Gerbil som bits!
HEjhej! Behöver lite hjälp.. Har haft mina två gerbilhonor nu i tre dagar och det har inte varit några problem med dem förrän nu. Första dagen var de väldigt nyfikna och glada, ingen av dem bets. Andra dagen började Zelda, den mest nyfikna och pigga, nafsa på mig vilket jag inte hade några problem med.. Men idag när jag bara tog ner handen i buren bet hon mig rejält så att det började blöda. Hon nafsade bara först sen bet hon hårdare och hårdare.. Trodde först att det bara kanske var ett misstag och tog ner handen försiktigt igen och hon bet mig hårdare denna gången! De håller även på att krafsa på sidan av buren hela tiden.. Och när de bygger gångar blir det inga gångar utan bara stora "hål".. Är rädd att de mår dåligt eller liknande.. Hur ska jag göra? Har just nu en relativt liten bur för dem och håller på och letar akvarium för fullt men man behöver ha pengar med.. Försöker ha dem ute så mycket som möjligt men de uppskattar inte direkt det.. Vågar inte ta upp handen i buren igen när Zelda bits så hårt.. 
Glömde även att tillägga att de är köpta från en zooaffär..
När man får hem gerbiler så ska man låta dem vara ifred ett par dagar i alla fall, innan man börjar pyssla med dem och först när dem vant sig vid dina händer så kan du ta ut dem ur buren.
Tänk dig själv, dem har tagits från sitt hem i djuraffären och kommit till en helt ny bur med främmande föremål och dofter. De måste få vänja sig vid buren först så att de känner sig trygga där. Skulle tro att det är därför dem bitit dig. Så låt dem vara ifred några dagar nu så att de kan göra sig hemmastadda, sen kan du börja gräva lite i spånet med fingrarna och bjuda på godis så de vänjer sig vid dina händer.
Sen så är det ju olika gerbiler, vissa blir handtama och trygga väldigt fort och andra kan ta väldigt lång tid på sig.
Det där med att dem gräver mot väggarna är ett ganska vanligt problem vad jag förstått, det kan hjälpa med en större bur, vad bor dem i för bur nu och hur djupt lager spån har dem? Mina tjejer brukade gräva mot väggar och kunde hålla på hur länge som helst, då bodde dem ändå i en 130 liters Samla låda. När dem fick flytta in i sitt 220 liters akvarium så slutade dem nästan helt att gräva mot väggar.
Hur gamla är dem? Alla gerbiler kan inte gräva gångar, det kan vara så att dem aldrig fått lära sig hur man gör (vilket kan vara kopplat till att dem gräver mot väggar). Kommer du ihåg hur djupt spånlager de hade i affären? Sen så har du ju bara haft dem några dagar, det kan ju visa sig att dem börjar gräva sen.
Håll ögonen öppna på blocket efter akvarium, ibland dyker det upp såna som är billiga och stora. Hur mycket hade du tänkt lägga ut?
Okey, det ska jag göra! Jag har en samla låda med och jag håller koll på blocket men jag vet inte riktigt hur ett bra akvarium ser ut, många ser slitna och gamla ut och jag är rädd att de kanske går sönder eller liknande.. Ungefär 500 kr på ett akvarium om det går, annars lägger jag ut mer.. Vill bara att dem ska må bra! Jag vet faktiskt inte hur gamla de är, det sa dem aldrig i zooaffären och jag tänkte inte på att fråga i mitt lyckorus! I zooaffären hade de kanske 5 cms djupt spånlager i affären så det kan ju vara att de aldrig lärt sig gräva.. Det fanns absolut ingen tillgång till att kunna gräva i zooaffären, så mycket vet jag iallafall..
Tror inte det är någon fara för att de skulle gå sönder, dem flesta akvarier som ser lite slitna och smutsiga ut kan man säkert skrubba rent, glaset suger ju inte åt sig skit som t.ex trä kan göra. Jag var tvungen att skölja ur båda mina akvarium från blocket själv och dem blev så fina så :)
Du behöver inte säga exakt stad men vart i Sverige bor du?
Jag har som sagt två akvarium, det ena är 220 liter och kostade 700 kr. Då ingick dessutom ett 50 liters akvarium + pumpar, doppvärmare och massor av andra tillbehör.
Det andra är 150 liter och kostade 300. Jag hade bestämt mig för ett annat lika stort för 500 men samma dag så dök det andra upp för 200 kr mindre.
Så lite beroende på vart du bor så kan du säkert hitta något stort för runt 500 kr. :)
Jag vet inte om vuxna gerbiler kan lära sig gräva men du kan ju testa att hjälpa på traven t.ex genom att gräva ner toarullar och själv gräva ett hål ner till toaruller. Vet inte om det funkar men du kan ju testa, har du tur så springer dem ner in i toarullen och börjar gräva för att ta sig ut genom motsatt hål i rullen.
Okej, superbra! Då vet jag vad jag ska satsa på :) Tycker du att 150 liters är lagom för dem eller du hade rekommenderat ett 220 liters? Jag bor vid Lund i Skåne.
Jag har provat det med toarullarna men de är inte så intresserade tyvärr..
Större är ju alltid bättre för då får man ju plats med mer spån och mer roliga grejer, det blir roligt både för gerbilerna och en själv som ägare. Men har du inte plats/råd för ett på 200+ liter så funkar ju ett 150 liters bra också :)
Ibland har man ju tur och hittar ett väldigt stort akvarium för en billig summa i jämförelse med andra akvarium på blocket. Så skulle du hitta ett akvarium på 200+ liter och har plats för det så tycker jag absolut du ska köra på det. I vissa fall så ger folk i stort sett bort akvarium, har sett såna på 300 liter för bara någar hundra lappar i stort sett eftersom ägarna ska flytta eller gå isär.
Då bör det inte vara allt för svårt att hitta ett bra akvarium :) Kolla blocket 1-2 ggr/dag så ska du se att det dyker upp något!
Plats vettefan men det får jag lösa! Har hellre ett trångt rum och ett par lyckliga gerbiler, det är det värt! Jag ska hålla koll, tack för all hjälp :) Hur har du gjort med lock på ditt akvarium? :)
En till fråga, hur ofta bytar du spån då? Om akvariumet är så stort kan väl inte så mycket bli smustigt? Eller ja, beror ju på hur många gerbiler du har med haha :)
Jag köpte metallnät, till tjejerna köpte jag ett som är 1x1 cm men till pojkarna har jag köpt ett nät som är mycket tätare. Ska köpa tätt nät till tjejernas lock också, dem står och biteri nätet när dem vill komma ut nämligen.
Sen köpte jag brädor som jag och pojkvännen spikade ihop till en ram som passade över akvariet. Så var det bara att fästa nätet på träramen :) Pojkvännen hade häftpistol vilket var väldigt praktiskt men det går säkert att fästa på annat sätt också. Det funkar självklart lika bra att helt enkelt lägga nätet på akvariet och vika ner det över kanterna, man får akta fingrarna lite bara när man ska ta av och på nätet då.
På bilden kan du se hur det ser ut, inte världens snyggaste men fullt dugligt men som sagt så ska det nätet bytas ut mot något som tjejerna inte kan gnaga på.
Jag byter 1 gång/månad. Om man utnyttjar utrymmet och har mycket spån i akvariet så blir ju inte avföringen så koncentrerad på ett ställe. Har man tur så gör gerbilerna det mesta av sina behov i sin sandskål också. Det bästa är att du själv avgör när det är dags att städa, du kommer känna om det är dags. Men ca var 4:e vecka brukar de flesta städa som har burar på 100 liter och uppåt.
Du kanske redan sett den här annonsen men tänkte länka ifall att du inte gjrot det :) http://www.blocket.se/lund/2_stora_akvarium_34567233.htm?ca=23_10&w=0
Var hittade du metallnätet? Har kollat runt i olika affärer efter fyrkantsnät och liknande men ingen verkar ha det tyvärr.. :o Jag har sett annonsen och jag har mailat personen, tack så hemskt mycket!
Det med stora rutor köpte jag på Granngården och det täta nätet köpte jag på Cheapy, det är också fyrkantigt men bara ett par milimeter stora rutor.
Okej så bra, hoppas han inte blivit av med båda redan! Var otroligt bra pris måste jag säga :O
Okay! Jo verkligen :o hittade ett annat med men då ingick fiskar med.. inte dirket det man är ute efter haha :D
Haha nej dem kan man ju vara utan :D
Juste ett tips är också att söka på "akvarie" och inte bara "akvarium" på blocket, även "terrarium" och "terrarie", det kan dyka upp nya som du inte sett när du sökt på bara ett av orden :)
ååh tack igen! Du vet den som du länkade? Han hörde av sig och sa att jag kunde få 250 liters akvariumet för 200 kr då någon snott ljusrampen från honom! Är superglad! :D
#9 Måste bara fråga! vad är det du har som strö i buren? För det ser inte ut som spån, eller är det bara jag som inbillar mig :)?
#15 Åh men gud va kul!! Värsta kapet :D
#16 Det är hampaströ eller lättströ, du kan se lite av förpackningen på golvet till vänster om akvariet :) Testade först med bara hampaströ pga att det dammar mycket mindre än kutterspån. Det funkade att gräva någorlunda gångar i men jag blandar numera ut med lite vanligt spån också för att det ska bli mer stabilt.
#17, jag veeet helt perfekt! :D Dock var det "bara" 200 liters, inte 250 som det stod på annonsen, men det blev helt perfeekt! Förresten, när du städar buren brukar du tvätta av den med diskmedel och vatten då? :) Bara undrar för vi brukar göra det med våra andra burar till ex. Katt och fågel! Är dock ganska mycket jobbigare att göra det med ett tugnt akvarium..
Vi hämtade det idag och Zelda och Athena verkar vara väääääldans mycket gladare och piggare, de har bara sovit i flera dygn nu (kanske pga uttråkning?) men nu hoppas jag att det blir bättre :) En liten gång börjar även synas till av Athena men får väl se om Zelda fattar vinken..
Här är lite bilder så du kan se hur det ser ut! Venne om du kanske har någon susning om åldern på mina små råttor när du ser bilderna? :D Alltså på ett ungefär..
#18 När du rengör akvarium kan jag rekomendera dig att ta vatten och lite diskmedel i en spray flaska, spraya på och sedan torka bort.
Hälsningar Malin
#20 Tack så mycket!
Enklaste sättet att få ut spån är att använda dig av en sopborste-skopa, sådan som har gummi längst ut. När du skopat ut allt är det bara att damsuga och sedan torka rent.
Hälsningar Malin
Åh va snyggt :D Mitt 220 liters ser exakt likadant ut!
Skulle tro att dina blir piggare nu när dem har mer yta att röra sig på och mer spån att gräva i :)
Ang. åldern vet jag tyvärr inte, tror det är svårt att se men någon mer kunnig kanske kan hjälpa dig. Men det ser inte ut som ungar i alla fall, du kan jämföra storleken med mina 6 veckors ungar på bilden jag bifogar.
#23 hoppas jag med! :D
Okay, nej jag bara chansade :D Nej de ser lite större ut än så haha (:
#24 Måste fråga, vad är det för hylla du har för mat/sand skålar? Jätte fin verkligen och praktiskt med kanter! Har du satt ihop den själv eller köpte du den som en klar hylla?
Jag har nämligen en likadan eller liknande "platta" med kanter fast utan några ben på. Den kom med en liten trälekplats typ.
Ska nog ta och sätta fast ben på den och ha den som hylla inne hos pojkarna för det såg väldigt snyggt ut på dina bilder! 
Alltså vafan, nu har Zelda varit på det igen.. Har varit många händer nere i buren nu och en nyfiken Zelda som gärna luktar.. Har dock inte vågat ta ner fingrarna när hon är i närheten efter hon bet mig.. Så för någon timme sedan tog jag modet till mig och tror ni inte att hon biter mig igen!? Hon började nafsa och sedan bet hon hårdare så det började blöda, och då blåste jag på henne.. Hon kan inte gilla mig alltså? Vad ska jag göra? :(
http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4d712ea1b9cb46222d044dd1-gerbil-som-bits
Läs igenom den här tråden, kanske hjälper dig. Nästa gång hon biter skulle jag blåsa direkt eller försiktigt puffa till henne. Testa att lägg godbitar i handflatan och sänk ner handen i akvariet så Zelda kan sitta i din hand och äta. Om hon bits pga att hon tror din hand är farlig så kan det hjälpa med godis och hon kan börja förknippa din hand med något positivt.
Alltså.. Jämfört med Athena känns Zelda väldigt slö och vill sova mycket.. Athena springer runt och leker medan Zelda mest går upp i några minuter för att sedan sova igen.. Är det normalt eller?
#28 Hm jag vet faktiskt inte.. :/ Det kanske är nåt hon gör nu eftersom allt fortfarande är ganska nytt. Kanske är hon bara slö av sig.
Hoppas någon mer erfaren kan hjälpa dig!
#29 haha ja, så många frågor när man är en ny djurägare.. Man tror att man har läst på men ändå blir man orolig för minsta lilla haha :') Tack för du har hjälpt mig!
#30 Haha ja men så är det ju :) Man kan läsa på massor och så dyker det ändå upp sånt man inte tänkt på eller är förberedd på.
Mycket får man ju lära sig just när "problemen" uppstår.
Om du har lite extra tid framför datorn så rekommenderar jag att kika igenom gamla trådar här på gif och läsa dem som verkar intressanta och/eller innehåller värdefulla tips. Det finns flera här som är mycket mer kunniga än jag om gerbiler som ger många bra svar i de lite äldre trådarna. Tyvärr verkar flera av dessa vara inaktiva nu för tiden, kanske är för att det är semestertider. Men som sagt, det finns en hel del bra och intressanta saker att läsa om :)
Hur var det med hyllan, om du kollar #25? ^^
#30 sorry har inte sett #25 :D! Iallafall så har det varit en fågellekplats till vår undulat, dock var den inte så uppskattad så jag trixade med den istället! Den kostade runt 200 kr. Här är bild på hur den ser ut om den används som tänkt http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.djurbiten.com/shop/resize.asp%3Fsrc%3D/shop/djurbitencom/images/shop/5661.jpg%26w%3D250%26s%3Ddjurbitencom%26f%3D5661.jpg&imgrefurl=http://www.djurbiten.com/shop/show_product.asp%3Fartnr%3D5661%26cat_id%3D44&usg=__SBqMw6oo9CPrM8UiD8oKTbO1Za8=&h=219&w=250&sz=12&hl=sv&start=18&zoom=1&tbnid=yVzUUBVbrr-n6M:&tbnh=157&tbnw=179&ei=Ef0_To3DMczxsgaPxrifCw&prev=/search%3Fq%3Df%25C3%25A5gellekplats%2Bundulat%26um%3D1%26hl%3Dsv%26biw%3D1366%26bih%3D667%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=282&page=2&ndsp=15&ved=1t:429,r:0,s:18&tx=73&ty=78&biw=1366&bih=667 Dock blev den förstor så jag sågade av så att det bara blev två stegar brett och limmade otroligt snålt på sidorna så att gerbilerna inte skulle lyckas få tag på limmet!
Det är otroligt praktisk och bra, det enda är att de skvätter ur sanden ur skålen och vill ha hyllan till ett stooooort sandbad :D Men ja, sålänge sanden håller sig där uppe så! :)