Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1842 ggr
Loprrasnna
0

skadat ben! snabba svar!!

jag har panik! idag släppte jag sture på fritt eftersom jag trodde att katterna var ute, så jag släppte honom vid databordet. sen hörde jag ett pip. det va sture som hade blivit tagen av vår katt. jag tog tag i katten för att hon skulle släppa sture, vilket hon gjorde. och fönstret stog på smågavel och sture ramlade ut ur fönstret. då sprang han som vanligt ute. men jag fångade honom. inga sår eller nånting. helt okej, sture sprang runt i buren men nu (några timmar senare) är han halt!

jag vet inte vad som har hänt, han rör inte på det benet och det är ett bakben, vet inte om det är skadat eller brutet och riskerar han att dö?

är så hemskt orolig och ledsen så att nästan tårarna rinner ! för jag vill absolut inte att min favoritpojke ska dö. så jag gör det som blir bäst för honom jag vet inte om han plågas men han som småstudsar fram för att inte stödja sig på benet. tårna på benet rör han heller inte på.

jag är så hemskt orolig och vill ha snabba svar ! svara så fort ni kan snälla!!

dör han vet jag inte vad jag ska göra, kommer gråta för fullt eftersom jag har tårar redan nu!

Wand
0

Om det "bara" är benet som krånglar så är det nog ingen fara. Om du har otur så kan det vara en stroke, har följt en väldigt ledsam historia här på iFokus om just ett sådant fall. Men min ena gerbil bröt sitt ben medan han fick sitta i karantän för ohyra här hemma, och nu har det läkt men står tyvärr ut i en väldigt konstig vinkel. Han verkar dock inte lida något av det, de är tuffa de små liven! 

Han kan gräva, klättra och allt som en vanlig gerbil kan göra. Dock om du är orolig så är ju alltid ett veterinärsbesök att råda till.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Loprrasnna
0

puh, tack! det lättade verkligen, blev så himla orolig för honom. jag tänker låta honom vila några dar och se om det blir bättre nu när jag lugnat ner mig lite. det är bara bakbenet som krånglar resten fungerar som det ska. har inte sett honom äta men han brukar äta när ingen ser på, annars blir han stressad. rumskompisen däremot kan äta när som helst.

sökte på google också och där sa dom också att det brukade läka av sig själv. jag hoppas att det gör det, för jag vill inte att min lilla pojke ska lida,

tack för svaret ! :)

Wand
0

Ingen fara! Som sagt så kommer han nog inte lida så mycket av det då det väl läkt, detta brukar inte ta så lång tid. Om du märker att han börjar visa att han lider kanske det är värt att kolla upp då det brukar ha gått väldigt långt om de t.o.m visar att de har ont. De brukar dölja sådant väldigt väl. 

Men ja, det går nog bra. Håller tummarna för honom!

Loprrasnna
0

Hur lång tid brukar det vanligtvis ta innan det läker ?

så jag vet på ett ungefär när jag borde åka in och kolla upp det ordentligt.

Wand
0

Jag vet faktiskt inte riktigt. Min pojk bröt det för 3-4 veckor sedan om jag inte minns alldeles fel, kan vara mindre. Och det är läkt nu! Har för mig att jag läste någonstans att det kan ta någon vecka, mer eller mindre. Så det är ju inte alltför lång tid om det stämmer.

Loprrasnna
0

va bra, då får vi hoppas att det läker så snabbt som möjligt och att vi slipper kolla upp det hos vetrinären, ;)

tack för dom snabba och bra svaren ! ;)

AnneN
0

Ett tips: Håll ett extra öga de närmaste dagarna så att han verkligen äter och får i sig vätska + har normal avföring. Tyvärr kan kattbett med lite otur orsaka inre skador även om de inte fått några yttre sår.

Är du orolig så är det alltid bättre att kontakta veterinär för en kontroll än att vänta och kanske upptäcka eventuella symtom för sent.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nali
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har för mig att om ett mindre djur bryter ett ben så om du har ett stort akvarium dela det på hälften eller sätt honom i en mindre bur som är ''karantän'' där han får ett begränsat utrymme så han inte kan röra sig för mycket. Ha han där i 1 vecka sen borde du kunna stoppa tillbaka honom i hans normala bur

Loprrasnna
0

tack för alla bra svar, jag ska nog stoppa in honom i en liten transportlåda så han får vila, sen håller jag ordentlig koll på honom så att han dricker och äter och hoppas på det bästa!

Wand
0

Jag önskar er båda lycka till och vill ha uppdatering om hur det går med det lilla benet och den lilla kroppen i överlag!

Loprrasnna
0

sjävklart kommer jag berätta hur det går om det blir bättre eller värre, ;)

Nali
0

p.s. bor han med andra gerbiler? Isf sätt ner han några gånger varje dag tillsammans med honom gerbiler kan inte vara utan varandra mer än 4-5 timmar för då glömmer de bort sin kompis och sen när han kommer tillbaka så minns dom inte han och då blir det dödligt bråk

Loprrasnna
0

tack, det ska jag göra! kanske en gång i timmen duger? ;)

har inte hunnit sätta ner honom i transportlådan än så det är ju bra nu.

ska gå och göra det nu ;)

Loprrasnna
0

bara en fråga, hur ska jag göra mitt i natten ? då kan jag inte släppa ihop dom ett tag och hur länge ska dom vara tillsammans när jag släpper ihop dom?

Nali
0

gör så att på natten har du honom i den vanliga buren, de lättaste vore ju om du har något galler så du kan avskärma buren för då kan de nosa på varandra och han får inte lika mycket utrymme. Eller så har du allt som de är men håller koll på has ben bara

Loprrasnna
0

jag ska nog hålla honom i en liten bur och kompisen till hjälp då och då, sen på natten släpper jag in honom hos kompisen. då ligger han oftast mest och sover så ;)

jag har sett honom både äta och dricka så jag antar att det inte är något problem. men nu gav jag honom lite extra solrosfrön vilket han accepterar stort, inte så många. men så att han får matlusten tillbaka ;)

Loprrasnna
0

nu tycker jag att jag ska upptadera om hur det går för honom.

han har börjat klättra lite mer och stödja sig lite mer på benet nu.

sen går han också "lite" normalare.

det kommer nog gå bra för honom, han ser inte ut att plågas eller nåt eftersom han klättrar och så med vilja och äter och dricker som han ska

:)

skriver mer sen när han mår så bra han kan må :)

Loprrasnna
0

Skriver lite här igen..

Hans ben "putar" utåt när han går. Men han stödjer sig litegrann på det. Han äter och dricker som man ska och han busar runt med sin kompis Stefan. :)