Blöder på magen - Varför?
Upptäckte precis att en av mina gerbiler blöder lite under magen, rättare sagt vid Doftkörteln. Torkade rent och kollade hur det såg ut, men det verkar inte vara någon knöl. Det har aldrig hänt förut, så jag ska hålla ett öga på det imorgon och se om det blöder något mer. Någon som vet vad felet kan vara? Bör jag ta honom till någon veterinär/smådjursexpert?
Tacksam för svar!
What doesn't kill you makes you stronger.
Hände min ena förut också, dock hade det redan torkat. Aldrig hänt förut och han hade inte ont. Två dagar efter var det helt läkt..
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
det var inte ett bett?
Tror inte det är ett bett. Kollade såret idag igen och det blöder inget just nu, men när jag känner under magen känns det plötsligt som om det är en liten bula där. Tror ni det är en tumör? Har precis mailat gerbilföreningen för hjälp. Vill inte gå till en vanlig veterinär då de friskförklarade och skickade hem en av mina förra gerbiler trots att han antagligen hade en tumör i huvudet.
Det skulle väl helt enkelt kunna vara svullet eller en varböld typ men hade jag varit du så hade jag letat upp en bra veterinär och åkt dit så fort som möjligt för säkerehts skull. Håller tummarna för att det inte är någon tumör i alla fall!
okej, jag säger som #4 Hitta en bra vet och åk dit :) då får du verkligen veta vad det är :)
Tycker tyvärr det låter som en tumör, du kanske kan ta en bild på Doftkörteln så blir det lättare att avgöra. Finns en artikel om gerbilers doftkörtlar här på sidan som du kan ta en titt på: http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d715b3fb9cb46224406afc5-en-artikel-om-gerbilens-doftkortel
Eftersom det är en hane så är risken större att det är tumör eller början på en tumör, hur gammal är han?

Ni tror kanske inte att det kan vara så att gerbilen har blivit biten, för har man blivit biten blir det en liten bula ett tag efteråt. Det behöver ju inte alltid vara en tumör när folk säger att gerbilen ahr en bula:)
#7 Grejen är väl att pga att tumörer på Doftkörteln inte är så ovanligt så är det bättre att åka till veterinär och låta dem avgöra än att bara vänta och se om såret läks av sig självt.
Men vi hoppas ju säkert alla på att det bara är ett sår som du säger :)
Har kollat upp det nu och det verkar som det kan vara ett bett trots allt. Den har inte växt något, och jag upptäckte ett litet bitsår på en av de andra gerbilerna, så det ser lite ut som de två hamnade i bråk. Dock blödde det lite igår, men jag har sett honom klia på det så förhoppningsvist var det sårskorpan som han kliade sönder. Men jag har pratat med en expert som gerbilföreningen tipsade om så jag håller det under uppsikt ifall "bulan" plötsligt skulle börja växa. Jag håller tummarna för att det helt enkelt läker snart, då veterinären jag kontaktade tyckte han var för gammal för en operation, ifall det skulle vara en tumör i alla fall.
Tack för alla svar!