Går i Gerbiltankar
Jag hade tänkt skaffa gerbiler om några månader. Fyra små killar hade jag tänkt mig att starta med, men sen får vi se hur många jag har om några år. Men jag har ett par frågor också, eftersom jag senare har tänkt införskaffa honor också och ha lite hobbyavel. Men här kommer frågorna!
*Kan man ha 4 honor tillsammans i en bur fast en av dem har en kull just då?
*Jag har läst både att man ska ha och att man inte ska ha springhjul, ska man det eller inte?
*Är det sant att man inte får ha gallerbur? Om man har en sån här?
*Hur många får plats i en sån bur enligt lagen och hur många tycker du minst man ska ha där? Går det att ha fyra stycken i en sån?
*Var kan jag köpa en sån?
*Var kan jag köpa ett sånt här hus?
*Vet du var jag kan köpa den leksaken som är till vänster här?
*Finns det någon uppfödare i närheten av Märsta?
Tack för svar!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Roligt att du funderar på gerbiler! Svarar så gott jag kan :)
1. Honor fungerar inte mer än två och två.
2. Springhjul ska man inte ha, då de skadar sina ryggar.
3. Man ska inte ha galler överhuvudtaget, även inte den buren du hade på bilden, i gallerbur kan de inte gräva gångar, i och för sig kan man det i den buren på bilden, men många gerbiler på tvångsbetenden och gnagar oändligt mycket på gallret.
4. Det huset har jag aldrig sett, men håll utkik i alla djuraffärer, eller djuraffärer på nätet.
5. Samma svar som nummer 4.
Hoppas du har fått några bra svar iallafall!
Kul att du bestämt dig för gerbiler!
Skulle dock råda dig att börja med 3 killar om du nu gärna vill ha fler än 2. Även om det är lättare att ha fler hanar tillsammans än honor så ökar ändå risken att det blir bråk ju fler man har. Till 3 gerbiler skulle jag i alla fall inte ha ett akvarium på mindre än 150 liter.
*Det går sällan att ha mer än 2 honor tillsammans, i vissa fall funkar 3 men man bör inte ha så många som 4 ihop om man inte har mycket erfarenhet och kan läsa av gerbilerna bra.
*Nej du bör inte ha ett hjul, finns många andra sätt att aktivera sina gerbiler på.
*Nej du bör inte ha ett sådant gerbilarium. Dem är väldigt små och gerbilerna kan inte gräva länge innan de sätter näsan i en vägg. Många börjar dessutom gnaga på gallret och kan göra illa tänder och nos. För att inte tala om att de kan fastna med tassar/svans.
Min första bur till tjejerna var exakt ett sådant gerbilarium, efter två veckor började jag leta efter en Samla låda på 130 liter istället för att det kändes så fel att ha dem i den där buren.
Så gör dina framtida gerbiler en tjänst och köp en Samla från Ikea eller ett akvarium från blocket.
*Enligt lagen kan man nog ha en 3 stycken i ett sånt gerbilarium, den har ju inte så stor bottenyta.
Men den buren rymmer 70 liter och man bör ha MINST 100 liter till 2 gerbiler.
4 gerbiler i en sådan bur skulle jag se som djurplågeri.
*Kolla blocket efter akvarium eller åk till Ikea för att köpa en Samla på 130 liter istället.
*Det är mina bilder du länkat här, huset köpte min mamma när hon var på en djuraffär som hade rea. "Leksaken" är bara ett hus men jag har lagt en stor äppelgren som ramp upp, huset köpte jag på blocket. Båda grejerna kan du säkert hitta i någon djuraffär eller på någon sida på nätet som säljer djurprylar.
Hoppas jag kunde hjälpa dig lite i alla fall
Finns många bra artiklar både här på gif och på zoonen om gerbiler som du kanske skulle ta och kika igenom.
Vill bara tillägga att det där gerbilariet brukar kosta mellan 700-1000 kr i affärena. En dålig, liten bur på 70 liter.
Mitt 220 liters akvarium kostade 700 kr, mitt 150 liters kostade 300 kr. En tjej här på gif köpte nyligen ett akvarium på 200 liter för 200 kr!
Och som sagt finns ju alltid gamla goda Samla lådan för 149 kr :)
Kollade förresten upp Märsta på karta och du bor jätte bra till för att köpa gerbiler från uppfödare! Det kryllar av uppfödare runt Stockholm och Västerås xD Jag har precis fått hem ett par ungar efter att ha letat ett par månader så det är därför jag har lite koll haha, här har du fyra stycken i alla fall som har ungar nu vad jag vet.
http://www.blocket.se/stockholm/Gerbilungar_35347910.htm?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Gerbilungar_35174467.htm?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Gerbilungar___bade_lev_klara_och_snart_klara_35032884.htm?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Gerbilungar_med_stamtavla_fran_lic__uppfodare_34527388.htm?ca=16&w=3&last=1
Sen kan du kolla uppfödare på gerbilföreningarnas hemsidor:
http://www.gerbilforeningen.se/
http://www.svenskagerbilsallskapet.se/uppfodare.html
Hamsterföreningen har en gerbilsektion så några av uppfödarna föder upp både hamster och gerbiler eller bara gerbiler:
http://www.hamsterforeningen.se/uppf%C3%B6dare-1895078
Den första länken var fel, det här är annonsen jag skulle länka: http://www.blocket.se/vastmanland/Gerbilungar_35165883.htm?ca=16&w=3
***Kan man ha 4 honor tillsammans i en bur fast en av dem har en kull just då?
**Nej! Honor bör inte gå ihop fler än 2 & 2. Alt. 3 men då bör det finns lite åldersskillnader. Jag vet uppfödare som haft 2 honor + 1 hane i samma bur just under kullarna vilket har fungerat bra. Men detta är inget man ska prova ifall man inte har väldigt mycket erfarenhet!
Så vid avel:
* Avelspar (1 hane & 1 hona)
* Handparning (den dominanta honan paras och den andra får agera barnpiga)
Vid gerbiler som sällskapsdjur:
* 2 honor tsm (eller MAX 3 om det finns ålderskillnader) i MINST 100 l.
* Så många hanar man har plats med, rekommenderar dock inte fler än 3 till nybörjare. MINST 50 l. per gerbil! (Själv har jag dock haft 130 l. till 3 hanar, detta var dock en väldigt stabil grupp!)
***Jag har läst både att man ska ha och att man inte ska ha springhjul, ska man det eller inte?
**Absolut inte! Hjul och bollar är ett big NO-NO. Gerbiler har en väldigt långt och ömtålig svans som lätt tar skada. Samt att det är väldigt onaturligt för deras rygg. De har också väldigt sköra ben som lätt går av.
***Är det sant att man inte får ha gallerbur? Om man har en sån här?
**De där är fullkommligt värdelösa och påtok för små!
Köp ett akvarium eller en SAMLA-låda. på IKEA. (www.ikea.se)
***Hur många får plats i en sån bur enligt lagen och hur många tycker du minst man ska ha där? Går det att ha fyra stycken i en sån?
**Jag tycker den är förliten för 2 gerbilen. Inte enligt lagen men enligt alla rekommendationer, uppfödare och andra gerbilkunniga. Jag skulle aldrig i mitt liv ha e sådan bur till någon gerbil under några som helst omstänigheter.
***Var kan jag köpa en sån?
**Ingen aning
***Var kan jag köpa ett sånt här hus?
**De flesta djuraffärer har många roliga trähus all välja mellan! Undvik allt i plast och med farliga delar. Var också medveten om att du kommer få byta ut inredningen vart eftersom, eftersom gerbiler gnager på allt! Och då menar jag verkligen ALLT. (och fort går det också)
*Vet du var jag kan köpa den leksaken som är till vänster här?
Återigen, titta i olika zooaffärer.
Men tänk på att det absolut viktigaste är ett väldigt tjock lager med spån (minst 10 cm) och en massa olika roliga kartonger, toarullar och rör!
***Finns det någon uppfödare i närheten av Märsta?
**I Sthlm vet jag att det finns flera stycken.
Själv bor jag i Eskilstuna, men transport brukar alltid lösa sig. Jag har flertalet kullar till salu nu och kullar på gång!
Färger: Black, Nutmeg, Silver nutmeg, cappuccino, Lilac, slate m.m (allt detta även i vittecknat.)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Vill bara påpeka att bilden på mitt akvarium där det bara är lite lite spån är en "före" bild för att visa hur det ser ut innan jag slängde i resten av spånet :) Här är "efter" bilden: http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=3040215
Tack för alla svar! Då får det bli två honor och två hanar sen då. Jag tänkte bara tillägga att jag just nu försöker hitta bra böcker, men den jag läser nu säger att man kan ha gerbiler ensamma så jag ska hitta en annan.
#7 Vad jag förstått så innehåller alla gerbilböcker på marknaden mer eller mindre fel. http://exoticpets.about.com/od/gerbils/tp/gerbilbooks.htm
Om du får tag på en bok så dubbelkolla gärna här, antingen genom att fråga eller läsa artiklar. Jag ska hämta upp en bok imorgon jag köpt som enligt flera ska vara den bästa och mest uppdaterade boken som finns nu och även den innehåller några fel, bl.a att gerbiler trivs bra i 30 liters akvarium.
Så det är jätte bra att du söker information i gerbilböcker men som sagt, dubbelkolla här också. Satsa på någon av de längre gerbilböckerna, skulle tro att dem mer grundligt tar upp skötsel, behov, avel, ihopsättning, föda osv. Vet dock inte hur lätt det är att hitta på svenska.
Vad kul att du ska skaffa gerbiler, det är helt MAKALÖSA små djur!
Först och främst så tycker jag att det känns fel att du ska skaffa 4 pojkar på en gång. Jag tycker att du ska börja med 2, sedan kan du utöka med en i taget (om du skaffar ungar) då du vet att du klarat av de första. Tänk på att de ska bli tama och lära känna dig också, och det är inte alltid som gerbiler går ihop 4 stycken på en gång.
Att ha 4 honor tillsammans är nästan alltid ett dumt drag, då honorna oftast bråkar om de sitter ihop fler än två. Det finns såklart undantag - men du bör ju ta det säkra före det osäkra.
Då mamman har en kull så kan det vara bra att ha en hona med henne, då hjälps de åt med ungarna. Men sedan måste du se till att ha extra burar för ungarna att flytta till då de blir ca 4-5 veckor gamla. Och då ska såklart killarna och tjejerna vara i egen bur.
Du ska INTE ha gallerbur, oavsett hur den är utformad. Dunor brukar funka bra, det är plastburar med ett gallerlock. Annars rekommenderar jag starkt akvarium, dessa är lättast att finna i stora storleker.
Om jag inte misstar mig helt så är det 30x20x20 cm som är det minsta måttet för två gerbiler - det är på tok för litet. Jag hade 90x40x40 för mina 3 pojkar i ett akvarium, mindre än detta skulle jag inte ha för tre stycken.
Ett sådant hus som du länkar till får man lätt tag på i närmaste djuraffär. Jag hade liknande, det var gjort av samma material och hade samma stil, men var lite enklare. Det kostade ca 100 kronor, men blev mycket uppätet. ;)
Leksakerna du länkar till är också väldigt lätta att finna på djuraffärer, men det kan bli dyrt i längden att köpa leksaker - det bästa gerbilerna vet är toalettrullar, äggkartonger och liknande.
Detta kan de krypa under/igenom och gnaga sönder, och "smulorna" som blir kvar blir bomaterial i deras hus. Dubbelt upp!
Ett hamsterhjul ska du inte ha.
Gerbiler (och möss, råttor etc) har långa svansar - och svansen är en förlängning av ryggraden. Tänk dig om du skulle tvingas gå omkring och böja ryggraden uppåt?
Det skulle förstöra ryggen och göra ont. Gerbilerna måste ju hålla upp/böja svansen då de springer i hjulet, och då blir det så.
Dessutom finns det väldigt osäkra hjul där de an fastna med svansen, och om de gör det så fäller de svansen. Det är en försvarsmekanism som gerbiler har för att lätt smita undan ifrån jägare i det vilda.
Så.. du kanske även förstår att du inte ska dra gerbilerna i svansen, haha! Att hålla i svansroten ska gå bra, men jag själv har aldrig gjort det. Jag tycker att det funkar väldigt bra att låta dem komma upp i handen självmant.
Mina gerbiler blev väldigt tama av att jag stack ner händerna varje dag. De sista veckorna så började jag med en grej som fick dem att älska mina händer - jag matade dem med händerna istället för att sprida ut maten i spånet.
Detta gjorde jag på morgonen och kvällen. Då visste de att om de kom fram så kunde de få mat! Det som de inte orkade äta upp la jag dock i spånet så att de inte skulle hungra ihjäl, men efter att jag började med detta så blev de extremt tama och de ryggade inte bort ifrån mig en enda gång. Så fort jag gick förbi så sprang de ut ur huset och försökte kravla ur akvariet för att få komma till mig. Det var jättemysigt!
Tyvärr så är alla 3 döda nu, de dog i Juli. R.I.P.
Bifogar en bild på min lilla Sirius Black och hans favoritsak i världen - toalettrullar!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Tack för alla svar! Men dock har jag ännu inte bestämt om det ska vara Gerbiler eller Afrikanska dvärgsjusovare jag ska ha, är så svårt att välja och man kan ju inte ha alla djur.
Okej, men tänk också på att sjusovarna måste ha en bur på minst 2 kvadratmeter, och att de är endast nattaktiva. Gerbilerna mår bra i ett vanligt, stort akvarium och sover endast korta stunder då och då dygnet runt. Själv har jag varit sugen på sjusovare men jag har inte plats för något så stort, och vill kunna kela med mina djur mycket även med en lampa tänd på eftermiddagen. Sjusovarna måste ha det dunkelt för att komma fram. De är väldigt gulliga, men kan du förse dem med det som behövs?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#11 Ja, det tror jag nog att jag kan.