Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 531 ggr
Clariiz
2011-08-15 13:29
0

Problem med ihopsättning

Jag börjar med att berätta situationen.

Java och Tjorven bodde tillsammans framtill att Tjorven flyttade ihop och bildade avelspar med Alvin. Alvin flyttade sedan bort från Tjorven när ungarna var ca 3½ vecka och han och Java bodde ensamma fram tills att jag förra veckan satte ihop dem ett par dagar. När de parat sig särade jag på dem igen och idag när Tjorvens bebis alexis fyllt 5 v. tänkte jag sätta ihop henne med Java. Så Java slipper bo själv och får hjälp med ungarna.

Så till problemet. Jag har ingen delad bur elelr möjlighet att bygga någon. Så det jag har gjort är att bygga ihop en hamsterhage med två fyrkanter, som fungerar som en delad bur. Fast de kan ju inte bo där några dagar..

De nosade på varandra genom gallret och allt fungerade bra så jag testa sätta ihop dem. Det gick på någon sekund innan Java flög på lille Alexis och gav henne ett bett under magen och ett på svansen. Jag började om med att låta dem sitta på varsin sida. Efter ett tag tänkte jag testa igen, men då jag inte ville att Alexis skulle få några fler bett tänkte jag att jag skulle hålla Java så att de kunde lukta på varandra och sedan släppa henne lite försiktigt. men nehe då.
Java gav mig ett riktigt bett i fingret, och det var inte ett litet nafs utan jag hörde ett litet knak och sedan satt hon fast. Jag försökta ta bort henne, benda upp hennes käkar och skaka låss henne men hon höll sig kvar. Det tog säker 20 sek innan hon släppte.

Hur ska jag göra? Jag vill inte utsätta varken mig eller Alexis för fler skador.
Tanken var också att de två hanbebisarna i Tjorvens kull ska flytta till mina andra killar, en av bebisarna till Alvin och den andra till Alvins bröde Casper och Bam Bam. Men frågan är om jag vågar sätta ihop dem? Jag vill inte ha en massa blodiga bebisgerbiler..

Eller ska jag flytta ihop Alvin och Java igen och låta dem vara ett avelspar? Trots att jag endast vill ha en kull på Java just nu.. och om jag gör så, vart ska jag sätta bebiskillarna då?

Usch.. jag vet varken ut eller in. När jag satt ihop hane & hona har der fungerat direkt, inga problem alls. Jag kan inte förstå vad en 5 veckors bebis kan hota Java med?
Hjälp, tips och råd tack! :)

och lite OT, behöver man ta stelkrampsspruta för ett gerbilbett?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
2011-08-15 13:43
0

Jag vet inte om du redan kollat upp de olika alternativen för delade burar men jag läste om en här på gif för ett tag sedan som jag tycker verkar väldigt smidigt att göra. Det kan ha varit Solaika, inte säker, men i vilket fall så bestod den delade buren av en Samla låda och en träram med nät (samma sorts design som de flesta av oss har som lock till akvarie). Träramen med nätet fästes i mitten av Samla lådan som en avskiljande vägg och hålls fast med skruvar. Om jag inte minns fel så hade hon alltså gjort hål i sidorna på Samlan där "väggen" skulle vara och så borrat fast skruvar i träramen så det inte finns risk för att den går att putta upp.

Jag har ännu inte behövt sätta ihop gerbiler men den dag jag behöver göra det så ska jag nog satsa på något sånt som delad bur. Glad

Som sagt, jag har ingen egen erfarenhet men när jag läst på gif t.ex så verkar det lite svårt att sätta ihop gerbiler om de inte får bo tillsammans i delad bur någon dag i alla fall.

Clariiz
2011-08-15 14:00
0

Hmm.. det lät ju väldigt smart!
Dock så har jag bara två samla och båda är upptagna. Kan nog inte heller skruva hål i dem..

Jag fortsätter byta sida på dem, dock märkar jag att jag tycker det är obehagligt att bära Java, trots att hon bet för att hon ville komma åt Alexis.
Får se hur det går under dagen (och kanske kvällen).

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
2011-08-15 14:02
0

Ah okej! Men nu vet du i alla fall om du/någon du känner ska till Ikea det närmsta. :)

Hoppas du får hjälp av någon annan här om hur du borde göra, lycka till!

Clariiz
2011-08-15 14:06
0

Mina föräldrar var där igår så det är ju lite synd att jag inte testa sätta ihop dem förren idag :P

Fler förslag är väldigt välkommna! :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
2011-08-15 14:08
0

Eller ska jag låta Java bo själv, ta hand om sin kull själv och sedan låta henen bo med en av ungarna? Klarar hon det?

Så får Alexis bo med mamma Tjorven och syrran Althea som ska bo kvar. Så får man hoppas på att de tre kan bo ihop sen, utan bråk.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com