Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 661 ggr
moonii
0

död och utan öga..

Imorse hittade jag en av våra 3 gerbilbrödrar död. Han va cirka 2,5 år gammal. Han låg lite nergrävt under spån och pappersbitar. Sen såg jag att hans ena öga va borta.. som ett stort hål i ansiktet..

Jag undrar vad som kan ha hänt? Det är min systers gerbil som är på semester och jag tar hand om dom.. Vad har jag gjort fel? Tacksam för svar!

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

han kanske dog av ålder? dem andra kanske har gjort något med hans öga?

moawi
0

När min gerbil Elysian dog hade hennes burkompis gnagt i hennes ansikte när jag hittade henne död på morgonen. Under natten hade alltså burkompisen ätit på henne. Helt normalt beteende som beror på att gerbiler i det vilda är bytesdjur. Om en flockmedlem då ligger död drar den självklart till sig hungriga rovdjur. För att undvika detta äter de kvarvarande flockmedlemmarna upp den döde. Det är helt enkelt en överlevnadsinstinkt.

Ang. dödsorsak kan det finnas flera teorier. Han kan ha haft någon sorts tumör som inte syns, fått en hjärnblödning kanske, lunginflammation… Något var det nog. Men han var ju i alla fall ganska gammal och förhoppningsvis har han levt ett lyckligt liv och man får väl bara hoppas att lidandet i slutet var kort.