Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 1312 ggr
thildatessie
0

Bästa hamsterpelletsen?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vilken pelletssort är bäst enligt dig och varför? Hur mycket får dina gerbiler varje dag?  Jag har Gerbile Nature för att inte behöva blanda själv och är nöjd :) Finns dock solrosfrön i, är inte det mycket fett och ska bara vara som godis??

thildatessie
0

ska såklart stå gerbil, haha kan någon ändra ;)

[Jessica_91]
0

Jag har också Gerbil Nature och jag plockar ur alla solrosfrön, jordnötter och pumpafrön för att ge som godis istället. Tycker det är bra så slipper man gå och köpa godis separat. Glad Tror dock inte att det är för mycket "godis" i en portion Gerbil Nature, fast om man ger dem Gerbil Nature utan att plocka ur det så ska man nog inte ge dem ännu mer solrosfrön etc. utöver det som finns i maten.

thildatessie
0

#2 okej jag plockar inte ut, men ger inte "godis" mer än några mandelspån någon gång ibland. Hur mycket ger du dina? per gerbil

[Jessica_91]
0

#3 Jag testade precis att fylla upp tjejernas matskål med Gerbil Nature, en full skål till de två tar slut efter 3 dagar. Jag tog ut godiset som blev totalt 18 solrofrön och 2 pumpafrön. Det låter mycket med 18 solrosfrön men eftersom de är 2 gerbiler och maten räcker i 3 dagar så blir det i snitt 3 solrosfrön/gerbil varje dag. Sen vet man ju inte ifall gerbilerna käkar upp det goda direkt men då får dem ju inget godis de andra två dagarna utan får bara äta den andra maten.

Jag brukar ge mina ungefär 2-3 solrosfrön, 1 jordnöt och/eller 1 pumpafrö var/dag. Mina har alltid hållt vikten så verkar som att det funkar bra. Sen så får mina tjejer springa lösa antingen i mitt rum eller lekhage 1-2 timmar varje dag så det kanske inte funkar lika bra för ett par gerbiler som bara är i sin bur/akvarium eller är lite lata av sig. 

Största anledningarna till att jag ger dem godis i handen och inte låter det vara kvar i maten är att jag tränar agility med dem + att den ena av dem har lite dåliga nerver så jag försöker att varje dag träna henne med att känna sig trygg i mina händer (med hjälp av godis).

thildatessie
0

#4 ok, så du ger inte varje dag?

[Jessica_91]
0

#5 De dagar de inte får är om jag är bortrest (mamma fixar med mat och vatten) eller har väldigt mycket att göra men det är någon gång då och då så för det mesta så blir det godis varje dag. Om jag har mycket att göra, t.ex när jag hjälpte pappa med flytt så brukar jag bara ge dem varsitt solrosfrö direkt i akvariet men för det mesta så får dem när dem är ute med mig i rummet Glad

thildatessie
0

#6 okej :)

Clariiz
0

Jag ger mina en egen blandning med pretty pets som bas. Dock har jag fått ca 5 påsar gerbil nature som jag ska testa.
Har hamster nature till mina hamstrar och de mår bra av det så jag antar att det fungerar lika bra för gerbilerna :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

thildatessie
0

#6 menade egentligen maten, haha sorry att jag var otydlig ;)

AnneN
0

Jag använder pretty pets eller gerbil nature som grund och gör en egen blandning utifrån det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Jessica_91]
0

#6 Jaha haha ja, dem har alltid en skål med Gerbil Nature ^^

#10 Behöver man blanda Gerbil Nature med annat, räcker det inte som det är? Har kollat innehållsförteckningen men det gör mig inte klokare haha xD Finns det någon bra lista på hur gerbilers intagningsbehov ser ut av olika ämnen som man kan jämföra med?

AnneN
0

#11 Jag har testat att ge det bara som det är till mina gerbiler, men de behöver mer energirik mat för att inte tappa vikt så därför har jag det bara som grund.

Men om man har gerbiler som inte behöver extra för att hålla vikten så är det säkert ett bra foder att ge som det är.

_**/Mvh Anne

thildatessie
0

egentligen behöver man inte blanda, det är ju ett foder som passar för dem som inte vill blanda :)

[Jessica_91]
0

Ah okej, bara om man har gerbiler som lätt går upp eller behöver lägga på sig vikt som man behöver blanda Gerbil Nature då :)
Jag har nämligen funderat på att blanda i lite sockerfri müsli, mest för att det ska bli lite mer varitaion egentligen men vet inte om det kanske är dåligt att blanda i müsli i ett redan bra sammansatt foder.

#12 Vad blandar du i till dina gerbiler som behöver lite extra? Kan var bra att veta i framtiden :)

AnneN
0

#14 Jag blandar lite olika, men müsli (osötad), fröer, nötter, torkad frukt/grönsaker, hund- eller kattmat

_**/Mvh Anne

thildatessie
0

#11 Går dem inte upp mycket i vikt om dem har fri tillgång? Känns som att mina har gått uppmycket sedan jag bytte till Gerbil nature..kanske borde börja att ta bort solrosfröna..

[Jessica_91]
0

#16 Antar att det beror på gerbilerna, hur mycket de rör på sig osv. Mina håller vikten i alla fall.

Om du tycker att dem verkar lite runda så väg dem och börja ta bort solrosfröna, jordnötterna och pumpafröna och väg dem igen om någon vecka. Får dina gerbiler komma ut och springa nånting utanför buren/akvariet?

thildatessie
0

#17 dem var mindre innan, då fick dem sockerfri musli, hos dem förra fick dem råttpellets.. :s får börja med att ta bort det, minst en timme om dagen är dem i sin rasthage :) väger dom ungefär en gång i månaden

[Jessica_91]
0

#18 Ja testa och se om det hjälper :) Kan ju vara så att dem inte är så aktiva allmänt. Mina tjejer både skuttar runt och gräver väldigt mycket så kan vara därför dem håller vikten.

Har läst i alla fall att alla gerbiler ska ha fri tillgång till sitt foder, om de lägger på sig så ska man ändra innehållet, inte mängden. Så om de fortfarande skulle vara lite runda även när du tar bort "godiset" i maten kanske du kan börja blanda ut maten med något annat.

southdakota
0

Jag köper stora påsar med Hamster Nature, 2.5 kilo tror jag det är, dessa stora påsar finns tyvärr inte till gerbiler (i alla fall inte på djuraffären jag handlar av), fast hamstrars och gerbilers näringsbehov liknar ju varandra. Jag brukar sedan komplettera detta foder med lite annat gott som vi har hemma. =)

thildatessie
0

#19ok ja jag får testa :p

[Jessica_91]
0

#20 Det finns faktiskt till gerbiler med ^^. För 4 månader sedan bad jag en väninna köpa Gerbil Nature till mig då hon skulle åka till en djuraffär som hade 70-80% rea. Trodde att jag skulle få den vanliga påsen (runt 1 kg va?) som här kostar 60 kr i vanliga fall. Till min glädje kom hon istället hem från rean med en 2,5 kg säck för 40 kr :D

southdakota
0

#22 Oj, det var ett riktigt bra erbjudande! :) De är ett ganska dyrt foder annars, tror jag betalar nästan 200 för 2.5 kilos säckarna, inte billigaste butiken heller… =/ Men men, djur är ju aldrig helt gratis :)

thildatessie
0

vad hände  med dem sista kommentarerna??

[Jessica_91]
0

#24 Om du menar att vi gick lite off topic så ber jag om ursäkt, ville bara påpeka att Gerbil Nature finns i stora förpackningar också. :)

AnneN
0

#25 Det fanns förut, men var på DjurMagazinet här i Luleå igår och frågade efter den större påsen och fick då veta att det utgått ur sortimentet hos leverantören Rynkar på näsan

_**/Mvh Anne