Hur många gerbiler i en maxi duna?
En enkel fråga: hur många gerbiler är tillåtet att ha i en maxi duna?
Här kan du läsa att man får ha 2 gerbiler i en bur som är 0,12 m2 och sedan ännu en gerbil för varje 0,06 m2. Alltså 3 gerbiler på 0,18 m2, 4 gerbiler på 24 m2 osv. Minsta höjden ska alltid vara 20 cm.
När jag kollar maxidunans mått på den här sidan; http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/2865 så är en maxi duna ungefär 5000 cm2 vilket är, om jag inte är helt ute och cyklar, 0,5 m2.
Kort och gott, du får ha 8 gerbiler i en maxi duna enligt lag.
Men med en höjd på 37 cm så rymmer en maxi duna 188 LITER, som man ju brukar prata om istället för area när det kommer till gerbiler.
Även om man bortser från att det blir alldeles för trångt med 8 vuxna gerbiler i en sådan duna så skulle jag tro att det är i stort sett omöjligt att ha så många gerbiler utan att det blir bråk, även med hanar.
Men du ska säkerligen inte ha så många gerbiler i vilket fall? 
Oj åtta stycken??? Nej jag köpte tre gerbiler idag o har dom tillfälligt i en maxi duna tills jag köper nåt större hade jag tänkt. Men då var det någorlunda ok iaf med tre stycken som tillfällig lösning :)
#2 Jo så ser lagen ut, vet inte om man ska skratta eller gråta >< Vanligtvis säger man ju dock 100 liter för 2 gerbiler så det blir säkert inga problem alls med 3 i en maxi duna :)