Sjuk gerbil?
En av mina gerbilhanar här hemma är inte riktigt sig själv.
Han bor i ett stort akvarium med sina två kullsyskon. De är födda i februari 2010, så de är alltså ca 1,5 år gamla.
Problemet: Han är ganska slö sedan ca 5 dagar sedan ungefär och hanligger mest och sover ensam i en hörna av buren (som är ganska stor). Ibland lägger sig hans burkamrater sig intill, men om de inte lägger sig där väljer han ändå att alltid sova själv.
Han sover mest hela tiden och är inte lika pigg som han brukar vara.
Han äter och dricker som han ska men han är som sagt väldigt slö.
När han inte sover är han dock lika pigg som de andra.
Det är självklart lite varmare inomhus än vanligt pga vädret, men tror inte att det är värmen som påverkar honom eftersom inget av mina andra djur verkar lida av den.
Vad tror ni det kan vara?
Finns det något jag kan göra (annat än kontakta veterinär vilket jag självfallet gör om det behövs)?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
om han inte verkar vara sif själv och du är orolig kan du ju iaf ringa och prata med en smådjurskunnig veterinär.
Har för mig att djur skymmer sig undan då de ska dö? Fast det är antagligen inget sådant, bara kom att tänka på det.
Det kan ju vara värmen, eftersom att alla djur reagerar olika på det. Eller, om han är ny, så kanske de andra stöter bort honom?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Tänkte ringa veterinär idag.
Djur kan dra sig undan om de är på väg att dö, men han verkar ju frisk annars i med att han äter, dricker och är pigg när han väl är vaken…
låter han som ett marsvin eller en kaffebryggare? min mus började göra precis likadant, sova hela dagarna men äter och dricker vanligt han hade nämligen rossel. Kan översättas som lunginflammation på människor. kisar han med ögonen eller verkar de halvslutna?
Han låter ingenting som tur är. Han kisar lite med ögonen då och då men han öppnar dem helt efter en stund, tror det kan vara för att han är nyvaken.
Hann inte ringa veterinär idag men får lov att göra det imorgon.
Tror dessvärre att om han nu är sjuk att de inte kan göra något åt det än att ta reda på om han lider av det eller inte "/
#5 milo gjorde så att han kisade och ibland stängde han ena ögat, kan va pga värmen men jag tror de är rossel du har åkt på

Luftvägsinfektion hör man om det är. Låter han inget så är det INTE det.
Problemet med dessa små liv är att det är så svårt att veta vad det är för fel på dem. Men en tripp till veterinären skadar aldrig.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Hur gick de med honnom??
8# Han är likadan idag, men han lever iaf :) när jag ringde och frågade veterinären var de rätt säkra på att beteendet berodde på att han helt enkelt höll på att bli gammal