Bästa gerbil boken?
Kikar runt lite på olika gerbilböcker och hittade ett ganska stort utbud på bokias hemsida, någon som läst någon av de här böckerna, och vad tyckte ni i så fall?
1.Skaffa Gerbil - Laura Howell
2.Caring for you gerbil - Carol Koopmans
3.Gerbils: The complete guide to gerbil care - Donna Anastasi
4.The Gerbil: An owner's guid to a happy healthy pet - Betsy Sikora Sino
De första två är båda 32 sidor långa och de två andra är runt 150 sidor så det känns som att de är bäst?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
har "skaffa gerbil" som vi fick med gerbilerna. Den är ok,lite fel ibland. Men jag tycker att det är bäst att läsa här för då får man olika personers åsikter och erfarenheter med :)
Jag håller med dig till viss del, för ibland tror jag folks åsikter tar över lite väl mycket och det händer lätt på såna här sidor att om en människa säger en sak som "fakta" så hakar en massa annat folk på och förespråkar detta för att dem ju har hört det av någon annan.
Sökte på google och hittade en engelsk/amerikansk sida där dem hade rankat de 4-5 bästa gerbil böckerna:
Gerbils can make wonderful pets, but there seems to be a fair number of misconceptions about their care and behavior. Many older gerbil care books contain information that is false, so when looking for a good book about gerbils it is best to make sure you get a recently published book with up to date information. Unfortunately, there are not many books fitting this description.
1. Gerbils (The Complete Guide to Gerbil Care)
By Donna Anastasi, this is a recent release and is garnering rave reviews for its accurate and up to date information about gerbils.
3. The Gerbil
By Betsy Sikora Siino, a prolific small pet care author, in the Owner's Guide to a Happy Healthy Pet series. This is a good book, and substantial at 128 pages in hardcover format. Decent, thorough information on caring for pet gerbils, though perhaps not as up to date as others, and lots of wonderful photos.
joo det är ju en nackdel. Du kan ju läsa både här och i bok då :) Nackdelen med "skaffa gerbil" är ju att den är så kort.. :(
Jo bara 32 sidor om jag minns rätt :O Den av Donna Anastasi är typ 170 sidor.
Hur som havet, den kostar typ 100 kr inklusive frakt så jag chansar och så får vi se om det är nåt att ha :)
#4; Berätta gärna om den sen. Är den bra ska jag nog också köpa mig ett ex :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Absolut :) Beställer idag tänkte jag så får den förhoppningsvis nästa vecka.
hehe menar du "skaffa gerbil" nu? ;) hänger inte med i svängarna ;P
Nej, den av Donna Anastasi :) "Gerbils: The complete guide to gerbil care". Den är 144 sidor längre än "Skaffa gerbil" och kostar lika mycket så jag kör på den.

Jag har boken 'Skaffa Gerbil' hemma, i boken finns pyttesmå gallerburar med många djur i. Har för mig att det även var hamstervadd och plast i buren. Tycker inte att den är bra alls, det är synd eftersom många djuraffärer rekommenderar den, och den ger ut mycket fel information, enligt mig och hur jag sköter mina djur.
Vad jag har förstått så har alla gerbilböcker en varierad mängd felaktig information, även den jag nu köpt av Donna Anastasi som enligt flera människor ska vara en av de bästa böckerna. Bl.a skriver hon att gerbiler trivs i ett 10 gallon stort akvarium (ca 30-40 liter) och att man bör ha ca 3 inches med spån (typ 7-8 cm).
(Har läst kritik på nätet, får boken nästa vecka)
Men bara man redan innan vet vad som är rätt och fel kan det nog vara intressant att läsa ändå.
Synd att djuraffärer rekommenderar en sådan kass bok då :/ Iofs vet ju sällan djuraffärer så mycket om just gerbiler men det finns ju uppenbarligen många kunniga gerbilägare, i alla fall här på gif. Kanske kan någon skriva en bra bok istället.
#10 För dig kan ju boken vara bra och ge något nytt för du vet vad som är fel i boken :) så du tar bara till dig det bra :p
#11 Jo precis :) Har läst såpass mycket på olika gerbilforum och hemsidor att jag nog kan skilja på det som är rätt och fel. Och om det är nåt som låter helt galet så kan man ju alltid fråga här t.ex :)
Sen så är ju det bästa enligt mig internet och egna efarenheter. Jag har t.ex läst mycket om ihopsättning och vet hur man ska gå tillväga men jag har aldrig behövt göra det själv ännu. Det är nog först då som jag hamnar i den sitsen som jag lär mig "på riktigt" hur man ska göra.
#12 Ja precis 
Jag har läst "Skaffa gerbil", och tycker den boken är ganska bra, söta bilder i alla fall, lättläst text. Fast faktan som står i boken är väl ganska grundläggande (om jag minns rätt) och går ganska snabbt att sammanfatta. Jag skulle nog satsa på någon av de lite längre, engelska böckerna, de kan vara ganska intressanta även om man får vara uppmärksam på lite felaktig fakta som kan dyka upp. :) Berätta gärna vad du tyckte om boken sedan!
#14 Ah, kändes som att det var en sådan bok, med just det mest grundläggande.
Har beställt hem "Gerbils: The complete guide to gerbil care". Vet inte direkt om jag kommer lära mig något nytt, internet är ju så otroligt lätt att hitta fakta på, men kan vara kul att läsa en riktig bok också :)
Absolut, ska skriva sen när jag läst boken vad som var bra och dåligt :)

Gerbilerna i 'Skaffa Gerbil' är ju otroligt söta, men miljön är hemsk, tycker jag. Små, små gallerburar med gallerhyllplan.. Nä, den boken är inget för mig :)
Hittar en massa felaktik info i den också, och de andra böckerna jag läst har mest handlat om gerbilen i det vilda, vilket iof är en väldigt intressant läsning ;).
#16 Åh, kan du rekommendera någon bok eller böcker om gerbiler i det vilda?