Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1742 ggr
Andris
0

ny här på gif:)

hej!:)

nu så har jag läst så mycket om gerbiler på den här sidan så nu är jag redo för att om ca 2-3 veckor kommer jag få 2 killar (tjock svansade gerbiler) och jag har lite frågor om vad jag ska köpa här är listan som jag kom på säg till om jag har glömt något eller något jag inte ska ha:)

En boll så att den inte tuggar på sladdar

hus

"gerbil matta"

chinchilla sand

vattenflaska

transport bur

matskål

trä bro

tunnel

akvarium(hur många liter behöver man)

lerkruka(utan hål)

hängmatta (har sett på en nät affär)

kutterspån

salt sten ( läste på en sida att man ska ha de men på en anann stog de att man inte ska ha de)

temperatur mätare

säg till om jag behöver något mer

Wand
0

Du ska absolut INTE ha en saltsten. Så det kan du stryka på en gång. 

Och vad menar du med "gerbilmatta" och "en boll så den inte tuggar på sladdar"?

Matskål behöver du heller inte köpa, för man ska sprida ut gerbilernas mat litegrann över spånet så de får leta upp maten som i sin naturliga miljö. Dessutom är det jättesvårt att ha matskål för de gräver spån över alltihopa på en gång i alla fall.

Hur många liter du behöver i ditt akvarium beror ju lite på. Om det är byggt på höjden eller på längden t.ex.
Om du köper ett vanligt akvarium så räcker det med ca 60-liters, men ju större desto bättre. Jag har ett 160-liters till mina. 

När du köper vattenflaskan så kan du försöka leta efter en sådan vattenflaska som har en ögla i bottnen, då är den lätt att hänga upp när man har ett akvarium.

Annars tycker jag att det ser bra ut. Vad har du tänkt att ge dina gerbiler för foder?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Andris
0

tack för hjälpen

med den där bollen menar jag en sånn en sån springboll som hamstrar har

såg en "gerbil matta" på ebay sånt man kan lägga i huset så den sover på den

har läst att man ska ha solros frö som godis, men hur många ska man ha?

ska prata med uppfödaren om fodret

men skriv gärna vad du ger för mat:)

Wand
0

Du behöver nog inte använda en sådan boll heller tycker jag. Gerbilerna har ju en väldigt lång svans, och svansen är en förlängning av ryggraden så det är verkligen inte bra att de springer i springbollar, för då måste de böja upp svansen för att springa, och så kanske de springer på svansen osv, det finns mycket negativt med det. 
Ha dem lösa istället, du kan göra en liten rasthage eller så!

Jaså. Jag har aldrig sett sådana gerbilmattor, men jag tror inte att du måste ha sådana. De boar sig jättebra med en massa spån och papper i huset och det ser jättemysigt ut!

Det låter bra att du ska prata med uppfödaren också.

Och vad gäller solrosfrön så är det ett bra godis, men man ska absolut inte ge det ofta. Eftersom att det är mycket fetter i solrosfrön så kan gerbilerna väldigt lätt bli överviktiga av det.
De ska heller inte äta för mycket frön och nötter i överlag.

Jag ger faktiskt ingen vidare bra mat till mina gerbiler om jag ska vara ärlig.. jag har haft en gerbilblandning ifrån djurafären ett tag nu, för att jag inte orkat blanda något eget. Men jag ska byta bort det så snart jag kan!

AliceGebisar
0

Hängmatta!? Om du menar en sådan man har till råttor i tyg så kan du lägga ut en hundra lapp helt i onödan!! Den kommer att tuggas upp på 3 minuter ;)

<3 Gerbiler går bara att älska <3
|
Loca Loca | Waka Waka |

Andris
0

okey tack

DeniceP
0

Mina Gerbiler äter BARA från matskål, eller möjligtvis dom små papperspåsarna man har runt tepåsar. Där i brukar jag lägga lite mat och hänga upp i buren så dom får kämpa lite för att få tag i maten.

Men strör man ut den så gröver dom ner maten i botten, och där ligger maten, oroörd, tills jag byter i buren. Och jo, den är helt orörd, jag har kollat, och dubbelkollat. Dom äter inte av den. Så matskål är det här hemma, en sådan som är till fåglar egentligen, som jag har hängt upp i buren. Det förhindrar att dom gräver över den, och dom äter från den, eftersom jag måste fylla på varje dag :)

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Wand
0

#6 Okej, mina äter sin mat och gräver och letar efter den när de är hungriga. Men blir man bortskämd med en matskål så kanske man föredrar det framför att gräva fram den.

Andris
0

tack