Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 1562 ggr
[Emmamazing]
0

Hur ofta tar du ut din gerbil ur buren?

Hejhej!
Hur ofta måste gerbilerna vara ute ur buren? Jag försöker att ha dem ute minst 20 minuter om dagen men ibland är det ute i timmar.. Har ett 200 liters akvarium för dem som de kan busa i (två honor)! Dock känner jag att nu när jag går i skolan och är nergrävd i skolarbete blir det svårare att ta ut dem varje dag.. Måste sitta och bevaka dem hela tiden och kan bara ta ut dem en för sig.. VÄLDIGT svårt att hålla reda på två rackare som springer åt olika håll.. 
Hur mycket behöver de egentligen vara ute? Räcker det med några gånger i veckan eller måste man varje dag?

Någon som vet var man kan köpa smådjurshagar? Beställde från grand-prix.se men det tog galet lång tid så vet inte var man kan beställa.. Om någon här har en till salu så köper jag gärna!

cecilia34
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

JAg har byggt en permanent hage runt mina akvarium, som de kan gå in och ut som de vill.  Så mina är ute flera timmar varje dag och man behöver inte vakta på dem på samma sätt hela tiden då. Väldigt bra. Men kan man inte det så är ju en sån där smådjurhage som du sa ett jättebra alternativ, då kan de ju vara ute samtidigt tillsammans och busa    Skrattande

[Jessica_91]
0

Jag har gjort en egen hage. Vi hade ett kompostgaller hemma (sånt där grönt) och så köpte jag metallnät på Granngården för typ 100 kr och så fäste jag nätet på gallret. Det dåliga är att gerbilerna kan klättra upp men då är det bara att låta dem gå upp i handen och sätta ner dem igen. Lekhagar man köper på djuraffär går ju inte att klättra upp för men istället kan gerbilerna hoppa upp.

Jag försöker släppa ut mina två vuxna honor 1 timme varje dag men sen när mina små blir redo kan det bli lite mindre. Sen så är det ju självklart olika dagar, ibland kan dem få vara ute 2-3 timmar.

moawi
0

Desto mer de får vara ute desto bättre förstås, men om man skippar någon dag gör inget.

Ett tips om du köper smådjurshage är att istället för att sätta ihop den som en ring, så fäll ut den så att det blir en halvcirkel och ställ den mot väggen, om du förstår vad jag menar. Som ett D <--- (den raka sidan är väggen)

Då blir det mycket större springyta :)