Ni som köpt omplaceringar
Som vi nog alla vet så finns det en hel del gerbiler som behöver omplaceras av olika skäl.
Jag har ett par honor och ett par hanar nu så det räcker med gerbiler här men när tjejerna går bort skulle det kännas bra om man kunde ta ett par omplaceringar och ge dem ett bra hem.
Instinktivt så vill ja ta hand om gerbiler som har dåliga burar med dålig inredning och/eller sitter själva etc. eftersom de har störst behov av att komma till ett bra hem.
Var har ni för erfarenheter av omplaceringar? Hur har dem varit mentalt? Rädda? Aggressiva?
Nu är det ju i alla fall minst 2 år (hoppas jag ju i alla fall) tills töserna går bort men undrar om det är något speciellt man bör tänka på när man köper just omplacerade gerbiler?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
mina två är ju omplacering från barnfamilj. pga astma och allergi, men dem var väldigt tama och älskade :) så inga problem här :p
#1 Ah så bra :) Jo kan tänka mig att det finns flera gerbiler från bra hem som faktiskt måste göra sig av med dem av en bra anledning.
Menar inget illa till någon nu men jag tycker inte det är acceptabelt att köpa gerbiler och två månader senare komma på att "Ne jag har nog inte tid för det här". Sånt får man ju refklektera över innan man tar det beslutet att köpa djur.
I vilket fall så är jag fundersam över de gerbiler som, oavsett anledning till omplacering, har det ganska kasst.
Finns flera gerbiler på blocket som är ensama, bor i små dunaburar med ett pyttelager spån osv. Vet inte om det finns kvar men fanns en uppe med en gerbil som blivit badad och vart helt ruffsig på bilden..
Det man vill se är ju en gerbil som blir överlycklig över att få bo i ett stort akvarium med en massa massa spån.
Men man kan ju lika gärna få en aggressiv gerbil som bits pga dålig hantering i förra hemmet.
#2 ja jag förstårdin känsla, jag såg nyss ett marsvin i en miiinibur på blocket inte så långt från mig, man måste hindra sig!
Jag har köpt två omplaceringar, deras uppfödare skulle dra ner på antalet gerbiler rejält så hon sålde ett ganska stort antal gerbiler i olika åldrar.
De honor jag köpte tror jag var runt ett halvår när jag köpte dem (minns inte exakt), de var inte ungar i alla fall, men de kom ju från en seriös, registrerad uppfödare, så det är ju inte samma sak som att köpa några vanskötta gerbiler på Blocket.
Jag upplevde att de var lite räddare i början än de unga gerbiler jag köpt, men de anpassade sig ändå ganska snabbt. 
Och ja, man kan inte låta bli att vilja rädda alla små ensamma gerbiler på Blocket som bor alldeles för litet, man vill bara pussa om dem och ge dem ett fint hem. 
#4 Jo precis, samma som när man ser gerbiler i dåliga djuraffärer. Fast dem i djuraffär kan man ju inte "rädda" på samma sätt. Asså visst, man räddar ju de gerbiler man köper men så kommer det ju ett nytt gäng och flyttar när man väl köpt dem fösta ><
Men det får allt bli omplaceringar nästa gång (förutsatt att jag vill fortsätta hålla på med gerbiler om 2-3 år). Skulle kännas bäst om jag kunde ta ett par som haft det ganska dåligt men samtidigt vill man ju inte ha gerbiler som bara bits och är jätte skygga, som inte går att "förbättra".
Det jag är rädd för är väl egentligen att man kommer och känner sig så duktig för att man tar hand om en gerbil som blivit vanskött och så får det hela sluta med avlivlning för att gerbilen är så stressad och ostabil.
#5 skulle du behöva avliva har du iaf gett den en chans :) det är ju inte ditt fel isf :) har man tur får man gerbiler som någon haft intresse för någon gång, så att dem är tama "innerst inne" så får man locka fram det, annars får man se det som ett "projekt" får se med mina ev kaniner .. dem är verkligen ett projekt, men känns bra att iaf försöka och ge dem en chans
#6 Det har du ju rätt i :) Vad jag förstått så är tamhet ärftligt. Eller inte just tamhet men vissa djur är genetiskt mer benägna att bli tama och inte nervösa.
För min del så behöver dem inte bli jätte handtama ifall att det nu inte skulle gå hur mycket man än jobbar med dem, bara de blir tillräckligt tama så att de kan få ett bra liv utan stress. Man vill ju inte ha gerbiler som springer och gömmer sig och inte vågar komma upp när man ska byta mat/vatten/sand. För att inte tala om när man behöver ta ut gerbilerna för att städa.
Skulle ju kunna ha ett par omplaceringar och ett par från uppfödare. Fyra gerbiler känns lagom för mig i alla fall, eller ja, två flockar. Skulle ju också funka med 2 gerbiler i ett akvarium och 3 i ett annat.
Vad är historien bakom kaninerna du pratar om?
#7 Ja men då fixar det sig säkert! Min kompis har 2 st mkt överviktiga,rädda och osociala kaniner. Hennes kusiner har 2 st som är föräldar till dem (inavel, då mamman är faster till pappan med :s) vill hjälpa dem, så om min sambo går med på det ska jag ta dem. bygga stor bur och hage och jobba med dem, ge dem en chans :)
Mina gerbiler tänker jag än så länge hålla kvar, men jag börjar fundera på att ge dem till någon annan då jag tror att jag börjar reagera på buren. Har alltid hostat och nyst lite ¨pga dammet som kommer upp när man städar men nu sist så känndes torrt i halsen och jag var tvungen att gå ut från rummet och hämta ny luft även om jag hade fönstret öppet..
inte för att jag svarade på någon fråga allst men men :P
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
#9 Föreslår att du byter strö till dem ifall det inte är själva gerbilerna du reagerar på :) T.ex hampaströ, Stl-strö eller toa-lätt.
Jag vet ju inte vad det är jag reagerar på tyvärr men jag vägrar tro att det är djuret i sig.. Men vad är Stl- strö och hampa-strö?
#11 Stl är typ upprivna kartongbitar om jag förstått rätt och hampa strö är strö gjort på hampa (en version man inte röker haha). Vet inte med Stl men hampa ska vara allergivänligt och inte damma så mycket. Jag tycker personligen att hampa dammar mycket mindre än vanligt kutterspån.
Okej hmm.. Jag har vanligt spån som jag brukar köpa i jätte pack på Granngården eller liknande.. mrn jag tror inte det är spåånet jag ragerade på, det var nog dammet efter allt som var i buren ( hö, spån, kartong, mat, sand osv ) för jag ragerade inte på spånet när jag fortfarande hade kanin och marsvin.
#13 stl dammar inte mycket, prova så vet du vad du reagerar på :) man ska inte ha hö :)
#13 Spånet är ju ändå det som dammar mest av det man har till gerbilerna så testa i alla fall t.ex Stl, kan mycket väl göra skillnad. Finns flera trådar här på gif om människor som är allergiska mot damm och vad dem har för underlag till sina gerbiler.
Man kan ha hö till gerbiler så länge man går igenom det för att upptäcka ev. ohyra men det är ingen nödvändighet så det kan du ta bort för säkerhets skull och ge dem toapapper att boa med istället.
14# Jag har alltid haft hö och tänker fortsätta ha det. Inga av mina gebiler har mått dåligt av det.
16# Bara du kollar efter ohyra så är det ingen fara alls men eftersom du uppenbarligen reagerar på något så kan du ju testa att inte ge gerbilerna hö eftersom dem inte behöver det, även om de tycker att det är kul.