Personligheter
När jag var barn hade jag under en period gerbils, och nu i vuxen ålder så har jag skaffat mig gerbils åter igen.
Helt underbart att se vilka helt olika personligheter dom har…
Har två tejer som är välldigt aktiva och gnager på allt, en toarulle eller en kartong arbetar dom upp i småbitar på en liten stund, dom bygger extremt fina bon av allt dom hittar och är alltid framma och hälsar när man stoppar ner händerna men vill inte gärna komma ur buren för mycket.
Sen har jag två pojkar, dom är lite mer lugna och coola. Lägger man ner en toarulle till dom så håller den nog ett par dagar, när dom skall bygga att bo så drar dom på sin höjd in ett par papperemsor och lägger sig på, är inte mycket för att gräva några längre gångar, därimot älskar dom nya leksaker och kan springa igenom el. klättra på en halvdag, och när man är och städar / bytar mat och vatten så får man nästan inte vara ifred, är nästan så de bråkar om vem man skall ta upp.
Man kan säga att tjerjerna vill ha ett bra hem och ordning o reda och pojkarna vill bara leka och ta det lungt, nästan som i verkliga livet ;)
Måste bara säga att det är helt underbara djur och inte alls osociala och meningslösa som så smånga tror som alldrig träffat gerbils påriktigt.