Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 1101 ggr
zanrio
2011-07-29 22:27
0

Äta grodor?

Hej igen, av ren nyfiikenhet undrar jag om gerbiler kan äta grodor? Asså såna vi har i sverige, typ såna små grodor som hoppar över vägarna^^

Fick denna crazy idé när ni sa att det nog gick med daggmaskar, så nu undrar jag om det går med grodor xD

Sehvrin
2011-07-29 22:36
0

Även om de kan det så är alla groddjur i Sverige fridlysta och enligt lag får man inte ens plocka upp dem.

Dessutom är det förbjudet att mata med levande ryggradsdjur i Sverige (med vissa undantag).

Även om dessa två lagar inte skulle finnas skulle jag inte våga mata mina djur med grodor, då vissa amfibier kan vara giftiga (till exempel den svenska paddan, vet dock inte hur det är med grodorna, men det finns ju en viss risk att man misstar en passa för groda, särskilt när de är så små).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

zanrio
2011-07-30 12:55
0

okej:) haha, har en knäpp idé… Men man får ju mata sina ormar med levande grodor??:S

[Jessica_91]
2011-07-30 12:59
0

I så fall är det säkert grodor man köper från djuraffärer. Och som Sehvrin sagt så är det numera olagligt att mata ormar/ödlor med ryggradsdjur :) Alla som fortfarande matar sina djur med levande ryggradsdjur bryter alltså mot lagen.

I vilket fall tror jag inte att gerbilerna hade ätit upp en groda Förvånad
Dem hade säkert kunnat döda den men tvekar på att de äter andra varelser än insekter.

Sehvrin
2011-07-30 17:43
0

#3 Man får mata ormar med levande ryggradsdjur om man har tillstånd för det, om jag fattar rätt. Detta för att vissa ormar inte äter annat än levande föda och skulle annars svälta ihjäl.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Jessica_91]
2011-07-30 17:47
0

#4 Har också hört det. Är väl som att man får ha en gerbil ensam ifall den inte klarar av att bo med någon annan, det finns undantag liksom.

zanrio
2011-07-30 23:18
0

Okej, tack för svaren xD