har fått minna gerbiler nu
hej idag vid 8 så fick jag minna gerbiler (killar) och dom är ca 2 månader och dom är ju så söta men lägger ut bilder imorgon och så släppte jag ut dom på golvet båda sprang ut så var dom där och spran kke 15min sen skulle jag ha in dom i buren jag fånga den ena snabbt men den andra jaga jag i 1 och en halv timme så har ni några förslag hur man fångar dom?
De första dagarna ska du bara låta dem vara i buren. När du ser att de vant sig vid miljön kan du sätta ner handen med lite solrosfrön i, och låta dem komma fram till dig.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
okey
http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d7155e1b9cb462221067fdf-att-bli-van-med-dina-gerbiler
Här har du en bra artikel! Eftersom du jagade den ena gerbilen så länge så kan det vara så att han kommer ta lite längre tid att få tam eftersom han kanske tycker att dina händer är jätte läskiga nu.
Följ tipsen i artikeln och läs på andra sidor hur man gör gerbiler handtama. När dem börjar hoppa upp i dina händer frivilligt och till och med klättrar upp för din arm så kan du testa att släppa dem i t.ex badkaret eller på någon annan begränsad yta. I ett badkar t.ex så behöver du ju inte "jaga" dem när dem ska in i buren igen, i alla fall inte om gerbilerna är handtama. När du vill lyfta in dem i buren igen så kan du locka upp dem i handen med en godis .
Men räkna med att det kan ta ett par veckor innan dess, kan gå fortare och kan ta längre tid, det beror på gerbilerna och hur du hanterar dem.
Nu början så ska du låta dem vara i 1-2 dygn i alla fall. Gerbilerna måste få känna sig trygga i sin bur innan man börjar greja med dem.
Lycka till!
men man kan ju inte låta dom vara dom är ju så söta:O
De är min sambo med, men bara för den skull behöver ja ju inte hålla på med henne jämt, de räcker med att titta…
Tillräckligt trög för att anses som smart
Jag brukar faktiskt hålla på med mina lite redan dag ett, jag tycker inte att det skadar om man är försiktig. Gerbiler är, vad jag upplevt, "anpassningsbara" djur och blir hemmastadda ganska snabbt, och de gerbiler jag träffat verkar nyfikna snarare än rädda i nya miljöer, men detta är nog ganska individuellt. Jag tycker inte att man ska vara för rädd för att hålla på med sina gerbiler redan i början, de måste ju vänja sig vid dig också, och jag tror att det är möjligt för gerbilerna att vänja sig vid dig och buren samtidigt.
Men det är så jag tror och gör, behöver inte betyda att det är det bästa.
Brukar dock inte köra med "fritt-spring-på-golvet" redan första dagen, där kan jag hålla med om att man bör vänta ett tag. Det är bättre med lite "lugnare", mindre skrämmande grejer, så som att mata dem med solrosfrön eller låta dem undersöka dina händer korta stunder.
När gerbilerna är tama blir de automatiskt lättare att fånga, så det kommer att bli lättare med tiden. Det handlar också om en vana, vissa kompisar eller bekanta som ska hälsa på mina gerbiler kan ibland ha riktigt svårt att fånga gerbilerna även om de är tama, det är för att de inte riktigt fått in "tekniken" eller hur man ska förklara det, haha.
Om man har en gerbil på golvet som är omöjlig att fånga in så är det inte en särskilt bra idé att leka "katt-och-råtta" och jaga sin gerbil, man kan istället försöka överlista den genom att gillra någon liten fiffig fälla. Jag har kört med en tom, omkullvält papperskorg där jag lagt några solrosfrön och sedan väntat på att gerbilen ska gå in i papperskorgen och undersöka, och sedan snabbt ställt upp den när gerbilen är därinne, det kräver dock lite tålamod och kan vara lite jobbigt… men man skrämmer inte gerbilen lika mycket då i alla fall.
Lycka till med dina nykomlingar!