Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1852 ggr
Tainted123
2011-06-26 14:54
0

Attackerade dottern imorse

Dottern hade nere handen i buren som vanligt imorse och grejjade lite med gerbilerna när den ena helt oprovocerat hoppade på hennes hand och bet henne rejält i fingret. Blödde en hel del och fick åka in till akuten för att göra rent och få penicillin i förebyggande syfte.. Är helt paff, dom har aldrig varit agressiva förut. Dock har den som nu bet försökt gnaga lite på nageln men då har jag tolkat det som att den tror att man har något i handen. Men dethär var helt galet :S

Ska åka in och avliva gerbilen i veckan nu, men frågan är hur jag ska göra med den andre? dom är systrar från samma kull, 1.5 år gamla, köpt i djuraffär. Den andre har vid 1 tillfälle nafsat lite tidigare på fingret men aldrig så det blivit sår, bör jag ta bort henne med? Kommer samma sak hända med henne eftersom dom har samma gener?

[Tassy]
2011-06-26 15:05
0

Att avliva sådär låter lite väl drastiskt. Det vore nog bättre om barnet inte pillrar i buren och skrämmer dem den tid de har kvar. Sedan rekommenderar jag uppfödarfödda djur i fortsättningen. Välj dock uppfödare med omsorg, det finns gott om oseriösa sådana med.

Om det fortsätter hända då kan det dock vara dags att tänka på att ta bort dem, om de visar tecken på att vara väldigt instabila psykiskt. Annars är det bättre att låta dem ha "sitt" ifred någorlunda.

Elenih
2011-06-26 15:09
0

Jag tycker inte du ska avliva någon, ge henne en andra chans, det är ändå djur och visst kan dom bitas rejält ibland (min pojkväns marsvin bet honom så hårt att det börja blöda rejält) det kanske inte var oprovocerat från deras sida, om du förstår? Säger inte att din dotter gjort nått mot dem men man måste ta hänsyn till att det är djur. Gör hon om det så borde du kanske avliva henne. Men i mina öron låter det galet att du ska avliva systern bara för att hon ''kanske också gör samma sak''

elenihadjipetrou.blogg.se

[Tassy]
2011-06-26 15:10
0

#2 Instämmer.

Tainted123
2011-06-26 15:11
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mjo, fick veta i efterhand att man inte bör köpa från djuraffär.. Som det är nu så får dottern inte grejja med dom såklart, och det vill hon iofs inte efter vad som hände idag. Jag tänker att det måste väl vara något som slått slint i huvudet på gerbilen om den gör såhär helt plötsligt? Kan tillägga också att dottern min är en väldigt lugn tjej och gerbilerna alltid varit nyfikna och positiva till henne när dom "leker".

Avlivning på den som attackerade imorse blir det tyvärr, vågar inte ha kvar ett sånt djur då vi inte kan lita på henne mer, blev några rejäla bett :(

Frågan är väl hur jag ska göra med den andre, men tror jag avvaktar.. Hur snart bör man introducera en ny unge efter att den andre "flyttat ut"? Kan man ha en hane och hona ihop då? Hon är ju infertil.

[Tassy]
2011-06-26 15:14
0

Aha, jag missade att det var flera bett. Jag har också varit med om en zoogerbil som fick just världens knäpp och högg och högg och högg såpass intensivt att det bara var att vänta på att han hade tuggat sig trött innan jag kunde plocka bort honom ifrån handen. Då blev det också Avlivning, samt akuten och penicillin.

Tainted123
2011-06-26 15:16
0

Ja.. läskigt att det kan bli så fel :S

Elenih
2011-06-26 15:20
0

Flera bett var det väll inte?

''Är helt paff, dom har aldrig varit agressiva förut. Dock har den som nu bet försökt gnaga lite på nageln men då har jag tolkat det som att den tror att man har något i handen''

och

''Den andre har vid 1 tillfälle nafsat lite tidigare på fingret men aldrig så det blivit sår''

Är vad Tainted123 skrivit och det låter helt normalt…

Nali
2011-06-26 16:05
0

avliva ej, du kan ha skrämt gerbilerna när du tog tag i dom eller rörde dom så dom bet dig av ren reflex

Elenih
2011-06-26 16:17
0

#8 Håller med.

Annars kan du försöka sälja till familj utan barn? Informera dom dock om detta

Wand
2011-06-26 18:53
0

Jag säger som de andra, vänta lite med Avlivning. Det vore ju väldigt tråkigt att de ska förlora sitt liv i onödan då jag är helt övertygad om att det finns massor av folk som gärna skulle ta sig an ett par gerbiler trots detta. Om ni känner er osäkra med att ha kvar dem så kan ni ju sälja ut dem för en mindre summa och se. Och då är det såklart viktigt att berätta om incidenten! 

I fortsättningen när ni ska städa åt dem och så så kan ni/du vara lite försiktig och se hur de reagerar nu. Vad som kan ha orsakat gerbilens anfall kan ju vara ganska omöjligt att ge svar på, kanske blev hon rädd eller kände sig hotad? 

Och som tidigare har nämnt: nästa gång ni ska skaffa gerbiler, om det blir en nästa gång, så ta kontakt med en bra uppfödare! Då kan du vara ganska jättesäker på att de är framavlade med ett så bra temperament som möjligt och inte får sådana infall för sig.

Jag önskar er och gerbilerna lycka till nu i alla fall!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Tainted123
2011-06-26 19:09
0

#7: inte flera incidenter nej, men ett flertal bett idag när det hände innan hon fick handen ur buren. allt gick väldigt fort.

Har svårt att tänka mig att någon vill ha henne när något sånthär har hänt.. som sagt det var inte bara lite fel-gnagning eller så utan en ren attack, och det enda dottern gjorde var att hålla handen nere på spånet som en liten skål när den hoppade på henne och började bita som besatt. hon hade alltså inte ens handen vid gerbilen, utan i mitten av buren som vanligt, och väntade på att dom skulle komma fram och klättra lite på henne som dom brukar göra. så det var ingen naturlig reflex den hade heller som man kan tänka sig att det kan vara om den är rädd eller så. om inte någon som läst tråden här spontant känner att vill ha henne så blir det tyvärr Avlivning, det är den ljusa som syns på min Avatar.

var ganska upprörd när jag skrev förut ang den andre honan, hon kommer att få stanna hos oss och såklart inte sona för vad hennes syster gjort.. jag var nog bara så chockad över vad som hänt och att det kom så mycket blod, förlorade tilliten på dom helt och hållet :/

Elenih
2011-06-26 19:21
0

Åh fan vad hemskt, tycker iaf ni ska ge henne en chans till, det är ju ett djur och ingen människa, klart det händer sånt ibland.

Om ni nu har köpt henne så har ni ett ansvar och jag tycker att ni borde ha hnne i en separat bur och om ni nu är rädda för att det ska hända igen så ta inte ut henne alls. Tycker iaf att det är fel att avliva för en sån sak.

Tainted123
2011-06-26 19:26
0

#12 vill du ha henne då?

det är väl samma sak som att man avlivar en hund om den biter en människa. klart att det är tråkigt, ta mig inte fel där.. men attackerar ett djur en människa, i detta fallet till och med ett barn, så tycker jag att man låter djuret somna in. hur mycket man än älskar djuret.

Elenih
2011-06-26 19:31
0

Klart jag vill, frågan är bara om jag får. Har en hamsterbur men vet inte om det funkar för gebriler.. Har aldrig haft en heller så.. Pröva att lämna henne till någon djur affär, funkar inte det ska jag prata med min mamma och försöka övertala henne

Tainted123
2011-06-26 19:35
0

Prata gärna med din mamma om det, avvaktar mer än gärna med Avlivning om hon har en chans att leva såklart! djuraffären vill inte ha tillbaka henne.. men det förstår jag, är ju ingen kanonpublicitet att sälja ett djur som bitits :/ vi finns strax utanför göteborg.

Elenih
2011-06-26 19:37
0

Ojdå.. vi bor i stockholm. Men vi får se, ska prata med mamma.

Någon annan djuraffär då?

Elenih
2011-06-27 19:27
0

Har du hört av dig till någon annan djuraffär?

[Tess86]
2011-06-27 21:37
0

Jag tror inte att någon djuraffär vill ha ett djur som de vet bits. Djuraffärerna vill ju kunna sälja sina djur, inte syssla med välgörenhet. Om en kund redan klagat på att djuret bits så vill de ju inte sälja vidare det till en annan kund som också kan komma tillbaka och klaga.

Däremot borde djuraffären ta sitt ansvar och att man får "reklamera" djuret till dem. Visserligen är det en levande varelse men det är ju också en vara.

Jag förstår att ni inte vill ha kvar en gerbil som bits så illa, speciellt inte om det är din dotters djur. Man vill ju att hon ska kunna hålla på med djuren. När hon dessutom gör som man ska, och bara sätter ner handen i buren och håller den stilla, vill man ju inte ha djur som springer fram och bits.

Jag köpte gerbil i djuraffär en gång. Då satte jag ner handen i buren och höll den där. Alla gerbilerna hade olika färg så jag försökte minnas vilka som gnagade eller bet och vilka som inte gjorde det. Sedan lyfte jag upp dem en och en. Till slut var det bara en gerbil kvar som aldrig bet mig, den blev det. Han bet aldrig under hela sitt liv, inte ens när jag höll fast honom för medicinering.

Elenih
2011-06-27 21:51
0

Jo men kom igen, har haft flera marsvin och hamstrar som bitit flera gånger så att det kommit blod, en gång vägrade min dvärghamster släppa mitt finger så jag fick typ skaka av henne.. Men det är ju inte så att jag avlivade henne. Tänkte inte ens tanken. Lite får man ju stå ut med.. Men nu var det ju ett barn det drabbade vilket kan vara oturligt. Men jag måste fråga, var du där när hon satte in handen? Hon kan ju råkat göra något (inte med flit då) men jag är ju själv ungdom så jag vet hur det kan vara ibland.

Tainted123
2011-06-27 22:15
0

ja jag har också svårt att tro att de tar emot henne på en djuraffär efter vad som hänt och allt vad en flytt kan komma att innebära för ett redan kanske instabilt psyke..

och ja jag var i rummet, har en soffa precis brevid buren så jag satt med henne när hon hade nere handen. Tycker det är toppen att ni har engagemang att ha kvar marsvin och hamstrar och allt vad det är som bits. men i detta fallet så är det som sagt dotterns gerbiler och då tycker man ju inte att hon ska behöva vara rädd och i värsta fall bli biten fler gånger, och kanske växa upp med en felaktig uppfattning om djur.

Elenih, har du kollat med din mamma? Vad sa hon?

[Tess86]
2011-06-27 22:29
0

Jag har också haft flera djur som bitit, bland annat en råtta som bet väldigt illa, in till benet i fingret på en kompis. Men då fick jag själv ta beslutet att jag ville behålla henne och riskera att bli biten.

Jag menar inte att man måste avliva ett djur som biter, själv skulle jag inte göra det, men jag förstår om man inte vill ha kvar det.

Elenih
2011-06-27 22:34
0

Nej hon är arg på mig just nu så det är inte bästa tiden att fråga. Men jag har bestämt mig för att ta henne endå om detta är ert sista alternativ. Om mamma säger nej kan jag ta henne till min pojkväns lägenhet då han snart ska flytta. Dock kan jag ingenting om just gerbiler men är säker på att jag kan ge henne ett bra liv ändå. Dock har vi problemet med att jag bor i stockholm

Elenih
2011-06-27 22:47
0

Klart jag kan förstå att man inte vill ha kvar dem men dock inte att man avlivar den p.g.a det. Visst ska inte barnen få fel uppfattning men är det mycket bättre att säga att man dödat djuret just på grund av ett bett? Njae jag vet inte… Och förresten är det inte bara dotterns husdjur utan även vårdnadshavarens. Jag tycker att man i så fall borde ha kvar djuret i exempelvis en annan bur eller samma utan att dottern ska få ta upp henne om man är rädd för att samma sak ska inträffa

Loprrasnna
2011-07-01 15:12
0

hörde att du skrev något om att avliva en hund-

min mamma köpte två jack russel valpar.

efter ett tag kunde dom komma och atackera, det gjorde ont men det kom inga sår.

några dagar senare så atackerade dom både mig och min bror. dom gick på min rygg och har stora ärr från den dagen.

men vi sålde dom som jakthundar och där passar dom bra. dom passade bara inte till oss "yngre" utan behövde handskas med nån lite äldre person.

samma sak kan det vara med gerbiler, min gerbil pojke bet mig efter att katten tagit honom och han varit så rädd, så fångar jag in honom och han nafsar mig i fingret.

det blödde rejält och väldigt länge, fingret blev svullet.

men.. nåt kan ha hänt innan gerbilhonan bet din dotter?

hon kan ha varit väldigt rädd. därför ser gerbilen handen som en fiende,

ge henne en andra chans om du inte redan dödat henne!

skulle kunna ta henne, beror på vart du bor och så.

ger alltid djur en andra chans, om det inte gäller dödsfall vilket aldrig hänt mig.

Elenih
2011-07-01 15:26
0

Instämmer! Kan som sagt också ta henne men kan ej komma till göteborg

Tainted123
2011-07-04 20:05
0

Har inte kunnat skriva på ett tag, ledsen för detta.

Hon är fortfarande kvar här hemma, självklart avlivar jag henne inte om någon är intresserad av att ta över henne!

Loprrasnna: Vi bor strax utanför Göteborg. Och som jag skrivit innan så är dottern väldigt mjuk och försiktig med djur och gjorde inget fel alls. Aldrig plötsliga rörelser eller jagat dom eller så, hon håller bara ner handen och väntar på att dom ska hoppa upp på henne. Det är därför jag blev så chockad att det hände :/ Vart bor du?

Elenih: Hade jag haft möjlighet att åka och lämna henne hos er så hade jag gjort det direkt, men har varken bil eller körkort, och jobbar mest hela dagarna nu i sommar så det är lite krångligt :/

Loprrasnna
2011-08-27 10:35
0

Göteborg är ju ganska långt bort.. men sök på internet efter någon uppfödare i närheten? eller så lägger du bara ut en annons på henne för ett rimligt pris och låter någon i närheten köpa henne.

Jag skulle gärna ta hem henne om du bodde lite närmre, men nu bor du så otroligt långt bort.

Har ju en kompis i Höör. Men jag tror inte att hon har någon lust att ta hand om den tills nästa sommar då jag kommer dit..