Nya gerbiler!
Hej!
Skulle behöva hjälp av er experter.
Vi fick hem våra två små flickor i helgen. Dom är 3 resp 4 månader gamla. Vi håller nu på att försöker få dom tama. Sätter vi ner handen i buren så kommer dom och äter av det vi bjuder på. Dom stannar oftast kvar och äter i handen. Vad är nästa steg? Hur gör vi nu? Dom blir inte speciellt oroliga av våra händer utan verkar mest nyfikna på vad vi gör. Fast håller dom på att gräver eller något annat viktigt när vi sätter ner handen så fortsätter dom med det dom gjorde. Handen är inte så spännande så att dom avslutar.
Jag tycker egentligen inte om att ha djur i bur utan vill att dom ska få springa på stora ytor. När kan vi börja ta ut våra tjejer? Hur beter vi oss? Kan man sätta dom i sängen? Tänk om dom hoppar ner? Vad är bästa stället att börja på? Förstår dom att dom inte ska hoppa ner eller har dom inte det förståndet?
Snälla hjälp oss på vår resa. Det är våra första små gerbiler.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag tycker att det låter bra det ni gör, dem vänjer sig. När dem är vana vid er och buren så kan ni börja ta ut dem på T.ex sängen så att demfår springa av sig! Kul att ni har fastnat för dem små :)
Men tror du vi får tag i dom igen om vi släpper ut dom på sängen?
Olika gerbiler reagerar olika när dem är på lite högre nivåer, vissa (som mina) försöker genast hitta ett sätt att komma ner och hoppar om det inte finns klättermöjligheter, andra håller sig snällt på sängen/bordet. Om ni är två så kan ju en t.ex sitta i sängen med gerbilerna medan den andra sitter på golvet och ser till att ingen försöker smita ner.
Om ni har badkar så kan ni ju testa där först, där finns det så klart en risk att de hoppar upp på kanten men då är det ju bara att låta dem gå upp i handen (eller ta upp dem) och sätta ner dem igen.
Personligen tycker jag att bästa sättet att rasta gerbiler på är i en lekhage så man kan sitta på golvet med dem. Fast det kan ju vara för att mina gerbiler som sagt inte vill hålla sig på en liten yta om det finns möjlighet att ta sig ner/ut/upp.
Med lekhage menar du en sån där 8 kantig bur som består av kompostnätsliknande galler sidor? En som man kan sätt upp på golvet? Det var nämligen en sån jag funderade på om vi skulle ha. Skulle dom trivas i sån tror du? Kan man sitt ner i buren tillsammans med dom? eller är det bättre att låta dom vara där inne själva?
#4 Ja antingen en sån eller så sätter man ihop en själv. Jag har t.ex kompostgaller som jag satt fast nät på, blev nämligen över nät efter att jag fixat locket till tjejernas akvarium. Andra har gjort lekhagar av stora träskivor.
Såna lekhagar man köper i djuraffärer/på nätet är bra eftersom de inte går att klättra upp för, däremot så prövar en del gerbiler att hoppa upp men då är det samma sak som gäller som om man har dem i badkaret, bara att lyfta ner dem.
En så lekhage jag har kan gerbiler klättra upp för men det kan man säkert lösa genom att ha tätare nät som inte går att klättra upp för.
Sen så är det så klart helt olika gerbiler, vissa varken försöker klättra eller hoppa ut medan vissa bestämt SKA UT. Man får pröva sig fram helt enkelt, har man tur fattar gerbilen efter att ha blivit nedlyft X antal gånger att "Hm.. Det lönar sig inte att klättra upp". Eller så kan man behöva lägga in fler roliga grejer i hagen eller försöka göra den större.
Om ni har ett rum t.ex sovrum som är relativt säkert på ena sidan men inte särskilt lämpligt på andra sidan (t.ex datorhörna, tv, sladdar) så kan man använda lekhagen för att spärra av halva rummet istället, eller ett hörn för den delen så att det blir mer plats i hagen.
Jag har en gerbil som är väldit skraj av sig, dåliga nerver helt enkelt. En period så kunde jag inte sitta med dem i deras lekhage och det märktes fort att hon blev sämre. När jag justerade om lite grejer (hade bytt rum nämligen) och kunde sitta med dem igen så blev hon bättre och vågade komma upp i min hand igen.
Fördelen med att sitta med sina gerbiler i lekhagen är att dem på sina egna villkor kan komma fram och lukta.
I början när jag hade mina tjejer lösa i rummet så fick dem godis när dem kom fram till mig och samtidigt "klickade" jag med tungan. När dem började hoppa upp på mina ben fick dem också godis, och jag gjorde samma läte. Likadant när dem började klättra upp till min axel via mina armar. Om de gick på golvet typ en halvmeter framför mig så tog jag en bit godis och viftade lite med handen på golvet (för att gerbilerna skulle upptäcka handen/godiset) samtidigt som jag klickade och då sprang de så klart fram för att ta godisen.
Idag kommer mina tjejer springande när jag klickar med tungan, även om de är på andra sidan rummet (inte alltid dock, de är ju lite egensinniga). Väldigt praktiskt när man vill ta in dem till akvariet igen.
Poängen är att man får väldigt bra kontakt med sina gerbiler genom att sitta med dem just för att de kan välja själva att gå fram eller ej, man behöver ju inte tvinga sig på dem. 
Tusen tack för bra info. Speciellt som du säger att man förknippar ett ljud till postiv belöning. Vi jobbar på med godis i buren, men en av tjejerna är inte så intresserad av mat. Har inte hittat något som hon verkligen verkligen vill ha. Har jag mat i handen och sätter ner min hand så kommer hon och börjar begrava mina hand med maten i. Som om typ hon vill spara till senare. Men igår när jag satt och titta på henne när hon höll på att flytta deras bo från ena sidan till den andra och sprang för att leta efter mer bo material så tog jag lite bitar av toa papper och stack ner i buren. Då kom hon gladeligen och hämta det jag gav henne, om och om igen. Då kunde vi till och med klappa lite försiktigt på henne. Jag har haft lite svårt att nå fram till henne förut. Hon är inte rädd för handen, bara lite ointresserad. Men nu när jag gav henne papper va det som om vi konektade lite. Den som är lite yngre fattade dock inte vad hon skulle med pappersbitar till, hon ville hellre ha solrosfrön.
Tror att vi köper en sån där lekhage. Funderar bara hur jag ska lyfta över dom i den. Som det är nu så sitter dom ju inte stilla tillräckligt länge för att jag ska kunna skopa upp dom. Det är väl lättare i buren, men sen ska jag försöka få över dom från lekhagen till buren igen, det kan bli knivigare.
Åh tack själv för det där tipset om toapapper! Har änna snöat in mig på att man ska muta dem med mat.
Ut eller in så är nog lättast om du kan locka upp dem i handen och ge dem belöning. Min ena tjej (den som inte är nervös av sig) nästan flyger upp i min hand när jag sträcker in handen och hon vill komma ut i lekhagen.
Till slut kommer dem mer eller mindre förstå att din hand leder till det där roliga stället, eller i alla fall förstå att din hand = något positivt, oavsett om det är godis eller att få komma ut i lekhagen.
Hur du ska muta hon som inte är så matintresserad vet jag dock inte, det är ju bra om hon kan få någon godis som belöning, speciellt när du ska träna henne att komma upp i din hand och sitta där en stund.
Ni får nog fortsätta prova er fram helt enkelt, prova olika nötter och frön (utan salt/socker så klart), knäckebröd har funkat bra för ett par vars gerbiler inte är så förtjusta i nötter, mandelflarn, vetegroddar. Kanske tycker hon mer om ägg eller kött som godis.
http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=1324799 Här finns många tips på olika saker gerbiler kan äta (även några roliga recept på t.ex fröstänger, dock aldrig provat själv).