Hur gamla för sandbad
Hur gammal ska en gerbil vara för att börja använda sandbad. Jag har fått rekomendation att dom ska vara minst 4 månader för att dom är så känsliga mot damm innan. Men mina små älsklingar slíckar sig så mycket så jag tror att dom skulle uppskatta det. Dessutom så märker jag att en av dom kissar på samma ställe ganska ofta så jag tänkte att man kanske skulle kunna ställa in ett sandbad så hon kunde kissa i det.
Ingen har sagt att de är dåligt till oss, har heller inte läst någonting om de. Våra är 7 veckor å fullkomligt älskar sin kruka med sand. Direkt när dom vaknat å springer ut ur huset är de sandbadet dom springer till först ;)
Tillräckligt trög för att anses som smart
Aldrig hört eller läst det heller, därmed inte sagt att det inte är sant. Mina 7 veckors får också sandbada.
Har läst att dem är känsliga mot damm som ungar och lättare kan få problem med luftvägarna men pga dammigt spån.
Så om de inte får sandbada förän de är 3-4 månader så borde de ju verkligen inte få ha något underlag alls som dammar eftersom de grejar mycket mer i spånet än i sanden.
Skulle inte tro att det är någon fara med sandbadet men det kanske finns någon åldergräns på det.
Mina har då sandbad från att dem är riktigt små, har alltid ett sandbad i buren, även när vi har haft nyfödda :)
Jag har sandbad till mina honor med ungar, så så fort de lär sig hoppa i glasskålen börjar den bada! :) Hittade två 4½ veckas badandes igår.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja jag känner att dom nog vill bada. Jag har satt in badet då och då och hon som är 4 månader kommer springade på en gång och rullar sig däri. Den yngre gräver mest i det men har faktiskt rullat sig några gånger. Tack för er feedback. Känns skönt att få lite info från erfarna.
Det är ju dock inte så bra att de kissar i sandbadet, för sandbadet är till främst som bad, inte toalett. Det man oftast strävar efter är väl att de ska uträtta sina behov någon annanstans.
Men jag har aldrig hört att det ska vara dåligt för små bebisar, jag plockade hem min första gerbil då han var 5 veckor och han fick sandbad på en gång.
Det är väl bara när de är riktigt små + mamman precis har fött som det är dåligt, av vad jag har förstått.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?