela tiden. T.e.x om jag sitter i skräddarställning och de kryper in under benen, så kan de buffa på låren när de vill komma ut igen.
Spinnande? Det har jag aldrig hört talas om förut :o Hur låter det då?
Vad skönt att höra att det är normalt.
Spinnandet låter inte men dom vibrerar precis som en katt gör när den spinner. Jag klappade dem i början väldigt lätt över huvudet och ryggen men jag har upptäckt att de gillar att man "tar i" lite så det nästan blir som massage. Det var då han började spinna.
Vi har just städat ut hela buren, möblerat om och satt in en ny stubbe. Det är så roligt att sitta och se hur de fixar och gör det som dom vi ha det. Det hade hamnat en höhög högt uppe i ett hörn och där kröp de in, mös tillsammans och la sig att sova en stund. Nu far de runt och fixar igen.
Jaha, det visste jag inte ens att de kunde göra. Men då har man lärt sig något nytt!
Aw, det är alltid lika roligt att titta på när de möblerar om i en nystädad bur. Man kan sitta hur länge som helst ju :)